Nekromanti Masque - Magi-generator

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tjo,
som jag skrev i den här tråden: https://www.rollspel.nu/threads/629...u/threads/60130Masque - Monstergenerator.html )

Så, jag ninjade ihop det här:

För att genomföra en ritual i Masque behövs i praktiken fyra saker, nämligen nyckeln (tonalité), dörren (porte), målet (ambition) och skålpundet (mesure).
Tonalité används för att påbörja öppnandet av Porte och är skapandet eller förstörandet av information, och är antingen ämnad för att komma närmare den ideala världen (Idéaux) eller längre från den (Matière).
Rent konkret väljer man några taggar från en av de kategorierna tillsammans med en eller flera förstärkningar (Amélioration):

Idéaux
(Framföra, Skriva, Skapa, Lösning, Avla, Känslor, Rus, Insikt, Hallucination, Mönster)

Matière
(Skada, Döda, Bränna, Dogmatisk, Avbryta, Paradox, Krossa, Kaos, Känslor)

Amélioration
(Unik, Först, Tidpunkt, Plats, Himlakropp, Symbol, Grupp, Omständighet)

Så, en Tonalité skulle kunna bestå i Idéaux:erna Avla, Känslor och Amélioration:erna Först, Plats och Tidpunkt för en ritual som kräver ett älskande par (känslor) som har sex (avla) för första gången (först) i en skogsdunge (plats) under årets mörkaste dag (tidpunkt),
eller Matière:en Bränna och Amélioration:erna unik, himlakropp för en ritual som kräver att det sista exemplaret (unik) av en åtråd bok bränns (bränna) på en dag där venus syns med blotta ögat (himlakropp).

Därefter så väljs, återigen från en serie taggar dörren:

Porte:
(Åkallan, Födsel, Eld, Symbol, Port, Väg, Omgivning, Skugga)

En Porte skulle i det här fallet kunna vara krittecken på marken (symbol) eller en dörr (Port) som bara är öppen så länge en vers sjungs (Åkallan).

Målet, Ambition, är syftet till varför man vill göra magin. Återigen, man väljer en eller flera taggar:

Ambition:
(Välsignelse, Förbannelse, Känsla, Förvrida, Insikt, Profetia)

och skålpundet är risken eller priset man betalar, utöver det direkta sociala priset med att genomföra olagliga och ohederliga handlingar.
Mesure:
(Manifestation, Förbannelse, Förföljd, Övernaturligt)

Jag behöver lite mer taggar, men det här är grundiden.
Åsikter? Tankar?

Zappelina

Swordsman
Jag tycker inte att du i första hand behöver fler taggar men att du gör dem mer inspirerande. Exemplen är lite för allmänna tycker jag. T.ex rus och känslor är vaga, men avla och hallucination är bra.

JJoghans

Regelknackare
Det känns som att det blir väldigt många parametrar som måste tas i beaktande för att få det att fungera?
Å ena sidan tycker jag det är svincoolt att allt är integrerat i bakgrundsstoryn, men å andra sidan känns det som att det verkligen kommer att kräva sin spelare p.g.a. alla element och hur de ska tolkas.

Men det kanske är meningen att spelaren kommer bli tvungen att spendera lite tankekraft på detta som en del av äventyret?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Zappelina;n149367 said:
Jag tycker inte att du i första hand behöver fler taggar men att du gör dem mer inspirerande. Exemplen är lite för allmänna tycker jag. T.ex rus och känslor är vaga, men avla och hallucination är bra.
Ska se efter vad som kan specificeras mer, rus var tänkt som en omskrivning för alkohol och droganvändning, hur tänker du att den är mer eller mindre specifik än avla?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Dazumal;n149386 said:
Det känns som att det blir väldigt många parametrar som måste tas i beaktande för att få det att fungera?
Å ena sidan tycker jag det är svincoolt att allt är integrerat i bakgrundsstoryn, men å andra sidan känns det som att det verkligen kommer att kräva sin spelare p.g.a. alla element och hur de ska tolkas.

Men det kanske är meningen att spelaren kommer bli tvungen att spendera lite tankekraft på detta som en del av äventyret?
Tack så mycket,
ideen är att spelarna faktiskt aldrig ska råka ut för systemet ;) Det är nämligen bara till för spelledaren.

Zappelina

Swordsman
avla är ngt man gör, rus är passivt. kanske berusa?

jag kan tycka att flera av orden är alltför breda och/eller passiva. jag tror inte att varje ord måste vara just ett ord, beskriv istället vad du menar med så få ord som möjligt, men så att smaken ändå sitter kvar ... kanske "teckna mönster","teckna i mönster","skapa mönster" eller måla/teckna/tatuera mönster", eller t.om "måla/teckna/tatuera/forma i mönster av färger/konturer/intensitet/material" (fast just den sista gillar jag inte heller, haha) ... jag menar nog bara att du kan luckra upp lite och inte vara fullt så formbunden i de fall då orden blir så breda att de inte längre säger något. ta t.ex "eld", ett positivt exempel, som du använder under "porte": en påhittig sl får idéer av ordet och kan antingen beskriva is, rök, glöd eller kanske dimma, men för dig att täcka in allt det skulle du kanske behöva skriva ngt i stil med "element" eller "element i olika former", vilket låter dö-trist. jag tror att du kan vara mer specifik och sedan låta spelledaren generalisera, istället för tvärtom.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Zappelina;n149461 said:
avla är ngt man gör, rus är passivt. kanske berusa?

jag kan tycka att flera av orden är alltför breda och/eller passiva. jag tror inte att varje ord måste vara just ett ord, beskriv istället vad du menar med så få ord som möjligt, men så att smaken ändå sitter kvar ... kanske "teckna mönster","teckna i mönster","skapa mönster" eller måla/teckna/tatuera mönster", eller t.om "måla/teckna/tatuera/forma i mönster av färger/konturer/intensitet/material" (fast just den sista gillar jag inte heller, haha) ... jag menar nog bara att du kan luckra upp lite och inte vara fullt så formbunden i de fall då orden blir så breda att de inte längre säger något. ta t.ex "eld", ett positivt exempel, som du använder under "porte": en påhittig sl får idéer av ordet och kan antingen beskriva is, rök, glöd eller kanske dimma, men för dig att täcka in allt det skulle du kanske behöva skriva ngt i stil med "element" eller "element i olika former", vilket låter dö-trist. jag tror att du kan vara mer specifik och sedan låta spelledaren generalisera, istället för tvärtom.
Gott, ska försöka skriva ihop något under eftermiddagen/kvällen som kanske fungerar... får se ;)