Nekromanti Masque - Hemsida och sånt

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tjo,
Masque har gått in i fasen av en spelbar alpha och jag funderar på om och när man ska börja skapa hemsida och så.

Någon som har åsikter och erfarenheter av dylika saker?

Snow

Swashbuckler
Åsikt: Det verkar spännande. Lägg upp en hemsida!
Erfarnhet: ingen aning mer än att det är kul. Vad har du att förlora?

Tror du det blir jobbigt? Jag antar att du bara slänger upp en enkel cms och kör?

Själv håller jag precis på att plugga in en Raspberry pi i väggen för att göra motsvarande.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Du tycks ju vara rätt haj på hemsidor och sånt så det är bara att köra!

Är man pöbel-minion-lodis som har noll skills på hemsidor och en förmåga att göra saker och ting halvfärdigt råder jag dig till att inte göra det. LoL fick sig en "hemsida" runt år 2009 då det var rätt nära att färdigställas. Nu år 2014 är det också nära att färdigställas..

LoL-Produktion går nu in i slutfasen och en hemsida är ju så klart ett måste någon gång, men det lär bli efter släpp så att vi inte upprepar samma debacle igen psåå att säga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Urverk Speldesign har ju en hemsida, och folk laddar ju ner grejer därifrån i hyfsat hög grad, men jag börjar mer och mer fråga mig vad produkthemsidor egentligen fyller för funktion som inte i princip lika gärna kan lösas genom att man har typ en sida på facebook och kanske en på google plus, och så ladda upp filer och sånt till google docs, dropbox eller copy.com.

Det är liksom mest meck med hemsidor, tycker jag. Vem går till en hemsida för att hitta nyheter år 2014? I bästa fall kanske man kan få folk att följa en RSS, men mest är det ju twitter och facebook som funkar som egentliga kanaler för nyheter och info.
Snow said:
Nja, jag håller inte med. Jag gillar hemsidors egenskap att ge överblick. Dessa resurser finns. Här är din RSS för nyheter, här är vi på fejjan etc. Vart går jag för att ladda ner rollformulär, hemsidan förstås.

Sen är det ju roligt också.
krank said:
Är det inte bara lättare att låta sidan bestå av typ spelets facebookflöde och ett filarkiv då? Så slipper man skriva in nyheter på flera ställen menar jag. Eventuellt med en länk till facebookflödet som RSS...
nyvinter said:
Man går till Facebook för nyheter, men hemsidor för att hitta saker. Att leta efter något specifikt på Facebook är självplågeri.
krank said:
Finns det något specifikt man vill hitta till ett rollspel som inte är nerladdningsbara filer? För det är ganska lätt att skapa en area specifikt med nerladdningslänkar på en facebooksida... =)

Som sagt, en hemsida skulle kunna reduceras till en kopia av facebookflödet plus ett filarkiv. Om man nu inte vill använda den ovanstående lösningen.
Snow said:
Hur funkar det att prenumerera på nyheter från facebook om man inte har det? Jag kommer "aldrig" att överge RSS eller aktivera mitt facebookkonto.
krank said:
(Eller okej, det var iaf ganska lätt, tidigare. Nu verkar "Manage tabs"-knappen inte göra ett skvatt... Skumt. Säkert bara en övergående bugg dock)
krank said:
Man kan skapa ett RSS-feed från ett facebookkontos tidslinje. Det är lite meckigt, men det går.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Snow;n39183 said:
Åsikt: Det verkar spännande. Lägg upp en hemsida!
Erfarnhet: ingen aning mer än att det är kul. Vad har du att förlora?

Tror du det blir jobbigt? Jag antar att du bara slänger upp en enkel cms och kör?

Själv håller jag precis på att plugga in en Raspberry pi i väggen för att göra motsvarande.
Att registrera en domän + kasta upp en wordpress install är rätt enkelt. Att göra ett tema är rätt enkelt det också, men det är tidskrävande.

Min fråga är mestadels en fundering kring om det är rätt tidpunkt och om det är värt det. o_O

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank;n39195 said:
Urverk Speldesign har ju en hemsida, och folk laddar ju ner grejer därifrån i hyfsat hög grad, men jag börjar mer och mer fråga mig vad produkthemsidor egentligen fyller för funktion som inte i princip lika gärna kan lösas genom att man har typ en sida på facebook och kanske en på google plus, och så ladda upp filer och sånt till google docs, dropbox eller copy.com.
Det känns väldigt icke-amatör när man har en produkt-hemsida kontra en facebooksida med en dropbox-länk, vilket rimligen kommer att påverka nerladdningsfrekvens. Bryr man sig inte om det så är det ju inte så viktigt, men är det viktigt så är det ju rätt

krank;n39195 said:
Det är liksom mest meck med hemsidor, tycker jag. Vem går till en hemsida för att hitta nyheter år 2014? I bästa fall kanske man kan få folk att följa en RSS, men mest är det ju twitter och facebook som funkar som egentliga kanaler för nyheter och info.
Jo, men jag tänker mig att syftet med en hemsida är att agera nedladdningsplats och det har ju också fördelen att man kan katalogisera allt sitt stuff ditt så att folk får tag på andra relaterade grejer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tony.Meijer;n39256 said:
Det känns väldigt icke-amatör när man har en produkt-hemsida kontra en facebooksida med en dropbox-länk, vilket rimligen kommer att påverka nerladdningsfrekvens. Bryr man sig inte om det så är det ju inte så viktigt, men är det viktigt så är det ju rätt
Så... En hemsida behöver två saker alltså:

1) Visning av RSS-flöde från spelets facebooksida. Detta maskeras som "nyheter". Bör vara trivialt att programmera.
2) Visning av en Dropboxmapp eller motsvarande. Detta maskeras av sidans egna CSS etc som ett "filarkiv". För visst har väl Dropbox ett API som man borde kunna kroka tag i?

Iofs, om ens spel har flera böcker kanske man skulle kunna ha en kort sammanfattning av varje bok också, men mer än så vetefasen... Huvudsaken att man slipper dubbelarbete tänker jag =)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank;n39261 said:
Iofs, om ens spel har flera böcker kanske man skulle kunna ha en kort sammanfattning av varje bok också, men mer än så vetefasen... Huvudsaken att man slipper dubbelarbete tänker jag =)
I hear you. Jo, jag ska nog fixa en sida då, om några månader typ.

Tzeraph

Veteran
En tanke kan vara att höra av dig till Robert Jonsson (som skapade Bortom). Han och jag spelar ihop, så jag vet att han har en hel del erfarenhet av en hel del olika providers. Han finns på http://bortom.nu/
Tzeraph said:
VI har en spelarportal som har flyttat ett antal gånger, dels då jag hade hand om den, dels nu, när Robert har hand om den. Ett gratis webforum kan i och för sig vara en bra början kanske ?