Nekromanti Mass Effect 2

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Jävla Bioware! Mass Effect 2 startade som ett betyg 2/5-spel i sin stympade tråkighet, men genom intressanta karaktärer och ett utsökt dialogmanus växte, för att helt knäcka allt motstånd i sista akten. Slutet är tragiskt, hjältemodigt, actionfyllt, kärleksfullt. Med ett närapå perfekt tempo och där ens följeslagare faktiskt lever eller dör beroende på ens egna tuffa val.

Slutsekvensen var FANTASTISK (speciellt efter besvikelsen med Dragon Age: Origin där slutet snarare sänkte ett bra spel) och jag behövde flera timmar bara för att tända av/varva ned/smälta upplevelsen. Jag som inte ens var sugen på Mass Effect 2 - nu är jag vrålhungrig efter den sista delen.

Tiläggas kanske - jag var inte sugen på ME2 alls och höll på att ge upp efter de första två timmarna då det var så tråååkigt. Men något hände och sedan hände något mer och det blev en upplevelse där faktiskt slutet gjorde spelet rättvisa - allt föll på plats - lojaliteter testades, uppoffringar gjordes, kärlek, död och hjältemod samsades vid sidan av högtravande tal och rent äckel och ett avslöjande som var himlastormande.

Betyget blir 5/5.

(nu skall jag spela om spelet och se till att misslyckas kapitalt)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Shit va roligt att höra! Jag blir alldeles glad, ettan är en av mina stora spelkärlekar men jag har inte lagt tassarna på tvåan än.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Finns det till Xbox 360? (funderar på att köpa mitt första spel någonsin- till en inlånad dvd-ersättande konsol...) :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Tredje genomspelningen gjord, och den här gången lyckades jag (medvetet) katastrofalt - och Cmmdr Shepard permanent-avled. Men det var det värt då dramat och tragedin var superb under hela sekvensen! Jag rekommenderar verkligen att som Mass Effect 2-frälst spela spelet för att misslyckas iaf en gång. Det tar ca 20h från början till slut om man är snabb.

(men jag är svag för hjältedödar)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Mass Effect 2 (möjlig spoiler?)

Den Upplyste Despoten said:
Slutsekvensen var FANTASTISK (speciellt efter besvikelsen med Dragon Age: Origin där slutet snarare sänkte ett bra spel) och jag behövde flera timmar bara för att tända av/varva ned/smälta upplevelsen. Jag som inte ens var sugen på Mass Effect 2 - nu är jag vrålhungrig efter den sista delen.
Åfan? Förvånansvärt att du ogillade slutet i Dragon Age, jag tyckte det tog det mesta i konkurrensväg (Mass Effect 1 och Kotor 1 möjliga undantag) och böjde det framåt för att idka oöm rumpkärlek.
Jag är fortfarande bara en bit in på min andra vända genom ME2 och har litet blandade känslor inför det. Storyn är inte alls lika tät som föregångaren, även om ens eget team (som var helt magnifikt i ME1) har skruvats ännu mer, helt awesome.
ME2's största problem är avsaknaden av en riktig skurk att sätta ett ansikte på. Efter ärkeslemmot Saren känns det väldigt tomt, och på det hela taget lider ME2's dramaturgi rätt fett av del 2-problematiken, dvs att när allt är sagt och gjort är det mest än stämningshöjare inför del 3 och står därmed lite taskigt på egna ben. Men det är fortfarande helt awesome, trots bristen på intressanta kärleksobjekt för FemShep.
ME2 blir mest en orgie i bra karaktärsinteraktion på bekostnad av ståry medans ettan var mer balanserad (men hade sina egna problem). Vi får hoppas att trean plockar det bästa från bägge föregångarna.

/Joel - spelade noggrant om slutet för att förvissa sig om att Jacob är STENDÖD i ME3
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Mass Effect 2 (möjlig spoiler?)

Svaret är spolierfyllt för både Dragon Age: Origins och Mass Effect 2.

--

DAOs slut tycker jag lider av att det är för långt, för opersonligt, för intetsägande och var rätt trist. De ville få krigskänsla, jag fick skirmishkänsla på sin höjd. Man gick från en skirmish till nästa, och nästa, och nästa. Bossfighten krävde ingen finess. Ergo - SPELARENS roll gjorde ganska lite medan simulerade tärningsslag gjorde mycket.

Vilket är motsatsen i Mass Effect 2, där det är i princip enbart spelarens val som avgör slutet. Du måste fatta dem från tidigt i spel med klimax under själva Suicide Mission när du allokerar personal för uppgifterna. DINA val JUST NU spelar roll.

Jag håller med om att storyn är lite svagare i ME2 än ME1 av de skäl du tar upp. Men jag visste om att det skulle vara så och att fokuset i ME2 var att bygga ett team som var motiverade nog att offra sig vid behov. Casey Hudson (chefen för ME2) har sagt flera gånger att det är ett ändrat fokus i ME2 mot dels mer action, dels mer relationer med ett större team (potentiellt 10 (eller 11) team mates). Och det tycker jag spelet har lyckats bra med.

Jag gillade både Thane och Garrus som kärleksobjekt för FemShep. Så det är väl nog rätt personligt misstänker jag. Garrus är fö den karaktär som med sin lätta, nästan brittiska, sarkasm får mig att skratta mest (före Mordin).

Men det finns iaf 3+1 relationer för MaleShep och FemShep vardera, vilket jag tycker är bra. I min master-save (där alla följeslagare överlevde) så hade jag i ME1 relation med Liara och i ME2 Miranda. Båda dessa val skall tydligen få konsekvenser i ME3, så det blir spännande.

I min senaste spelgenomgång avled alla, inklusive Shepard. Det var snyggt, dramatiskt och häftigt. Jack överraskandes när Occulus sköt en laserstråle genom Normandy och henne - hon var död innan kroppen nåde golvet och henne upprullade ögon var läskiga. När Normandy kraschar mot bråte utan kinetic barriers så får Thane en balk genom kroppen och spetsas mot väggen i en korridor. När Normandy möter Collector Ship sprängs maskinrummet i en dramatisk sekvens där Tali försöker hejda explosionen men inser det hopplösa, vänder sig om och flyr, men disintegreras av en eldboll.

Väl kraschlandade ger jag Garrus uppdraget att klättra i ventilationsschackt och Mordin uppgiften att leda Team 2 (Miranda protesterar högljutt). Garrus dör av en raket i huvudet när gruppen har återsamlats och kämpar om att få igen en kärvande dörr.

Grunt skickas med de räddade besättningsmännen och dör heroiskt medan besättningsmännen lyckas rädda sig ombord på Normandy.

Mordin fortsätter att leda Team 2 för att hålla försvarslinjen och Miranda får agera Biotic Shield. Hon blir svagare och svagare och med bara några tiotals meter från målet orkar hon inte och tappar fokus. Jacob, som håller rear guard, hinner tack vare detta inte in i skydd innan en Seeker Swarm på någon sekund omfamnar honom och lyfter iväg honom i skyn, tillsammans med ett avgrundsvrål (mycket obehagligt!).

Under Biotic-sekvensen har Mordin rapporterat löpande och det går uselt, citat som "Blood!" och "Pinned down!" till "They are too many, hurry Shepard!" ekar i headsetet. Väl framme vid återsamlingsplatsen stänger gruppen in sig men Mordin blir skjuten i magen. Shepard kommer och hjälper till när ett Bring-Marco-To-Tears-Moment infinner sig där Mordins sista ord blir "Tell them, tell them... I... I held the line." varpå Mordin är borta.

Samara lämnas för hålla försvaret medan Shepard, Zaeed och Miranda avancerar mot basens kärna. Efter utfört uppdrag rasar plattformarna samman. Shepard kvicknar till och haltar bort mot Zaeed som ligger i ett hörn. Han är helt slapp och fullständigt stendöd (kudos till Biowares animatörer - Zaeed var verkligen död-slapp). Vänder mot Miranda som ligger under bråte, Shepard knuffar bort bråten, Mirandas arm lyfts för att ta emot Shepards och med hjälp sätter hon sig mödosamt upp... och dör i Shepards armar! (Jävla Bioware, ni lurade mig så snyggt!)

Under reträtten mot Normandy får Shepard reda på att Samara inte överlevde försvaret och jag hoppar över en avgrund och halvmissar och hänger i öppningen till Normandy. När Joker skall dra upp Shepard träffas Joker av skottlossning och tappar taget om Shepard, som med några sista ord faller ned den mycket-snart-exploderande basen (Shepard perm-dead). End-briefing sker mellan Illusive Man och Joker.

Dramatiskt och skitbra. De korta dödsscenerna med karaktärerna gav nerv och känsla, det var både brutalt och vackert. Tog spelet en nivå till. Att spela en gång för att medvetet göra klantiga val och bara se och uppleva slutet är något jag rekommenderar.

(och ordningen hur folk dör är delvis också beroende på Shepards val, speciellt vilka h*n tar med sig på uppdragen)

Jack Wall, kompositören, förtjänar beröm då jag tycker att soundtracket till ME2 är fantastiskt lysande och perfekt för spelet och för byggandet av drama. Exempel finns här: http://www.youtube.com/watch?v=VTsD2FjmLsw
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Mass Effect 2 (möjlig spoiler?)

Jovisst, slutet är ju helt fantastiskt av skälen du nämner, och det är roligare att puttra runt och snacka med folk på Normandy mellan uppdragen än vad det var i föregångaren.
Om Bioware bara tar sig i kragen och väljer rätt element från bägge spelen till trean, så kommer avslutningen att bli episk på det sätt som ingen menar längre när de använder ett så urvattnat begrepp. :gremwink:

Upptäckte dessutom att en karaktär till är på gång via DLC. Verkar lovande.

/Joel
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Mass Effect 2 (möjlig spoiler?)

Pendragon said:
Upptäckte dessutom att en karaktär till är på gång via DLC. Verkar lovande.
Jo, det är kul med DLC. Jag har påbörjat en fjärde genomspelning, med min main-Shepard, för att nå max-level, dels kör jag på insane för att få achievement plus bonusen. Men jag ligger lite på is med detta så DLC ger lite helnytt content.

(Och Katsumi verkar cool)
 
Top