Nekromanti Masque - Första speltestet

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tjo,
kom just hem och ska upp tidigt imorgon men tänkte jag skulle skriva ner några spontana rader om första speltestet på Repetikon för Masque.

Spelarna var Anth, Rymdhamstern, Anarchclown, Ubereil, Tomatalven (anlände sent) och hans vän (som också anlände sent).

Bra saker: Systemet fungerade över förväntan, droppande av ledtrådar fungerade också väldigt väl och väldigt sömlöst (och sömnlöst), spelarna verkade ha roligt.

Dåliga saker: Måste skriva om nyckelfärdigheter, strid ignorerade pansar och sikt vilket nog ska fixas, npc:er bör ha standardvärden för att snabba upp saker.

Det är vad jag kommer ihåg nu, ska skriva ihop lite av en krönika imorgon/lördag.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Med den något förvirrade första posten klar så kommer här en djupare genomgång.

Anarchclown spelade Luc, en kontroversiell adelsman vars allmänna sysselsättning verkar vara att sätta bastarder till världen och som mestadels klarar sig för att ingen vill riskera att han skulle överleva ett mordförsök .

Uberail spelade Jean, del av Luc's kompani av soldater och en entrepenör till soldat, med andra ord han är duktig på att ta... ekonomisk fördel där han kan. En rask taktiker som när det hettar till alltid har ett par äss och en kanon i rockärmen.

Anth spelade Savier, en gudsfruktig tjänare till kyrkan som inte är rädd för att få sina händer smutsiga. Lika delar präst och agent så smyger Savier runt, lätt den minst buffliga av de lite bättre ställda i gruppen.

Rymdhamster spelade Jaques, en... ja, man kan inte kalla Jaques en tjuv, för tjuvar, ja dom gör ju otrevliga saker. Jaques, han kommer att allt som inte är fastspikat, men du kommer att tycka att det var en jätte-trevlig kväll trots det.

Tomatalven spelade Sean, en... TROENDE munk. Maskerader är synd, likaså konst och kvinnor. Ja och så är stolar synd, för att inte tala om bord och igelkottar. I slutändan så är faktiskt allt synd. Har en uttalad önskan om att bränna abboten i sitt kloster för ockultism.

Tomatalvens vän spelade Bartholomey, en blöt och opportunistisk lönnmördare utan skrupler och vett.

Reflektion: Karaktärsskapar systemet funkade hyfsat väl. Alla gjorde sina karaktärer på under 30 minuter, från att inte ha vetat hur systemet fungerade. Tomatalvens vän och Anarchclown var de som försökte bryta systemet mest och det fungerade hyfsat väl trots det. Det som behöver jobbas mer på är status och pengar.

Luc, Jean, Savier och Jaques kallas av Jean Ambrosio Laboulaye, en tribunal vid Parisiska polisen, för ett delikat uppdrag. I korta drag så skall en ockult auktion ske i Paris, där en silvernittad skalle med vissa religiösa kanoteringar skall auktioneras ut. Denna skalle har vis religiös betydelse för en anabaptistisk sekt som franska kungahuset vill hålla kort, så dessa... herrar med liberala ide om vad som är "legalt" ombeds att få tag på huvudet och ta reda på vem som är vem på auktionen, som också är en maskerad. Som av en händelse har Ambrosio sex stycken biljetter. Sagt och gjort, gruppen beger sig till auktionen och stövlar in.

Jag tänker avsluta här för tillfället då mitt tåg närmar sig jobbet.
Rymdhamster said:
Ehem. Jaques, om jag får be. Inte Claude. Jaques Oger.
Tony.Meijer said:
Mea Culpa, Mea Culpa, gick från minnet.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Väl i auktionssalen så visar det sig att det är ett tiotal olika sällskap där och säkerheten är hög. Efter att ha lämnat lite vapen till olika herrar så börjar allas våra hjältar att blanda sig med sällskapen. Luc ser det som sin uppgift att övertyga en av de två kvinnliga köparna att han är en hyvens tjomme som dessutom ser bra ut naken.

Reflektion: Lite fler kvinnliga npc:er skulle varit på sin plats.

Jaques placerar sig efter lite diskussion med andra i närheten av auktions-objektens förvaringsrum, strax efter att auktionsförättaren får för sig att starta auktionen, han har också märkt att det är ett gäng vakter i kuliserna. Savier har gått runt lite och lyssnat på andra köpare med varierande grad av framgång och har upptäckt att det i varje fall finns en tysk och en ryss i rummet. Sean har av någon outgrundlig anledning valt att gå runt och letat efter judar, och han hittar en som låter lite... utlänsk. Synd bara att han inte kan hebreiska. Bartholomey glider runt och försöker samtidigt råna tysken.

Reflektion: Det behövs bättre information om npc:erna, och också information som syns för alla spelare... Kanske en ide med ett karaktärsgalleri av visitkort som man kan ledtrådar till?
Tomatalven said:
Haha jag kunde ju visst hebreiska? :)
Och är man jude är man förmodligen inte anababtist, även om det inte var min karaktärs motiv.
Visitkort låter som en bra idé.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Första objektet, en ankh som påstås komma från någon engelsk magiker, bjuds på som smör. Speciellt ryssen och Bartholomey (nyss rik efter en tysk stöld), den ryska adelsmannen vinner dock, till stor del för att Bartholomey inte riktigt har kunnat räkna sina pengar.

Reflektion: Funkade bra, bjuden skedde "vid låga", dvs att man har ett ljus som man tänder och när det går under en viss nivå så avbryts bjudandet (simulerades av tärningar men skulle funka utmärkt i verkligheten också).

Efter lite frotyr och pratande efter bjudningen så börjar gänget formulera planer. Att tunna ut antalet vakter låter som en bra ide och Sean har någon ide om att få ljusen att brinna snabbare.

Det andra objektet, en fin bok av någon magiker, börjar gå. Luc bjuder mot ryssen och en svensk, det går bra. Han ber därefter auktinosförättaren att köra hem hans prylar, vilket efter lite diskussion går bra och det får bort en vakt. Sean har uttryckt... politiskt konstiga saker och förföljs vid det här laget av två vakter med stora svärd.

Reflektion: Att höra vilket språk/fialekt som är vilket funkar bra i nuvarande regler, men jag behöver nog ett system för att faktiskt lära sig nya språk.