Nekromanti master of many forms

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
mitt favorit yrke! Men...

HAr en liten fråga hur ni kör/tolkar shifting förmågor...

om jag förstår det rätt så det enda som händer när du shiftar är att du tar formen av djuret/varelsen du shiftar till, du får inte extraordinary abilities som regen dam res etc förrens level 7
Stämmer detta?
Vad är extraordinary abilities?

Och, hur talkar ni det? Får man grundstatsen av djuret/varelsen för det djuret man shiftar till, dvs shifta till en half orc få str 13 nomatter what, eller förändras de fysiska statsen i förhållande till vad du har i grund. Till exempel

Min shifter druid människa str 18 byter till en half orc, får då str 20 eftesom en half orc har 2 högra, effektiv str än medelvarelsens värde på 11...

Som vi har kört hittils så har man helt enkelt fått medelvärdena på den ras man byter till, aka effektivt värdena som står i monsters manual. Vilket har gjort master of many forms till en dålig variant aff utseendeförändring. Endel har även metaspelat så att de har köpt väldigt dåliga fysiska grundegenskaperna, för att sedan shifta upp sig till lite högre poäng efter level 5 druid.

Men så läste jag nu om yrket bears warrior där man i slutändan kan förvandla sig till en dire bear och effektift få plus 20 på str samt något annat... en dire bear har i MM str 31, antyder det inte att shifters av olika slag inte tar sin nya forms medelvärden, utan snarare modifierar str beroende på om det är en i medel stark/svag/vig/ovig/uthållig/outhållig ras.

Det senare alternativet gör master of many forms iaf lite bättre då dom känns rätt menlösa just nu. Samt att det gör att en druid/master of many forms faktiskt kan ha nytta av att bli en half orc.

ok virrigt inlägg :p

rks

Warrior
Om jag fattat rätt så funkar shifting så att man kopierar Alter Self/Polymorph-spells (se PHB 37). En bra sammanställning på det du söker finner du på Crystal Keeps sammanställning över sorc/wiz-spells. Bläddra till sidan 58 i dokumentet och se en bra översikt om vad som gäller vid olika typer av shifting.

När det gäller Master of many forms (som har skitful illustration IMHO) så står det att de, vid lvl 7, får alla "extraordinary special qualities" för den form som de antar. Alla förmågor som har (Ex) efter sig är sådana. Se exempelvis Water Breathing (Ex) som gulddrakar har som qualitie (Monster Manual s 85).

ja jo men frågan kvarstår fortfarande, samma som den nya formes medelvärden, eller samma som den nya formen relativt hur mycket högra/lägre än medlen jag ligger i grundegenskaperna redan.

Blri en stark shifter en stark björn? Blir en svag master of many forms, en svag orc?

Ja man kan ju även applicera denna frågeställningen på magikernas spells.

Ska man läsa det lika klumpigt som det är skrivet så kan man väl anta att jag tar formen av den där jäääätte starka orcen jag såg... alltså blir jag stark om jag sett en sådan... eller om jag i hela mitt liv bara sett orcer med str 5 ja då blir jag en svag en :p

Eller ska man helt enkelet modifiera?

rks

Warrior
Nej, frågan är löst. Kolla i länken (sidan 58 i dokumentet) så ser du svaret. Det du gör är att använda dig av en polymorph-spell egentligen och du får då STR, DEX, CON som den nya formen har men behåller INT, WIS och CHA som druiden/master of many forms har.

Nej det säger ju ingenting mer än att man får värdena för den nya formen. Så får jag värdena av en stark eller svag variant av den nya formen? Logiskt borde det ju vara genom att behandla rasbytet som just ett rasbyte. Dvs grundegenskaperna modifieras av den nya rasen, tex om vi tar en wyrmling gold dragon med str 17(enligt monster manual) så skulle en människa shiftad till den få +6 str, con +4
Om druiden ifråga är en ras med modifierad +2str(som half orcen) Så blir det ju rimligen +4 str från half orcsens modifierade str.

Jag antar att shifting hanteras på samma sätt för alla shifter klasser, och just bears warrior förklarar det lilla jag saknat med shifter klassen hittils. Nämligen att man får modifikationer baserade på den varelse man antar formen av, som när han blir en dire bear som har str 31 får +20 på str och inte 31 som monsters manual säger. dvs en bears warrior med str 3 blir en relativt svag nalle, medans en stark en blir en slugger utan like!

Bears warrior står i complete warriors förövrigt

rks

Warrior
Det avsteg från polymorph i bear warrior är just avsteg. Master of many forms tar fortfarande de (medel)värden som finns i MM för STR/DEX/CON. Så som jag tolkar det i vart fall. Uselt, om man shiftar till en annan humanoid, bra om man shiftar till ett stort djur.

Visst, man kan börja modda med högre/lägra STR/DEX/CON-värden men det är att tänja reglerna förbi vad som tanken var och är väl lite väl munchkinaktigt, IMHO.

Kalil

Swordsman
Du (som DM) gör så klart som du vill. Men i reglerna står utan tvekan det motsatta: vi shapeshifting som är en slags polymorph så tar du den nya formens typsika värden i STR, DEX och CON. Du applicerar dem _inte_ som modifikationer till dina egna.

hmm ja det verkar vara så... men jag vet inte om man kan kalla det munchkin aktigt... det är väl en fråga om vad som är rimligt snarare...
Rent logiskt så blir det bättre med bear warrior varianten tycker då jag... Samt att master of many forms känns som ett ganska menlöst yrke utan detta... då en polymorph duplicerar näst intill allt den kan göra, plus att en magiker som ökar i level också får fler spells vilket inte en momf inte får. En fördelen om jag förstått det utan att ha tittat för nära på spellen är väl varaktigheten? Och det är sällan man har nytta av timmar av shapeshifting, möjligen vid långa resor etc. tex i djurform med hög speed, men då begränsas man ju av de andra gruppmedlemmarna så det ger ju i praktiken inget.

Sen som sagt, att börja prata munchkin aktigt då tror jag vi sätter ett högre värde på rollspel än vad det just är, ett spel som kan spelas på olika sätt. Att kalla något munchkinaktigt för mig blir lite att se ner på andras spelstil som man inte tycker passar sigsjälv.

Nej det står inte utan tvekan det, det står the subject gains the strenght dexterity and constitution scores of the new form but retains...

Hmm så om man ser humanoids som individer skulle man då kunna duplicera värden på en specifik person? Supermjäk ochen ragnar med str 4? kan man då byta form till att se ut som den individen? Om jag nu tar formen av den...
Hmm läste precis på alter shape som den referar till, vilket iofs är en lägre nivås spell... Hursomhelst där får man medelvärdena på den form man tar. Dock tar dom inte upp stats lika specifikt som polymorph... hmm jaja

Jag kan ha fel...eller ja jag har antagligen det :p Men men blir nog att köra efter bears warrior varianten för balansen skull. Eller iaf för att testa hur det funkar balansmässigt :p

Tack för bra åsikter ni två som var med och försökte få mig in på rätt spår :p

rks

Warrior
Vad är munchkin?

Jag har fört en diskussion om reglerna. Uttrycket RAW (Rules as written) är applicerbart på allt jag skriver, som jag fattar saken i alla fall

Att förändra reglerna för att en morph-spelare ska ha det roligare (få mer power/högre stats etc.) är, IMHO, munchkin. Det handlar om att tillförskansra sig alla möjliga fördelar utifrån vad som är "rimligt" i the real world, "rimligt" när det gäller magi eller vad det nu kan vara. Men enligt RAW får man medelvärden för de varelser man morphar sig till.

Att förändra den reglerna står varje DM fritt att göra men detta exempel är, i mina ögon, munchkin. Om du tolkar detta uttryck som att jag ser ned på dig för att jag använder det så är din tolkning fel. Vad jag ville säga är att förändra reglerna på detta sätt är att ägna sig åt att förändra regler i syfte att (en eller flera spelare) ska få mer fördelar.

Jaak

Warrior
Du får de angivna statsen, dvs 13 i str om du

Du får de angivna statsen, dvs 13 i str om du shapar dej till en orc alltså inga plus för att du var en stark människa innan. Dock får du fortfarande plus från Enhancement bonus (t.ex belt of giant strenght) och Inherent bonus (från t.ex Tome of Understanding)

Extraordinary abilities är feats bl.a.