Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Hej,
jag har funderat lite kring det här med konspirationer och äventyr och i det fallet så tror jag att spindelnäts-varianten är den mest passande, ergo den får bli den "officiella" varianten av äventyr för Masque. Men, jag kan ju inte bara kasta ur mig det här utan att också skriva lite tips och regler för det.
Jag tänker mig att det för varje äventyr finns ett antal pusselbitar kopplade till varandra genom ledtrådar. Pusselbitar är helt enkelt platser, saker och personer som rollpersonerna kan upptäcka och utforska. I sig så finns det tre sorters pusselbitar, sådana som skapar frågor, de som ger svar och de som antyder saker om framtiden (och också blandningar av dessa, men men...).
De som skapar frågor och ger svar är tämligen enkla att förstå sig på, de ger information som på något sätt skapar frågor eller ger svar på tidigare ställda frågor (dessa svar kan vara lögner eller ge helt nya frågor såklart). Ett exempel är en pusselbit som har ett handskrivet brev från en kvinna som har mördat sin make skickat till en vän där hon beskriver dådet. Det ger ett svar (vem mördade den mördade) men också ett par frågor, varför gjorde hon det och varför tänkte hon skicka ett brev till sin vän och varför gjorde hon det inte?
De pusselbitar som antyder saker om framtiden är mer subtila, den innehåller helt enkelt detaljer som dyker upp senare i historien. Exempel där är att rollpersonerna när de inkvarterar sig hittar krossat glas i sitt rum. De ryker på axlarna och vandrar vidare, men ett par pusselbitar senare så hittar de krossat glas även i antagonistens hem.
Varje pusselbit har i sin tur ledtrådar som leder till andra pusselbitar. Här behövs en lista på tips att ta av känner jag.
Pusselbitarna i sin tur är uppdelade i lager och om man är i lager 1 så behövs det inte så många ledtrådar för att ta sig mellan pusselbitar i det lagret, men det behövs många för att ta sig djupare in i nätet, ergo man behöver besöka många pusselbitar i det aktuella lagret innan man kan ta sig djupare.
Åsikter? Tankar?
jag har funderat lite kring det här med konspirationer och äventyr och i det fallet så tror jag att spindelnäts-varianten är den mest passande, ergo den får bli den "officiella" varianten av äventyr för Masque. Men, jag kan ju inte bara kasta ur mig det här utan att också skriva lite tips och regler för det.
Jag tänker mig att det för varje äventyr finns ett antal pusselbitar kopplade till varandra genom ledtrådar. Pusselbitar är helt enkelt platser, saker och personer som rollpersonerna kan upptäcka och utforska. I sig så finns det tre sorters pusselbitar, sådana som skapar frågor, de som ger svar och de som antyder saker om framtiden (och också blandningar av dessa, men men...).
De som skapar frågor och ger svar är tämligen enkla att förstå sig på, de ger information som på något sätt skapar frågor eller ger svar på tidigare ställda frågor (dessa svar kan vara lögner eller ge helt nya frågor såklart). Ett exempel är en pusselbit som har ett handskrivet brev från en kvinna som har mördat sin make skickat till en vän där hon beskriver dådet. Det ger ett svar (vem mördade den mördade) men också ett par frågor, varför gjorde hon det och varför tänkte hon skicka ett brev till sin vän och varför gjorde hon det inte?
De pusselbitar som antyder saker om framtiden är mer subtila, den innehåller helt enkelt detaljer som dyker upp senare i historien. Exempel där är att rollpersonerna när de inkvarterar sig hittar krossat glas i sitt rum. De ryker på axlarna och vandrar vidare, men ett par pusselbitar senare så hittar de krossat glas även i antagonistens hem.
Varje pusselbit har i sin tur ledtrådar som leder till andra pusselbitar. Här behövs en lista på tips att ta av känner jag.
Pusselbitarna i sin tur är uppdelade i lager och om man är i lager 1 så behövs det inte så många ledtrådar för att ta sig mellan pusselbitar i det lagret, men det behövs många för att ta sig djupare in i nätet, ergo man behöver besöka många pusselbitar i det aktuella lagret innan man kan ta sig djupare.
Åsikter? Tankar?