Nekromanti Masque - Spindelnätsäventyr

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har funderat lite kring det här med konspirationer och äventyr och i det fallet så tror jag att spindelnäts-varianten är den mest passande, ergo den får bli den "officiella" varianten av äventyr för Masque. Men, jag kan ju inte bara kasta ur mig det här utan att också skriva lite tips och regler för det.

Jag tänker mig att det för varje äventyr finns ett antal pusselbitar kopplade till varandra genom ledtrådar. Pusselbitar är helt enkelt platser, saker och personer som rollpersonerna kan upptäcka och utforska. I sig så finns det tre sorters pusselbitar, sådana som skapar frågor, de som ger svar och de som antyder saker om framtiden (och också blandningar av dessa, men men...).

De som skapar frågor och ger svar är tämligen enkla att förstå sig på, de ger information som på något sätt skapar frågor eller ger svar på tidigare ställda frågor (dessa svar kan vara lögner eller ge helt nya frågor såklart). Ett exempel är en pusselbit som har ett handskrivet brev från en kvinna som har mördat sin make skickat till en vän där hon beskriver dådet. Det ger ett svar (vem mördade den mördade) men också ett par frågor, varför gjorde hon det och varför tänkte hon skicka ett brev till sin vän och varför gjorde hon det inte?

De pusselbitar som antyder saker om framtiden är mer subtila, den innehåller helt enkelt detaljer som dyker upp senare i historien. Exempel där är att rollpersonerna när de inkvarterar sig hittar krossat glas i sitt rum. De ryker på axlarna och vandrar vidare, men ett par pusselbitar senare så hittar de krossat glas även i antagonistens hem.

Varje pusselbit har i sin tur ledtrådar som leder till andra pusselbitar. Här behövs en lista på tips att ta av känner jag.

Pusselbitarna i sin tur är uppdelade i lager och om man är i lager 1 så behövs det inte så många ledtrådar för att ta sig mellan pusselbitar i det lagret, men det behövs många för att ta sig djupare in i nätet, ergo man behöver besöka många pusselbitar i det aktuella lagret innan man kan ta sig djupare.

Åsikter? Tankar?

Max Raven

T12-kultist
Hm. Mina tämligen begränsade erfarenheter i den här typen av fall (och det jag läst i ämnet) pekar mot följande:

Ha inte ledtrådar som är avhängiga varandra. De kan bilda en väv tillsammans, men man ska kunna lösa pusslet utan att kunna koppla samman alla bitar.

Ha också fler spår/pusselbitar än du tror du behöver - det är svårt nog för spelarna att lista ut saker.

Båda de här gör att jag är lite fundersam vad gäller framtidsantydarna (vilka är okej om de inte är krav utan mer något som lägger till djup, och att spelarna vet om dem) och att ha ledtrådar som leder till nya ledtrådar. Den senare kräver minst att du har rikligt med ledtrådar som pekar på nya ledtrådar.

Jag skulle också överväga någon form av råd att tillåta flexibilitet bland pusselbitar - i sig är det inte fel att RP fastnar, men de behöver möjlighet att ta sig vidare, och för det måste de åtminstone veta var de kan söka.

Man kan vid konstruktionen av äventyr också utgå ifrån den andra sidan - vad de gör, vilka ledtrådar de lämnat - och ha en del slarv inom områden RP har sina talanger.

Jag undrar också hur "lager" fungerar - tycker inte det är helt tydligt. Är det kampanjstrukturen, s a s, där man löser en gåta/mysterium och sedan påbörjar nya?

(Ursäkta snackigheten, kan inte somna om och är inne på lite samma område när det gäller Äventyrssommars Mysteriemakare)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Max Raven said:
Ha inte ledtrådar som är avhängiga varandra. De kan bilda en väv tillsammans, men man ska kunna lösa pusslet utan att kunna koppla samman alla bitar.
True, något som absolut bör poängteras mer i min text ovan. Däremot så kommer det att finnas en punkt i mängden pusselbitar som man måste nå fram till för att komma vidare, vilket jag tycker är rimligt. Att lyckas är menningslöst om man inte också kan misslyckas liksom.

Max Raven said:
Ha också fler spår/pusselbitar än du tror du behöver - det är svårt nog för spelarna att lista ut saker.
Again, totaly true. Du är i rullning nu Max :gremsmile:

Max Raven said:
Båda de här gör att jag är lite fundersam vad gäller framtidsantydarna (vilka är okej om de inte är krav utan mer något som lägger till djup, och att spelarna vet om dem) och att ha ledtrådar som leder till nya ledtrådar. Den senare kräver minst att du har rikligt med ledtrådar som pekar på nya ledtrådar.
Framtidsantydarna är enkelt tänkta som något som lägger till djup, som när man ser en sticksåg i en diehard film och man bara vet att den kommer att användas. Ergo, det gör inget om spelarna missar den men det blir mycket intressantare för dem om de ser den.

Max Raven said:
Jag skulle också överväga någon form av råd att tillåta flexibilitet bland pusselbitar - i sig är det inte fel att RP fastnar, men de behöver möjlighet att ta sig vidare, och för det måste de åtminstone veta var de kan söka.
Typ som Fader Fora i fångarna på fortet? Dvs någon som man kan få ledtrådar av... Möjligt, men det måste bindas till ett pris....

Max Raven said:
Jag undrar också hur "lager" fungerar - tycker inte det är helt tydligt. Är det kampanjstrukturen, s a s, där man löser en gåta/mysterium och sedan påbörjar nya?
Njanä.... Se på varje lager som att man kommer ett steg närmare "sanningen" om konspirationen. Man skulle kunna säga att varje lager ger svar på en betydande fråga för kampanjen/konspirationen. För att ta exemplet Lost så är konspirationen varför är ön bananas och lager ett är vilka är dom där andra snubbarna på ön, lager två vad är företaget/organisationen som ligger bakom allts agenda osv. osv. (Jag har inte sätt så mycket Lost och jag har inte tittat på riktigt länge så jag kommer nog ihåg fel, men jag hoppas poängen går fram trots det)

Max Raven said:
(Ursäkta snackigheten, kan inte somna om och är inne på lite samma område när det gäller Äventyrssommars Mysteriemakare)
Så otroligt bra, då kommer vi sannolikt att ha ett ordentligt bra utbyte :gremsmile: