Nekromanti Masque - Brott, utredningar, utredare och straff

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag funderade på att till Masque (mitt 1700-tals mysterie-skräck rollspel) ha en serie med mallar för brott som en snabb referens för spelare och spelledare och jag tänkte ha med följande information:

Brott
Vem utreder frågan
Vilken domstol dömmer
Normala straff

Och jag planerade att ha med följande brott:

Mord/Mordförsök
Falskmynterie
Häxeri
Spionage
Förräderi

Vad mer bör vara med? Jag har medvetet ignorerat småbrott som stöld och så, då detta inte direkt är intressant för Masques karaktärer, vilka som regel kommer att vara mer intresserad av mer seriösa angelägenheter.

Cybot

Mest spelbar
Tja, ska du bara ha med de här brotten så är det ju Hängning som gäller för hela bunten (förutom kanske häxeri), vilket kanske inte ger en helt rättvisande bild av det franska rättssystemet.

Kanske bör ta med Förfalskning (framför allt urkundsförfalskning men även andra typer av dokumentsförfalskning) och t.ex. att utge sig för att vara en präst eller kunglig tjänsteman också, vilket är något som varje äventyrare av klass har åtminstone övervägt en gång eller två.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot;n7079 said:
Tja, ska du bara ha med de här brotten så är det ju Hängning som gäller för hela bunten (förutom kanske häxeri), vilket kanske inte ger en helt rättvisande bild av det franska rättssystemet.
Både Häxeri och mord var det till att brännas på bål, vad jag vet så var straffet för förräderi stegling, men jag kan komma ihåg fel där.

Cybot;n7079 said:
Kanske bör ta med Förfalskning (framför allt urkundsförfalskning men även andra typer av dokumentsförfalskning) och t.ex. att utge sig för att vara en präst eller kunglig tjänsteman också, vilket är något som varje äventyrare av klass har åtminstone övervägt en gång eller två.
Det låter bra, något mer som borde vara med?

Cybot

Mest spelbar
Stråtröveri? Både av resenärer och diligenser? Det var visserligen vanligare i England, men hade inte frankrike också sina stråtrövare?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot;n7093 said:
Stråtröveri? Både av resenärer och diligenser? Det var visserligen vanligare i England, men hade inte frankrike också sina stråtrövare?
Frankrike hade stråtrövare, och det var i perioder till och med glamoröst och dom hade en poliskår som sysslade bara med den sortens brott :)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Recca;n7136 said:
Inga sexuella brott alltså?
Den sorgliga sanningen är att det jag kan hitta så enligt dåtida lag egentligen bara fanns fyra sexualbrott, nämligen utomäktenskapliga affärer, tidelag, homosexualitet och våldtäkt (och då endast våldtäkt på kvinnor). Den förstnämnda hände lite då och då och dömdes lite då och då men var i praktiken ett småbrott (som regel verkar de flesta som begick det ha varit tonåringar). Tidelag var det som regel dödsstraff på (både på djuret och personen) men dömdes sällan (man var tvungen att ha rätt mycket bevisning), straff för homosexualitet varierade väldigt mycket från dödstraff (i nederländerna) till något som passivt uppmuntrades (kvinnor som ligger med varandra producerar inte barn liksom och tappar inte i "värde" om man ska vara krass).

Våldtäktslagstiftningen förändras under dåtiden från att ha varit en brott mot familjen till kvinnan som blev våldtagen (i praktiken så försämrade man hennes värde) till att bli ett brott mot staten (våldtäcktsmannen vanärade kvinnan). Oavsätt så var det grymt svårt att döma någon man för våldtäkt, varvid kvinnan ifråga som regel slutade som sköka (hon ansågs vara prostituerad och blev därav ogiftbar).

Jag vet inte riktigt, känns det viktigt att ha koll på det här i ett konspirations-mysterie-skräck spel? Jag antog nej, men jag kan ha fel.
Måns said:
Jag tycker att det ger en bra bild av samtiden. Om du vill förflytta läsaren i tid och rum kan den här typen av info vara oerhört nyttig.
Recca said:
Jag håller med Måns.