Nekromanti Masque - Setting - Konspirationer

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Som varje mysterie-spel med självrespekt så ska såklart Masque innehålla några konspirationer. 10 för att vara exakt.

Men, vad gör då en bra konspiration? Jag tänker mig att bra konspirationer hjälper spelarna att uppleva skräck, de skapar mysterier, de skapar drama genom konflikt och de hjälper spelledaren att skapa alla dessa.

Har jag glömt något?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Menar du konspiration as in "Månlandningen är en bluff" eller menar du hemliga sällskap och sånt, som i sin tur kan konspirera eller vara föremål för konspirationer?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hemliga sällskap all the way skulle jag säga. Fast konspirationer i den andra bemärkelsen kanske är bättre?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
De skapar i bästa fall känslan av paranoia och större sammanhang. Om det känns som att konspirationerna ligger bakom allt, att inget sker av en slump och att varje händelse spelar in i en större plan, då har den konspiratoriska andan lyckats.

Cybot

Mest spelbar
De skapar en stämmning (en konspiratorisk sådan).
När det finns konspirationer, finns det konspiratörer. Fast då tänker du "Konspiratörer är inte som du och jag". Eller är de? Alla konspiratörer är ju inte illa-luktande, skinnklädda, biodlande kannibaler som väntar på att vandrare ska komma till byn så att de kan sätta igång med sina perversa riter. Kanske Borgmästaren? Eller värdshusvärden? Är du en konspiratör? Eller du? Kanske till och med i gruppen!
Var på din vakt!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Svarte faraonen said:
De skapar i bästa fall känslan av paranoia och större sammanhang. Om det känns som att konspirationerna ligger bakom allt, att inget sker av en slump och att varje händelse spelar in i en större plan, då har den konspiratoriska andan lyckats.
Haha, tänkte mig ett hemligt sällskap vid namn Maskerna som är den slutgiltiga konspirationen.

Eller är de?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tony.M.Meijer said:
Svarte faraonen said:
Haha, tänkte mig ett hemligt sällskap vid namn Maskerna som är den slutgiltiga konspirationen.

Eller är de?
De är så klart ett förlag som hittat på en stor konspirationsteori som binder samman de andra teorierna, enbart i syfte att tjäna pengar och utan att tro på det själva.

nyvinter

Illustrationist
Tony.M.Meijer said:
Hemliga sällskap all the way skulle jag säga. Fast konspirationer i den andra bemärkelsen kanske är bättre?
Båda behövs. Det ena som källa och det andra för att visa hur de påverkar världen. Om det är ett mäktigt hemligt sällskap alltså.

Och en bra konspiration vänder upp och ner på vad spelarna tar för verkligt, det ska göra dem konfunderade och se skuggor. Månlandningen är nästan förväntad så det är en mindre. En lite störe kan vara att alla Espresso House i en stad bildar ett tecken som — när det får blodoffer i alla samtidigt — får alla småbarn att explodera och att detta används som utpressning på de som styr i staden.

Cybot

Mest spelbar
nyvinter said:
Tony.M.Meijer said:
Båda behövs. Det ena som källa och det andra för att visa hur de påverkar världen. Om det är ett mäktigt hemligt sällskap alltså.

Och en bra konspiration vänder upp och ner på vad spelarna tar för verkligt, det ska göra dem konfunderade och se skuggor. Månlandningen är nästan förväntad så det är en mindre. En lite störe kan vara att alla Espresso House i en stad bildar ett tecken som — när det får blodoffer i alla samtidigt — får alla småbarn att explodera och att detta används som utpressning på de som styr i staden.
Paris avenyer bildar ett oheligt tecken, och någon försöker vigla upp stämmningen i staden. Ett upplopp skulle garanterat att få blodet att flyta på gatorna.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot said:
Paris avenyer bildar ett oheligt tecken, och någon försöker vigla upp stämmningen i staden. Ett upplopp skulle garanterat att få blodet att flyta på gatorna.
Hehe, vi har kommit från ämnet en aning tror jag.

Vad tror du om att jag publicerar en kort synopsis på de hemliga sällskap/konspirationer jag har? Kanske enklare att slita dessa i stycken...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ja, när kommer denna synopsis?

En konspiration måste vara multilayered tycker jag, och det ska finnas mängder av konspirationer inom konspirationen.

Det ska också bli tydligt vilken sida man väljer, det sak få effekter att ha samtal med den ena gruppen, då blir den andra gruppen hämndlysten osv.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Här är då et exempel-sällskap:

Les Confesseurs

Introduktion:
Ibland så behöver man information som inte finns bland de levande. Ibland så måste man få reda på saker som är omöjliga att veta. Och vissa är berädda att offra de oskyldiga och befläcka sin själ för detta.

Om man då har hört rätt rykten och känner rätt person kan man försöka att komma i kontakt med biktfäderna. De är en grupp av, sägs det, mörka präster som vet hur man talar med de döda och får svar på frågor som ligger bortom denna värld.

Men allt har ett pris. Blod är makt och de döende kan se och svara på det som de levande inte kan...

Hur de agerar:
Biktfäderna är leda av den mörka kardinalen som håller sällskapet säkert från kyrkan. Utöver denna position så saknar medlemmarna mer än en social plikt gentemot varandra.

Deras mål påstår de själva är att påskynda Guds Dom över jorden, men hur deras aktiviteter påverkar detta är okänt.

De kräver som regel ett pris för sina tjänster, och det är inte alls ovanligt att de sätter sig själva i skuld till någon för att kunna introducera denna person till sekten och därigenom samla på sig tjänster i framtiden.

Meta-ide:
Biktfäderna är tänkt att vara en representera rädslan för jaget, mer specifikt rädslan för vad människan är kapabel att offra. Iden bakom dem är att de representerar en del av vår natur som vi helst inte vill veta om att vi har, dvs det i vår natur som är berädd att offra empati för framgång, kunskap och makt.

Hur man upptas bland dem:
Man måste vara prästvigd och ha uppmärksammats av en medlem av sekten som ordentligt religiös, men i övrigt så finns det inga krav (detta inkluderar kön, en prästvigd kvinna är lika cälkommen ).