Nekromanti massor av framslagna spelledarpersoner

Eagle

Swordsman
var på internet kan jag hitta massor med framslagna spelledarpersoner, så att jag slipper slå fram egna spelledarpersoner?

kan du till denna tråd dela med dig av dina spelledarspersoner som bifogade filer (pdf, word eller excel -format) för oss andra att använda?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Detta har nydligen varit uppe på forumet och kan hittas här.

Ps. Använd sökfunktionen innan du skriver ett inlägg så kanske du kan få din fråga besvarad direkt.

lijat

Swordsman
Fråga OT

Kan någon förklara för mig vad det tillför att använda kompletta stats till spelledar personer? Tex om spelarna blir överfallna av rövare räcker det oftast ed att rävarna har klubba 11 vinint 7 och 10 is styrka tålighet. Mer än så blir jobbigt att hålla i huvudet och kommer inte att göra rövarna varken farligare eller mer intresanta.

Lijat som inte förstår stats hysterin.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Fråga OT

Jag lägger mycket sällan in spelledarpersoner vars enda syfte är att slåss med rollpersonerna. Att använda människor och andra intelligenta varelser som "wandering monsters" gör, realistiskt sett, ganska snabbt rollpersonerna till dårar med alldeles för många liv på sitt samvete. Väldigt få personer är beredda att slåss till döden, och förhandling, hot eller intriger är vanligare sätt att få något gjort i mina kampanjer. Dessutom har jag en tendens att befordra diverse bifigurer till återkommande karaktärer, och då är det roligt att veta lite mer detaljer om dem.

Vicotnik

Den onde
Staff member

För hack and slash motstånd oväsäntligt men för viktigare SLPs så är det en bra mall över vad de kan och inte kan åstakomma i ditt äventyr. Så inte en enda slp kan allt och lite där till.

Där emot kan det vara intressant om rövarna har lite personlighet och inte bara är svärdsfödda åt mass mördande rollspels personer. Kanske kan en liten bakgrund till rövarna ge dem en anledning till att ge sig på rpna som oftast är mycket bra beväpnade. Om rövarna då har en anldning att finnas så kan det vara intressant om rpna skulle tillfånga ta någon och försöka förhöra honom, vad har rövaren i vilja, tål och övertala (ljuga) eller vad har han i fingerfärdighet för att ta sig los ur repen?

Själv har jag en sl som älska att skicka mig så där ett tio tal gubbar in för var och vart annat spelmöte som jag ska skriva ut åt honom, med allt från grund egenskaper till särskillda förmågor och färdigheter.

Hoppas du fick svar på något i alla fall.

lijat

Swordsman

Jag håller med om att spelledar personer ska vara balanserade med styrkor och svagherter men tycker att ett rollformulär med allt från grundskador till småfärdigheter är för detaljerat, jag förstår dock villjan att ha stats till viktigare spelledar personer men har själv inte använt det på länge.

Jag tolkade dock frågan som att det var generiska spelledarpersoner som efterfrågades och så fort någon reduseras till soldisk stads vakt eller jargisk munk så är dom enda stats jag tycker mig behöva 12 i huvudfärdighet och normala attribut. Om jag däremot vill ha en mer unik spelledarperson så skriver jag häldre något sånthär.

Exempel person.
Bron Merich har en tvist med en av sina grannar somser ut att leda till våldsamheter, men baronen skulle hälst villja undvika konflikten och fokusera på sina studier i astrologi.

Vad säger jag här med detta högst artifisiella exempel. Jo Merich är en baron och har då troligen åtminståne rudimentär stridsträning. vidare beskrivs hans relationer till hans granne vilket tyder på att han ska användas som en uppdragsgivare eller att spelarna får se hur konflikten eskalerar, att han är intreserad av astronomi vill visa på hans lungna sinnelag.

Nu skriver jag inte såna beskrivningar heller utan håller sådant i huvudet eller på en mindmap, dvs inte kompletta meningar uta mer något som "baronen har problem med gransämjan". Resten är underförstått då jag hittat på honnom.

Lijat - som annser att spelledar personer gör sig bättre som beskrivningar än stats. (Och som tyckte att inlägget blev en aning virrigt)