Nekromanti Masque: Strid och död

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tjo,
min första tanke med strid i Masque var att den skulle vara enkel och dödlig, men jag har funderat lite kring det.
Orsaken till att jag vill ha enkel och dödlig var för att folk inte skulle pyssla med strid, MEN det kommer ju i de
flesta fall att sluta i det oavsett så min nya tanke är att visst, slåss hur mycket du vill, ni är huvudpersoner och
det kommer ni nog att överleva, MEN det kommer att resultera i mentala och fysiska ärr.

Lite på slumpbasis hade jag tänkt, med ett kult:esquet skadesystem (skadenivåer såsom skråma, svårt skadad, döende) med mentala och fysiska problem kopplat till dessa. Exempelvis så om du får en skråma så efter striden slåss ett slag och du kanske numera har ett mindre klädsamt ärr i ansiktet. Detsamma med mental skada, i.e. de har lite olika skadenivåer (såsom brydd, ansatt, störd) där man efter att ha sätt något hemskt kanske får det mentala ärret skotofobi (räddsla för mörker).

Hur låter det?

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Det finns i mina ögon 4 sorters skador som är meningsfull att särskilja om man nu vill ha ett system där skador implicerar att man faktiskt blivit träffad av ett vapen.

1. Skråma: Du har blivit visuellt tillrufsad med ett skärsår eller en bula men din stridsförmåga är inte nedsatt.
2. Skada: Du är illa ute och det går att se inte bara på blodet som strömmar ur din kropp eller de brutna benen att du är skadad. Det märks i hur du kan röra dig.
3. Ute: Du är medvetslös eller ligger och håller in tarmarna i magen eller liknande. Du kan vara vid medvetande men skadan är så allvarlig att du inte kan delta i striden.
4. Död: Detta är inte alltid något som behöver betyda att du även är ute. Ett bra exempel på detta är att man under renässansen var förtjust i stickvapen. Det förekom ofta att folk fick en värja rakt igenom sig och fortsatte att slåss tills dessa blödde ut ganska omedelbart.

Själv föredrar jag (för tillfället) Hit Points eller liknande. Mer specifikt gillar jag att de symboliserar en blandning av tur, viljestyrka, erfarenhet och tålighet. När man har slut på Hit Points så har mans slut på tur och blir faktiskt träffad på någon slags allvarligt sätt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag föreslår: träffar precis=skråma. Dy blöder lite, kläderna blir förstörda. Dvs man kommet att behöva ligga lågt efter fajten tills man fått tag på nya kläder. Bättre träff än så=utslagen kroppsdel. Slåss huvudet ut är du medvetslös. Vill du göra det lite mer komplicerat antecknar du differensen vid träff och detta utgör svårighetsgraden för en läkare att fixa skadan.

Pansarsvinet

Veteran
Jag ser lite emot Rymdhamsterns perspektiv. Eftersom jag bara sysslat med krigsorienterat våld
hamnar jag oftast bara i två skade kategorier:
Lätt skada att den inte nedsätter effektivitet mer än att den irriterar, bryter koncentration, i spel-termer försvårar uppmärksamhet/initiativ något samt sänka motivation (F*ck that! I aint crossing that street again), och den andra som är ”blödande” (Jesus! Im hit!).

Den blödande upptäcker inte alltid skadan pga externa omständigheter som oväsen och adrenalin. Detta kan ta några minuter. Efter den blödande upptäckt skadan kommer den blödande automatiskt koppla på självbevarelsedriften (sånt som inte finns på film) och avsätta all uppmärksamhet, energi och smärtkontroll på att kontrollera sina farhågor och dödsångest.

Skadan kan vara i kropp eller lem. Kontentan är att den blödande skadan sätter tekniskt sett ur personen helt ur stridbart skick, inte alltid fysiskt utan psykiskt och mentalt, även om det bara är temporärt, då personen måste lägga all fokus och möda på att ta sig bort från hot och söka vård för att få reda på skadans allvar samt få blödningen att stoppa som den inte alltid gör i ett nafs.

Under denna period ligger i regel fokusen helt på att stoppa blödning eller hålla sig vid medvetande och undvika chock om saker och ting håller på att lägga av (inre organ, avtagande syre upphämtning etc.). Personen har inte tid att fokusera på mål eller hantera ett vapen utöver eventuellt självskydd med nedsatt förmåga typ förmå sig träffa på point blank (typ inom 2m). Den förlorar fokusen på sin omgivning och massiva adrenalinöverdos gör att vapen hantering oftast handlar om fummelaktiga eller darrande manövrar och avtagande syn eller tunnelseende genom ev. tårbarriär. Om personen befinner sig i en situation av självskydd handlar det i de flesta fall att personen inte kan ta sig fram på egen hand utöver krypa en kortare sträcka, och väger mellan alternativet överge sig eller ”ta någon med sig.” Förlorar personen medvetandet inom 15-20 minuter utan vård brukar skadan vara så illa att det är slut.

Skadans egentliga svårighetsgrad kan bara bedömas av sjukvårdare. Om skadan kan förbindas och inte kräver akut vård (operation etc.) och inte nedsätter bruk av ex fingrar, syn, andning, eller rörelse i ben kan den sårade i värsta fall återgå till strid inom 15-20 minuter till 5-6 timmar beroende på avståndet mellan sjukvårdare, skada/behandlingstid och system belastning. Den sårade har en 50% nedsatt stridskapacitet även om det bara är en skada i en handflata eller käkben p.g.a. medicinering, stressutmattning, blodförlust, svullnader i blodkärl i skadade områden som ger smärta – koncentrations problem- eller nedsatt rörlighet i form av svårigheter att ta sig fram, resa sig, stödja eller greppa, allt som kostar de där sekunderna för att vara taktiskt effektiv i eldstriden. Varje gång spelaren tänker -AJ som f*n! förlorar den hypotetiskt en handling och missar lite vad som händer i omgivningen.
Infektionsrisk är sekundär och uppkommer och eller behandlas inom vecka. ¨

/oink

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Med bakgrund till vad pansarsvinet skrev så har jag tänkt lite och min tanke är följande:

Karaktärer har tre olika skadetyper, trauma, stress och utmattning. När man tar en skada på någon av dessa så slår man ett motstånds-slag, lyckas man fantastiskt väl så undgår man skada, lyckas man så är man skadad, vilket gör att nästa slag på samma tabell blir svårare men man är som ok, misslyckas man så är man svårt skadad/utslagen och får ett ärr. Misslyckas man fatalt, i.e. botch så är man döende och får ett ärr om man klarar sig.

Ärr är helt enkelt en permanent skada man dras med, baserat på situation. Kanske att man tappat en tumme eller fått ett psykiskt ärr eller en permanent åkomma.

Så, vad är då skadetyperna, jo:
Trauma: Direkt fysisk skada, någon slår eller skjuter på dig, du faller ner från en höjd, får en sten i pallet eller dylikt.
Exempel på ärr är: Fasansfulla ärr, tappat finger/tå, halt.

Stress: Psykologisk skada. Har du sätt en massa otäckt, varit vid dödens portar eller insett att du har hängt med en demon.
Exempel på ärr är: Olika fobier, depression, klena nerver.

Utmattning: Svält, förgiftning, sjukdom, helt enkelt allt som är tärrande på kroppen men som inte tar livet av dig omedelbart. Också att hålla sig vaken väldigt länge tänker jag mig.
Exempel på ärr är: Permanent hosta, skakiga händer.

Vimes

Sillkung
I Lorder och Lodisar fungerar skadesystemet såhär: man har hit points men hamnar dessa på noll under en strid blir alla träffar till kritiska skador , som alltid resulterar i permanenta lyten (som utslungat öga, förskjuten knäskål eller kluvet könsorgan). Det finns inga regler för död, men man kan samla på sig så många nerfande lyten att gubben i praktiken blir ospelbar.

Mogger

Hipsteranka
Tony, det är en väldigt bra lösning. Att få skada -> slå motståndslag -> få lämplig konsekvens.

Så funkar många av mina klur, och ex Apocalypse World och det har aldrig varit några problem med det. Tvärtom tycker jag att det löser de flesta problem som finns med KP och skador i rollspel.

Mogger

Hipsteranka
Tony.Meijer;n81998 said:
@Måns: Finns det några problem?
Jag tycker nog inte det. Jag har använt det i både Revolver och Daemon och har inte behövt ändra det.

Det enda är att det krävs en annan typ av grafisk lösning. Där är nog KP bättre med sina 15 rutor eller så och inget mer.

Jag kan posta mitt Daemon-formulär lite senare så kan du se hur jag löst det där.

Mogger

Hipsteranka
Eller så gör man typ som Apocalypse World, som har både det systemet OCH typ Hit Points.

Ex. kan ett resultat bli:
Skadan är värre än du först trodde, stryk 3 KP till.

Mogger

Hipsteranka
Nu behöver man kanske inte bokföra alla skador separat men jag valde att göra så: