Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Hej,
som vanligt så önskas feedback.
Bokbindarnas syskonskap
Introduktion:
Kunskap är makt, speciellt ockult sådan. Makten att förändra världen. Och det bästa sättet att ansamla kunskap är via böcker. Detta är precis det som bokbindarnas syskonskap gör.
De hoppas på att kunna återuppbygga biblioteket i Alexandria. De hoppas på att kunna hitta den första tanken som skapade världen. De hoppas på att kunna se bortom vår materiella värld. De hoppas på att kunna konversera med gud. Vissa av dem är till och med arroganta nog att antyda att de kan bli till gudar.
Men, kunskap förändrar människor och makt korrumperar. Ockult kunskap är heller inte lätt att hitta och i vissa fall måste man köpa den av varelser som inte är av denna värld...
Hur de agerar:
Bokbindarnas syskonskap har en hirarki baserad på förmåga att diskutera och publicera, med tre ranker, adept, lärd och bibliotekarie, där bibliotekarierna har ett gemensamt råd.
Rent praktiskt så samlar syskonskapet in ockult kunskap i form av böcker, reliker och personer, via stöld, mord och kidnappning om så behövs. De föraktar naturvetenskap och humaniora i regel.
De ogillar att agera själva, då de ser detta som under deras värdighet, men de har ingenting emot att hyra andra för att lösa problem eller manipulera folk på avstånd. Exempelvis så är rn rekryterings-metod de använder är att skicka kopior av delar av 'förlorade' texter till ockultister tillsammans med instruktioner.
Meta-ide:
Syskonskapet är tänkt att representera rädslan för det onaturliga, mer specifikt räddslan för att förlora sig själv och sin männsklighet i jakt på något, i det här fallet makt. De är tänkta att representeras som subtilt annorlunda i tankesättet. Som något mer och nästan utomjordiskt.
Det föreslagna sättet är att låta dem vara idiosyncra, ha små beteenden och ageranden som inte är riktigt rimliga. Exempelvis att de är tvungna att vrida på huvudet varje gång de börjar en mening eller att de stirrar på någon annan när de pratar med en.
Hur man introducerar dem i spel:
Sannolikt kommer rollpersonerna att vara målet på något sätt för syskonskapet, antingen som konkurrenter eller som möjliga rekryter. Som tidigare nämnts så är syskonskapet subtila, de påbörjar som regel en kampanj mot individer med varningar såsom mystiska symboler, vilket följs av en eskalering till inbrott och slutligen faktiskt våld.
Känns sällskapet gruppen intressant och ser ni hur man kan få in dem i spel på något sätt?
som vanligt så önskas feedback.
Bokbindarnas syskonskap
Introduktion:
Kunskap är makt, speciellt ockult sådan. Makten att förändra världen. Och det bästa sättet att ansamla kunskap är via böcker. Detta är precis det som bokbindarnas syskonskap gör.
De hoppas på att kunna återuppbygga biblioteket i Alexandria. De hoppas på att kunna hitta den första tanken som skapade världen. De hoppas på att kunna se bortom vår materiella värld. De hoppas på att kunna konversera med gud. Vissa av dem är till och med arroganta nog att antyda att de kan bli till gudar.
Men, kunskap förändrar människor och makt korrumperar. Ockult kunskap är heller inte lätt att hitta och i vissa fall måste man köpa den av varelser som inte är av denna värld...
Hur de agerar:
Bokbindarnas syskonskap har en hirarki baserad på förmåga att diskutera och publicera, med tre ranker, adept, lärd och bibliotekarie, där bibliotekarierna har ett gemensamt råd.
Rent praktiskt så samlar syskonskapet in ockult kunskap i form av böcker, reliker och personer, via stöld, mord och kidnappning om så behövs. De föraktar naturvetenskap och humaniora i regel.
De ogillar att agera själva, då de ser detta som under deras värdighet, men de har ingenting emot att hyra andra för att lösa problem eller manipulera folk på avstånd. Exempelvis så är rn rekryterings-metod de använder är att skicka kopior av delar av 'förlorade' texter till ockultister tillsammans med instruktioner.
Meta-ide:
Syskonskapet är tänkt att representera rädslan för det onaturliga, mer specifikt räddslan för att förlora sig själv och sin männsklighet i jakt på något, i det här fallet makt. De är tänkta att representeras som subtilt annorlunda i tankesättet. Som något mer och nästan utomjordiskt.
Det föreslagna sättet är att låta dem vara idiosyncra, ha små beteenden och ageranden som inte är riktigt rimliga. Exempelvis att de är tvungna att vrida på huvudet varje gång de börjar en mening eller att de stirrar på någon annan när de pratar med en.
Hur man introducerar dem i spel:
Sannolikt kommer rollpersonerna att vara målet på något sätt för syskonskapet, antingen som konkurrenter eller som möjliga rekryter. Som tidigare nämnts så är syskonskapet subtila, de påbörjar som regel en kampanj mot individer med varningar såsom mystiska symboler, vilket följs av en eskalering till inbrott och slutligen faktiskt våld.
Känns sällskapet gruppen intressant och ser ni hur man kan få in dem i spel på något sätt?