Nekromanti Masque - Mörka mönster - De fördömdas kompani

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
De fördömdas kompani

Introduktion:
Vi anföll polackerna på morgonen när dimman låg tungt och det var då de kom. Vi hade slagit tillbaka ett lätt kroatiskt ryttaranfall när en hemsk tystnad la sig över fältet och det var då vi såg dem.

De kom gående genom dimman och vi såg inget baner så vi signalerade dem men de svarade inte. Löjtnant Macé red fram men det föll inte väl, han började vände när han kom nära och red tillbaka. När han kom fram till oss så skrek han hysteriskt att vi skulle öppna eld vilket vi då gjorde.

Något var uppenbart fel, vi såg ett par av dem falla men vi hörde inga skrik. De ställde sig i led och sköt tillbaka och vi tog måttliga förluster. Vi sköt igen med god effekt. Och så fortsatte det men de gav inte upp och tillslut bröt vi linje och flydde...

Hur de agerar:
Det fördömda kompaniet dyker upp på krigs-skådeplatser, gamla såväl som nya och verkar leta efter något. De slåss inte för någon utan anfaller hipp som happ och gör så i tystnad. De lämnar inte några lik från sitt kompani efter sig.

De verkar leta efter någonting dock, på platser de har varit på så hittar man grävda hål och rannsakade hus.

Meta-ide:
De fördömdas kompani är tänkta att föra in skräck i form av räddsla för det okända i kampanjen, dom agerar konstigt och onaturligt samt fungerar på andra sätt än vad våra naturlagar säger.

För att utnyttja de fördömda i spel så behöver de vara väldigt perifiera och deras agerande oförutsägbart. De skjuter mot spelarna långt innan dessa hinner se dem genom dimman, tar vad de nu letar efter och försvinner sedan... de första tre gångerna, därefter så blir det väldigt kallt när de kommer och fjättrar rollpersonerna på något sätt.

Invaga rollpersonerna i ett lugn och ändra därefter spelreglerna helt.

----------------

Första mörka mönstret... kanske lite knapphändigt med information? Jag har funderat på att ta med tre olika 'förklaringar' till dem, hur låter det?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ah! Det där mystiska kompaniet som dyker upp efter att man irrat runt i dimman och bara fullkomligt kör över en utan att själva verka påverkas nämnvärt av motelden. Jag undrar hur många soldater på den tiden som kände det just så här även när motståndarna var vanliga människor.

I love this stuff!

Samtidigt så måste man vara lite försiktig. Det här känns som att det har gjorts åtskilliga gånger i olika former. Så om man inte har något eget att lägga till så känns det lätt gammalt, välbekant och snott. Det krävs inte mycket. Att de letar efter något är en bra början.

Men se upp! Det här är precis sånna saker som får rollpersoner att bli väldigt kreativa i att "ta sig en närmare titt". Fördömda soldater kommer att fångas in, lik kommer att försöka snos, uniformer kommer att studeras på jakt efter märken. Hur ska dessa saker hanteras?

Genesis

Ni dés ni maître
Hihi, "De fördömdas kompani"! Deras ledare heter kanske Diderot och Ours?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Rymdhamster said:
I love this stuff!
I live to gratify :gremtongue:

Rymdhamster said:
Men se upp! Det här är precis sånna saker som får rollpersoner att bli väldigt kreativa i att "ta sig en närmare titt". Fördömda soldater kommer att fångas in, lik kommer att försöka snos, uniformer kommer att studeras på jakt efter märken. Hur ska dessa saker hanteras?
Beror lite på, jag vet inte riktigt om jag ska ha med förklaringar, men jag tolkar det som att du förespråkar just det?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Alltså, du behöver inte förklara exakt vad det handlar om, men jag skulle som SL vilja ha lite mer hjälp i hur jag ska använda dem.

DVS du behöver inte förklara vad de letar efter, eller var de kommer ifrån, men du behöver förklara hur de letar. Så att säga.

På samma sätt vill jag veta HUR de försvinner, men inte nödvändigtvis varför.

Genesis

Ni dés ni maître
Tony.M.Meijer said:
Genesis said:
Huh?
Referens till "De fördömdas armé", av Didi och Björn (Örnstedt), en klassisk bok som handlar om hur rollspelare är nazistkommunistsatanister som vill kullkasta Sveriges regering.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Genesis said:
Tony.M.Meijer said:
Genesis said:
Huh?
Referens till "De fördömdas armé", av Didi och Björn (Örnstedt), en klassisk bok som handlar om hur rollspelare är nazistkommunistsatanister som vill kullkasta Sveriges regering.
Ja visst ja, nu fattar jag. Haha, skojigt...

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, dåligt skämt, men jag hade inte så mycket konstruktivt att säga, mer än vad Rymdhamstern sade. Coolt koncept, men det känns inte helt uppenbart hur man ska använda dem. Eller ja, de har ett uppenbart användningsområde, och det är att de letar efter något. Men en grupp med bara ett användningsområde är lite begränsade och har dessutom inte så mycket återspelbarhet. Man har med dem en gång och sedan är de slutanvända, liksom. Känns som att man kan vilja bygga in mer grejer för att man ska kunna blanda in dem flera gånger, på olika sätt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jo, jag håller fullt med, jag ska komma på något tufft till dem, troligen ett par olika grejer man kan kasta med.

Troberg

Sinister eater
Genesis said:
Okej, dåligt skämt, men jag hade inte så mycket konstruktivt att säga, mer än vad Rymdhamstern sade. Coolt koncept, men det känns inte helt uppenbart hur man ska använda dem. Eller ja, de har ett uppenbart användningsområde, och det är att de letar efter något. Men en grupp med bara ett användningsområde är lite begränsade och har dessutom inte så mycket återspelbarhet. Man har med dem en gång och sedan är de slutanvända, liksom. Känns som att man kan vilja bygga in mer grejer för att man ska kunna blanda in dem flera gånger, på olika sätt.
De kanske letar efter rekryter, män som är tillräckligt fördömda för att bli en del av kompaniet?

Återigen finner jag mig citera The Hollow Men av T S Elliot:

Those who have crossed
With direct eyes, to death’s other Kingdom
Remember us — if at all — not as lost
Violent souls, but only
As the hollow men
The stuffed men.

Edit: Fixade min stavning, som är som en icke-kinesisktalande blind epileptisk dyslektiker vid ett kinesiskt tangentbord.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Genesis said:
Kan man tänka sig att det är någon lite större konspiration kopplad till dem, typ att man i förhand/efterhand har sätt tecken/personer som har struckigt omkring kring platser och sedan så har det fördömda kompaniet dykt upp, som ett brev på posten. Det kanske skulle ge lite mer djup i dem?