Nekromanti Masque - Setting - Normalt liv

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag tänkte mig beskriva en klassisk dag i en by i Masque, via en prästs dagbok.

---------
Januari den 1, 1740,
Det regnade igår kväll ända fram tills i morse, därefter lättade det. Gud, i nåd, har valt att låta mig uppleva början på ännu ett år. Min hälsa kan nu sägas vara god, jag har mått imperfekt flera månader och det beklämmande utbrottet på min rygg och mina ben har plågat mig. Genom försyn blev jag ledd att smörja mig med alun blandat i vatten och regnvatten och de salter vi har hemma. Jag är med andra ord i så gott skick som någon man vid min ålder kan förväntas vara. Att predika gör mig dock utmattad.

Min flock är som brukligt otämjliga och det har hänt mycket här de senaste veckorna. Smedsfrun har tagit upp en lärjunge i lilla Marguerite som nu är stor nog att kunna arbeta i smedjan.

Vi har också fått tråkiga bud, murarens mormor har börjar hosta blod och medicinaren tror inte att hon överlever veckan ut. Mursmäcken har därför bett mig skriva ett referat tills imorgon då hennes make avreser mot Paris. Bagaren och bagarfrun bad mig göra samma sak för deras två söner och var vänliga nog att lämna en limpa och en ost för besväret.

Jag har också lovat att bege mig till fattighuset i veckan och predika. Det känns gott att kunna predika där, för även om atmosfären är fylld av osundheter så är jag fri att hålla min predikan såsom jag önskar, vilket alltid är befriande. Makarna Ouel som tar hand om fattighuset är också väldigt vänliga.

Anne Gabard börjar närma sig giftasvuxen ålder och hon har uttryckt tycke för Etinne Isabeau, vilket hans föräldrar gett sitt samtycke till. Etinne är lite för blyg för att uttrycka sig men han verkar inte onöjd, vilket alltid är en bra början.

Pierre Machet har bjudit in mig för en supe i veckan, jag gissar på att det är för att han önskar byta några ord om hans själs salighet, det verkar ha börjat bry honom mer och mer på gamla dagar. Jag tror dock inte att vi kommer att få speciellt mycket sagt mellan att han tar hand om sina barn-barn och lagar mat.

Ska gå och lägga mig nu, i morgon måste jag förbereda söndagens predikan.

---------

Låter det bra? är det rimligt?

Och framför allt, skulle det vara användbart i spel?

Möller

Hubert Hortlax
Tony.M.Meijer said:
Låter det bra?
Ja. Jag är inte någon litteraturkännare, men det skar åtminstone inte i hjärtat på mig att läsa. Tvärtom faktiskt. Dagboksformatet är trevlig, jag gissar att det är lämpligt för en ovan författare (oavsett om du är en sådan).

Tony.M.Meijer said:
är det rimligt?
Ingen aning. Det var inget som direkt stack i ögonen med sin anakronism, men jag är ingen expert på området här heller.

Jag gillar vissa detaljer. Äktenskapet var skitbra, du skildrar enkelt det lantliga halv-arrangerade äktenskapet där föräldrar och präst deltar men det mest är ungdomarna som kan följa sina känslor (eftersom inte så mycket rent ekonomiskt står på spel i de lägre klasserna). Även limpan och osten i betalning är bra.

Lite osäker är jag på att smeden tar en lärling. Fanns sådana system ute på landet? Trodde det var en stadsföreteelse.

Tony.M.Meijer said:
Mnja.

Jag, och säkert fler med mig, skulle läsa en sådanhär stämningstext. Särskilt om boken inte är strösslad med dem, då kanske jag tröttnar.

Men riktigt användbart i spel är den inte. Inte direkt åtminstone.

Vi hade en tråd för inte så länge sedan om vardagsliv där särskilt w176 skrev mycket bra saker. Spana in den. I Masque skulle jag vilja se ett litet avsnitt i spelledarkapitlet om hur man porträtterar vardagsliv.

Där står det: Det är viktigt att levandegöra personerna och bygderna rollpersonerna besöker. Låt saker pågå medan rollpersonerna är där; en by eller en stad är aldrig statisk.

Sen listar du några vardagliga saker som folk ägnar sig åt, både dagliga aktiviteter och större skeenden som att skörden snart ska tas in. Kanske några riktigt specifika exempel också:

När rollpersonerna uppsöker prästen, låt dem vänta en stund och låt tjänsteflickan som släppte in dem nämna att 'herrn avslutar ett referat åt den stackarns muraren'

Har du lite sådant så kan stämningstexten fungera bättre som inspiration till spel, den kan bli en källa man uppsöker igen just efter saker att ha med i spel.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Möller said:
Ja. Jag är inte någon litteraturkännare, men det skar åtminstone inte i hjärtat på mig att läsa. Tvärtom faktiskt. Dagboksformatet är trevlig, jag gissar att det är lämpligt för en ovan författare (oavsett om du är en sådan).
Jag är en extremt ovan författare så det känds ju förstås bra att du skriver så. Och det var lite medvetet av mig att välja just brev och dagboks-format för att det är svårt att "göra fel" med det.

Möller said:
Ingen aning. Det var inget som direkt stack i ögonen med sin anakronism, men jag är ingen expert på området här heller.

Jag gillar vissa detaljer. Äktenskapet var skitbra, du skildrar enkelt det lantliga halv-arrangerade äktenskapet där föräldrar och präst deltar men det mest är ungdomarna som kan följa sina känslor (eftersom inte så mycket rent ekonomiskt står på spel i de lägre klasserna). Även limpan och osten i betalning är bra.
Gott :gremsmile: Min önskan var att få till just den känslan så där verkar jag ha träffat mitt i prick, i varje fall hos en person :gremwink:

Möller said:
Lite osäker är jag på att smeden tar en lärling. Fanns sådana system ute på landet? Trodde det var en stadsföreteelse.
Som regel så gick arbeten i arv, men ensamstående personer tog ibland in andras barn som lärlingar om jag har förståt saken rätt, men någon med djupare kunskaper i historia kan säkert rätta mig här.

Möller said:
Tony.M.Meijer said:
Mnja.

Jag, och säkert fler med mig, skulle läsa en sådanhär stämningstext. Särskilt om boken inte är strösslad med dem, då kanske jag tröttnar.

Men riktigt användbart i spel är den inte. Inte direkt åtminstone.

Vi hade en tråd för inte så länge sedan om vardagsliv där särskilt w176 skrev mycket bra saker. Spana in den. I Masque skulle jag vilja se ett litet avsnitt i spelledarkapitlet om hur man porträtterar vardagsliv.

Där står det: Det är viktigt att levandegöra personerna och bygderna rollpersonerna besöker. Låt saker pågå medan rollpersonerna är där; en by eller en stad är aldrig statisk.

Sen listar du några vardagliga saker som folk ägnar sig åt, både dagliga aktiviteter och större skeenden som att skörden snart ska tas in. Kanske några riktigt specifika exempel också:

När rollpersonerna uppsöker prästen, låt dem vänta en stund och låt tjänsteflickan som släppte in dem nämna att 'herrn avslutar ett referat åt den stackarns muraren'

Har du lite sådant så kan stämningstexten fungera bättre som inspiration till spel, den kan bli en källa man uppsöker igen just efter saker att ha med i spel.
Jupp. Min text ovan är primärt tänkt att vara en introduktion för spelarna tänker jag mig, men länken du skickade med innehöll en hel del matnyttigt och jag tror jag fräkt ska stjäla förslaget om en lista med saker som pågår (eller ja, jag ska väl ha två listor, en för landsbyggd och en för städer).