Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Hej,
jag och en vän har diskuterat lite fram och tillbaka runt hur man skulle kunna göra ett bra system till Masque och vi har en tanke och det är att skippa nivåer, typ och attributer... Låt mig förklara.
Vi har delat upp alla färdigheter i tio olika komponenter, nämligen:
Akademi, Strid, Handel, Social, Kriminell, Undersöka, Okult, Resa, Konst, Kropp. Vår tanke är då att det finns underkomponenter (exempelvis på undersöka så finns Förhöra och Perception) i dessa som ger en tärning (t10or) om de är applicerbara som i sin tur slås mot en svårighet. Säg att du vill skjuta någon så blir det exempelvis i strid kanske pistol (1t10) + strid (i vårt fall 3t10) + initiativ (för du vill skjuta denna någon innan den skjuter dig).
Så, kortfattat, snarare än att "köpa" färdighetsvärden så köper man färdigheter... vad tror vi om det?
jag och en vän har diskuterat lite fram och tillbaka runt hur man skulle kunna göra ett bra system till Masque och vi har en tanke och det är att skippa nivåer, typ och attributer... Låt mig förklara.
Vi har delat upp alla färdigheter i tio olika komponenter, nämligen:
Akademi, Strid, Handel, Social, Kriminell, Undersöka, Okult, Resa, Konst, Kropp. Vår tanke är då att det finns underkomponenter (exempelvis på undersöka så finns Förhöra och Perception) i dessa som ger en tärning (t10or) om de är applicerbara som i sin tur slås mot en svårighet. Säg att du vill skjuta någon så blir det exempelvis i strid kanske pistol (1t10) + strid (i vårt fall 3t10) + initiativ (för du vill skjuta denna någon innan den skjuter dig).
Så, kortfattat, snarare än att "köpa" färdighetsvärden så köper man färdigheter... vad tror vi om det?