Nekromanti Masque - Rollpersons skapande

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Att skapa rollpersoner i Masque är tämligen enkelt och består av tre steg: Dela upp 45 poäng på följande tio förmågor (du måste ha 1 i varje och kan ha 10 som högst, 3-4 anses vara normalt för en människa):
Akademi
Strid
Handel
Social
Kriminell
Undersöka
Okult
Resa
Konst
Kropp

Varje förmåga har tio kvalitéer och man har rätt att köpa 15 kvalitéer från start. Dessa är följande (en icke-färdig lista med konstiga namn för vissa saker):
Akademi - Naturvetenskap, Humaniora, Taktik, Teologi, Klassiska Språk, Historia,

Strid - Handgemäng, Närstridsvapen, Missilvapen, Undvika, Kasta, Artilleri, Befästning, Initiativ

Handel - Diplomati, Förhandling, Marknadsföring, Gilles-kunskap, Hantverk,

Social - Skrämma, Etikett, Ljuga, Demagogi, Dansa, Pedagogik, Empati, Hovet, Förföra,

Kriminell - Dyrka lås, Ficktjuveri, Hälleri, Lurendrejeri, Förfalskning, Gift, Undre världen

Undersöka - Deduktion, Förhöra, Leta, Spåra,

Okult - Kult-kunskap, Astronomi, Kryptologi, Kryptozologi, Alkemi, Symbolism, Okulta språk, Demonologi, Okultism,

Resa - Överlevnad, På vatten, Rida, Moderna Språk, Logistik

Konst - Konst, Intuiton, Arkitektur, Maskera

Kropp - Lyfta, Klättra, Akrobatik, Orka

Slutligen har man även 50 poäng att placera i dessa (minst 1 poäng i varje, högst 5). Värdet för en kvalité är värdet på förmågan den ligger under + dess eget värde

Handlings-resolution är ett enkelt slag med 2t10 + värdet i aktuell kvalité, om det slutliga värdet är högre än svårigheten spelledaren sätter så lyckas den annars misslyckas handlingen.

Vid undersökningar så kopplas alla ledtrådar till krav på nivå i kvalitéer, överträffas denna nivå av en rollperson får spelaren automatiskt ledtråden.

Thats it när det kommer till att göra rollpersoner i Masque.

Möller

Hubert Hortlax
Varför har varje förmåga tio kvalitéer? Jag ser inte riktigt poängen med symetrin här - risken är att några känns krystade när antalet behövdes buffas upp till tio.

Jag är också lite tveksam till hur smart det är att ha hela 5 färdighetsnivåer när det kommer till undersökande färdigheter. Känns svårt att som SL bestämma om en anteckning om månrörelser kräver Astronomi 3 eller 4 att förstå.

Och det är väldigt många kvalitéer, även borträknat de som knappast är relevanta för utredningar. Förväntas gruppen slänga några ströpoäng i varje för inte missa något? Det fungerar, men min upplevelse i Mutant City Blues är att för många färdigheter bara är jättejobbigt för alla inblandade. Det spelet har dock ännu fler än du och ditt antal kan absolut fungera.

I övrigt, intuitivt och bra.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Murkla said:
Varför har varje förmåga tio kvalitéer? Jag ser inte riktigt poängen med symetrin här - risken är att några känns krystade när antalet behövdes buffas upp till tio.
Tanken var från början att 10 skulle vara en återkommande siffra (mestadels för att den är rätt vanlig inom Hermetismen), men jo, jag börjar ångra det lite. Vi får se.

Jag är också lite tveksam till hur smart det är att ha hela 5 färdighetsnivåer när det kommer till undersökande färdigheter. Känns svårt att som SL bestämma om en anteckning om månrörelser kräver Astronomi 3 eller 4 att förstå.
God poäng, kanske räcker om man har kvalitén över huvud taget för att få ledtråden...?

Och det är väldigt många kvalitéer, även borträknat de som knappast är relevanta för utredningar. Förväntas gruppen slänga några ströpoäng i varje för inte missa något? Det fungerar, men min upplevelse i Mutant City Blues är att för många färdigheter bara är jättejobbigt för alla inblandade. Det spelet har dock ännu fler än du och ditt antal kan absolut fungera.
Mmm, samtidigt ska det ju inte vara för få heller. Jag tror att ett speltest är på sin plats för den, med just det i åtanke.

I övrigt, intuitivt och bra.
Tackar tackar.

Möller

Hubert Hortlax
Tony.M.Meijer said:
Murkla said:
God poäng, kanske räcker om man har kvalitén över huvud taget för att få ledtråden...?
Ja, så kan man göra. Själv kör jag med en 2 eller 3-stegig skala. En rollperson med bara 1 i färdigheten hittar de flesta ledtrådar rakt av medan andra förstår han att en expert behöver titta på. Färdighetsvärde 2 låter dig vara den experten.

Just det här med att rollpersonerna springer på saker de behöver konsultera experter för är skitbra. Bara att träffa samma SLP flera gånger gör mycket för att skapa en levande spelvärld. Dessutom så får man ju möjligheter till intressanta förvecklingar; förräderi, tjänster och gentjänster, kidnappningar etc.

Tony.M.Meijer said:
Murkla said:
Mmm, samtidigt ska det ju inte vara för få heller. Jag tror att ett speltest är på sin plats för den, med just det i åtanke.Tackar tackar.
Ett speltest är absolut det bästa!

Min tanke brukar vara att färdigheterna inte får vara så många att spelledaren inte kan hålla alla i huvudet och inte behöver fundera länge på vilket färdighet en planerad ledtråd faller inom*. Har du inte de problemen när du planerar ditt scenario - och improviserar fram ledtrådar när spelarna drar iväg i en icke förväntad riktning - då finns inte problemet =)

*okej, en ledtråd som kan förstås med två olika färdigheter är okej. Men när det börjar bli 3-4 stycken alternativ som är någotsånär rimliga börjar det bli ohållbart.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag kände också att jag ville ha jämna fina nummer på antalet färdigheter och underfäridgheter och grejer. Men det gör livet jäkligt komplicerat. Bättre att skippa det och låta det bli så många de blir.

Min tanke dock: varför måste du ha två poängsummor att sätta ut? Tänk om jag vill göra en smalare rollperson men med extrem spetskompetens? Jag tycker du borde fundera över att ge en poängsumma som man får köpa både förmågor och kvaliteer för.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Rymdhamster said:
Jag kände också att jag ville ha jämna fina nummer på antalet färdigheter och underfäridgheter och grejer. Men det gör livet jäkligt komplicerat. Bättre att skippa det och låta det bli så många de blir.

Min tanke dock: varför måste du ha två poängsummor att sätta ut? Tänk om jag vill göra en smalare rollperson men med extrem spetskompetens? Jag tycker du borde fundera över att ge en poängsumma som man får köpa både förmågor och kvaliteer för.
Så skulle man kunna göra, enda som behövs är någon sorts konverterings-funktion mellan kostnaden för kvalitéer och förmågor.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tony.M.Meijer said:
Så skulle man kunna göra, enda som behövs är någon sorts konverterings-funktion mellan kostnaden för kvalitéer och förmågor.
Eller så ser man det som en feature snarare än en bugg att folk inte kan spela halvt ospelbara one trick ponies... =)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Eller så ser man det som en feature snarare än en bugg att folk inte kan spela halvt ospelbara one trick ponies... =)
Jo, och som jag har tänkt systemet så är det i princip bara en nackdel att spets-fokusera. Det som är det centrala i undersökningar vilket är det centrala i spel är att ha kvalitéer, inte ett högt värde i dem.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tony.M.Meijer said:
Jo, och som jag har tänkt systemet så är det i princip bara en nackdel att spets-fokusera. Det som är det centrala i undersökningar vilket är det centrala i spel är att ha kvalitéer, inte ett högt värde i dem.
Men om jag förstått rätt så har du också kvaliteter som inte har med undersökningar att göra, typ de som hör till strid. Vad är poängen med att knyta kvaliteterna till förmågorna, egentligen? Vad skulle du förlora genom att göra som Gumshoe (eller mitt eget kommande Rotsystem) och skilja på dem, och ha typ Förmågor som man slår mot och Kvaliteter man undersöker med? Som det är nu känns det mest som gammal BRP med typ grundegenskaper...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Men om jag förstått rätt så har du också kvaliteter som inte har med undersökningar att göra, typ de som hör till strid. Vad är poängen med att knyta kvaliteterna till förmågorna, egentligen? Vad skulle du förlora genom att göra som Gumshoe (eller mitt eget kommande Rotsystem) och skilja på dem, och ha typ Förmågor som man slår mot och Kvaliteter man undersöker med? Som det är nu känns det mest som gammal BRP med typ grundegenskaper...
Det kan man förstås tycka, men min tanke är att de ska vara användbara i just undersökningar. Säg att du kommer till en brottsplats där en roll har blivit nerstucken.

Med kvalitén närstridsvapen så kan du då få information om kniven som tog livet av det stackars offret exempelvis.

Det var vad jag tänkte i alla fall, dvs att alla kvalitéer skall kunna användas antingen socialt (såsom hovet vid förhör av adel) eller mer direkt genom att få ledtrådar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mmmm... själv hatar jag när jag har en idé på en rollperson men systemet hindrar mig från att göra den.