Nekromanti MASSA saker i ETT inlägg

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Först och främst börjar jag som vanligt med några frågor /images/icons/smile.gif.

* Kan man använda kongelat när man ska väva en engångsförtrollning? Detta skulle i sådana fall innebära att man kan powra ganska mycket med regeln om 'extra filament'. Exempel: Alstra 50 fototropiska kongelat med svårighet Ob0T6 - Besvärjelse 'Blixt' förstärkt till 25 filament Ob1T6.

* Vilken färdighet ska man använda för att navigera utan hjälpmedel? Med navigera menar jag att veta vad som är norrut, söderut och så vidare.

* Kan man amputera delar på elementarvarelser? Typ armar, ben. Antag att det funkar och antag att man hugger huvudet av en golem - skulle den få trauma 500 då... eller...?

* Rent praktiskt, hur brukar ni lösa följande problem: Två parter har FC 15 i något och ska göra något, de slår båda 12 och får då effekt 3. Eftersom att båda har 15 är det svårt att bestämma vem som lyckas... Det är inget stort problem, men för att snabba upp spelandet (känns som att detta händer rätt ofta i vår grupp), hur gör ni?
I nuläget brukar vi bara ta och slå om en tärning, den som får lägst vinner.

* Sedan har jag funderat på en taskig grej. Om man är överviktig, säg 30 kg extra... har funderat att lägga en de av den vikten på belastning... kanske bara en fjärdedel, då skulle det bli 7,5 kg och att vara fläskig är ju som bekant ett hinder /images/icons/wink.gif. Jag menar, man springer långsammare och orkar inte lika mycket, vilket symboliseras av att fläsket går på BF.
Onödig modifikation, jag vet, men det känns mer värdelöst att vara fet då. Det ger ju egentligen inga riktiga nackdelar...

* En detalj jag kom på när jag funderade vilka besvärjelser en karaktär skulle ha. Kolla upp Skälvande Jordens Åkallan [3] i GAMLA Eonboken (alltså första upplagan). Kolla på Även Känd Som. Om du har läst Legender och Hemligheter kommer du få en chock.
Detta behöver inte nödvändigtvis betyda att Neogames hade tänkt på det när de skrev första upplagan... men det kom i alla fall med i Legender & Hemligheter. Eller så har de suttit och tryckt på infon i några år /images/icons/wink.gif. Tankeväckande.

Emil

Hero
Kan man använda kongelat när man ska väva en engångsförtrollning? Detta skulle i sådana fall innebära att man kan powra ganska mycket med regeln om 'extra filament'. Exempel: Alstra 50 fototropiska kongelat med svårighet Ob0T6 - Besvärjelse 'Blixt' förstärkt till 25 filament Ob1T6.

Javisst, skulle tro det. Men tänk på att 50 fototropiska kongelat tar åtminstone 75 dagar att skapa.

* Vilken färdighet ska man använda för att navigera utan hjälpmedel? Med navigera menar jag att veta vad som är norrut, söderut och så vidare.

Vet inte riktigt, Överlevnad kanske.

* Kan man amputera delar på elementarvarelser? Typ armar, ben. Antag att det funkar och antag att man hugger huvudet av en golem - skulle den få trauma 500 då... eller...?

Låter väl troligt.

* Rent praktiskt, hur brukar ni lösa följande problem: Två parter har FC 15 i något och ska göra något, de slår båda 12 och får då effekt 3. Eftersom att båda har 15 är det svårt att bestämma vem som lyckas... Det är inget stort problem, men för att snabba upp spelandet (känns som att detta händer rätt ofta i vår grupp), hur gör ni?
I nuläget brukar vi bara ta och slå om en tärning, den som får lägst vinner.

De kämpar alltså mot varandra? Noll-effekt bör väl i så fall innebär att ingen vinner.

* Sedan har jag funderat på en taskig grej. Om man är överviktig, säg 30 kg extra... har funderat att lägga en de av den vikten på belastning... kanske bara en fjärdedel, då skulle det bli 7,5 kg och att vara fläskig är ju som bekant ett hinder . Jag menar, man springer långsammare och orkar inte lika mycket, vilket symboliseras av att fläsket går på BF.
Onödig modifikation, jag vet, men det känns mer värdelöst att vara fet då. Det ger ju egentligen inga riktiga nackdelar...

Tänker du på 'Nackdelen' Fet så gör den ju att utmattningkolumner minskar med ett.

/Emil

Mouja

Hero

Astrologi eller Överlevnad

* En detalj jag kom på när jag funderade vilka besvärjelser en karaktär skulle ha. Kolla upp Skälvande Jordens Åkallan [3] i GAMLA Eonboken (alltså första upplagan). Kolla på Även Känd Som. Om du har läst Legender och Hemligheter kommer du få en chock.
Detta behöver inte nödvändigtvis betyda att Neogames hade tänkt på det när de skrev första upplagan... men det kom i alla fall med i Legender & Hemligheter. Eller så har de suttit och tryckt på infon i några år . Tankeväckande.

Vad kallas den då ??? Har inte EON v.1 boken

Grillmästaren

Veteran
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tänker du på 'Nackdelen' Fet så gör den ju att utmattningkolumner minskar med ett.

<hr></blockquote>

Hmm, jag har för mig att den kan sänkas med mer än ett... eller var det i Neotech 2 kanske? hmm.... kommer iaf ihåg att jag nån gång haft en kille med 3 UK, han var ganska fet :gremsmile:

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Samma namn i tvåan... [ANT]

Men coolhets-grejen är att liksom att det redan var uttänkt i Eon v.1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Coolt eller?