Nekromanti Massor med mängder med scenarier

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag tänkte göra en liten test. Hur fort kan man egentligen skriva mallen för ett fungerande scenario, och på hur lite utrymme?

Följ gärna med era egna yttringar, men här kommer först min tänkta mall och sedan det obligatoriska exemplet.


1) Bakgrund.
Jag väljer att placera mitt scenario i rollspelet The Whispering Vault, där man spelar Stalkers som tar sig tillbaka till verkligheten för att ta hand om korkade gudar. (Förenklat, men så är det.)

2) Grundhandling.
Denna gång är det en gud som fått en pervers smak för människokött. En best. Han har inte riktigt förstått verkligheten ännu, så han rör sig väldigt mycket kring den stadsdel där han huserar och slaktar människa efter människa för att stilla sin hunger. Allt avfall samlar han sedan i den leksaksfabrik i stadsdelens utkant som han gömmer sig. Självklart är alla som arbetar där under hans inflytande.

Eftersom dessa leksaker sedan representerar hans nuvarande bild av verkligheten, så ser hans fysiska form precis likadan ut. Ett extremt léende, konstiga plastiga leder och mekanisk röst. De undersåtar han bundit till sig (Shadows) använder han för att lura folk till gränder och annat där han själv överfaller dem.

Eftersom den här guden närvarar så ter sig stadsdelen mörkare, dystrare och mer avlägsen än den övriga staden och det som hörs tydligast över bilmotorernas vrål och polissirenerna är barnskratt och det återkommande ljudet av ett tyst mekaniskt clownskratt...

3) Väsentliga händelser.
-Övernaturlig strid. Självklart måste det bli lite häftiga hustaksjakter, hopp genom väggar, rasering av hus och annat roligt när det är övernaturliga krafter med i görningen. Det är trots allt hantlangare till guden som gömmer sig överallt i området, och dessa har antagligen sett till att samla en hög dödliga undersåtar. Så det finns gott om möjlighet för intressanta stridsscener när jägarna börjar närma sig sitt mål.
-Leksaker. Alla de leksaker som går att köpa eller kläms mellan nöjda barns händer när de går ut ur affärerna ser morbida ut. Givetvis inte för barnen, men för den som kan se genom illusionen (som våra kära RP) så är något udda med dem. Detta blir såklart tydligare ju fler som dör för den mystiske seriemördaren, eftersom illusionen sakteliga rämnar.
-Pauls hämnd. Den fullkomligen tokige Paul (se nedan) rymmer från sjukhuset och anländer leksaksfabriken med en skåpbil full av bensindunkar och en zippo i handen. Kommer polisen dit, eller är RP beredda?

4) Viktiga personligheter.
-En överlevande. Den enarmade och svårt sargade Paul befinner sig på sjukhuset i stadsdelen. Förutom att han har blivit helt galen av att bli angripen av en leksak med huggtänder och klor så är ju faktiskt det han säger mycket väsentliga ledtrådar. Och för en Stalker är galenskap ofta bättre än motsatsen...
-En grupp gothare. Ibland har även lekmän tur, och denna gång är det en hög deppiga och svartklädda lekmän som haft tur. På något sätt har de lyckats utföra en genuin magisk ritual, kanske från något av de obskyra spel de spelar (hehe), och denna ritual har väckt gudens intresse. Problemet är att de också plockat bort illusionen, så de ser saker och tings sanna natur. Men deppiga som de är så gör detta inte saken värre, de får bara bekräftelse för sina teorier. Däremot kan det vara svårt för några Stalkers att ställa frågor utan skyddet från illusionen.
-Polisen. Mängder av information finns i polisens arkiv, även om polisen knappast är villig att samarbeta. Dessutom finns en av gudens bundna här, och om något börjar osa Stalker är han beredd att varna sin gud eller helt enkelt strida för dennes ära.

5) Slut.
Förr eller senare hittar våra kära Stalkers leksaksfabriken och en viss gud får tillbörlig läxa innan han dras med till andeplanet för att kastas i det viskande valvet...
 
Top