Nekromanti Masque - Regler för förhör och utredning

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Okey, så här hade jag tänkt att reglerna för förhör och utredning går till:

Utredning
1. Rollpersonerna kommer till en plats eller hittar ett föremål som de också väljer att utreda.
- Alla ledtrådar har kvalitéer kopplat til sig.
- Om rollpersonerna har dessa kvalitéer får de automatiskt ledtråden. Att tolka den och sätta samman med andra ledtrådar är dock upp till spelaren.

Förhör
1. Rollpersonen hittar någon de önskar förhöra eller fråga ut.
- Förhörsoffer har sociala kvalitéer kopplat till sig.
- Om rollpersonen har dessa kvalitéer får spelaren signalerat till sig om det förhörsoffret just sa troligen är sant, troligen är ljug eller okänt. Planen för tillfället är att använda en solfjäder a la solfjäderspråk.

Även andra undermeningar kan vara med (såsom förförelse eller ilska).

Tankar?

Möller

Hubert Hortlax
Ser i grunden fungerande ut.

Har du funderat på vad som händer om rollpersonerna inte besitter kvalitéerna för att hitta en viss ledtråd?

Gällande förhör och utfrågningar - jag har funnit det svårt att få med rollpersonernas färdigheter när jag spellett. Din idé med tydliga signaler om vad som fungerar har jag inte provat. Kan vara jobbigt för SL att hålla reda på vilka kvalitéer rollpersonerna besitter, eller?

Själv försöker jag (eller kanske vill försöka) få igång ett samtal bland spelarna innan mötet med SLPn sker. »Ni vill veta om baronen befann sig i ateljén, har jag förstått er rätt? Hur tänker ni få reda på det?« Spelarna kanske kommer på att en av dem ska smickra baronen för att få honom att försäga sig - då kan jag stämma av lite försiktigt med deras färdigheter och förbereda mig litegrann mentalt inför scenen.

Just det här att spelarna är tydliga med vad de försöker göra är verkligt bra. Att de berättar på meta-nivå att de kör god cop, bad cop, att de förför eller vad det nu är. Då kan man litegrann slippa en taskig scen där en ovan spelare försöker flörta med spelledaren som inte uppfattar något. Generellt så behövs ju inte allt spelas ut i ett undersökande spel, man kan summera mycket och bara spela ut vissa replikskiften (t.ex. när rollpersonen introducerar sig samt när SLPn släpper ur sig ledtråden, allt där emellan körs på metanivå).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Murkla said:
Har du funderat på vad som händer om rollpersonerna inte besitter kvalitéerna för att hitta en viss ledtråd?
Jupp. Om jag ger ut äventyr skall det såklart finnas en stor mängd olika ledtrådar som kräver olika kvalitéer, i övrigt så tänker jag mig att spelledaren har en lista på de kvalitéer gruppen har och gör äventyret därefter.

Murkla said:
Gällande förhör och utfrågningar - jag har funnit det svårt att få med rollpersonernas färdigheter när jag spellett. Din idé med tydliga signaler om vad som fungerar har jag inte provat. Kan vara jobbigt för SL att hålla reda på vilka kvalitéer rollpersonerna besitter, eller?
Som sagt, tanken är att ha en lista över kvalitéer, som SL helt enkelt sitter med och roller som förhörs skall bara ha en eller två sociala kvalitéer, vilket borde göra det tämligen lätt.

Murkla said:
Själv försöker jag (eller kanske vill försöka) få igång ett samtal bland spelarna innan mötet med SLPn sker. »Ni vill veta om baronen befann sig i ateljén, har jag förstått er rätt? Hur tänker ni få reda på det?« Spelarna kanske kommer på att en av dem ska smickra baronen för att få honom att försäga sig - då kan jag stämma av lite försiktigt med deras färdigheter och förbereda mig litegrann mentalt inför scenen.
Cool ide, den stjäl vi.