Nekromanti Mat-fråga!

Johan K

Gammal & dryg
Såhär är läget....
Skall upp & vandra i 2 veckor till fjälls, närmare bestämt till Kebbeniasie...
Är i nuläget lite tilt i vad tusan jag skall ha med i matväg, så jag behöver tipps matväg & vad man kan torka själv i matväg därefter.

// Johan K

w176

Förlorad dotter
Du (och alla andra oavsett om ni ska till fjälls eller inte) kan göra egen underbar beef jerky (googla) med någon kryddning du gillar, och i kiruna så kan du ju passa på att köpa torkat renkött.

Torkad frukt får du ju i vilken matbutik som helst så det finns ingen stor anledning att koka hemma.

I övrigt skulle jag kolla friluftfrämjadet om matråd, eller någon bra bok om fjällvandring.

Mitt annars absoluta tips är allergitabletter. De vanliga billiga man hittar på apoteket. Äter du dom under resan regerar du mindre på myggbett. Skulle du får något superbitet område typ svällt till pingisbolls storlek mygg eller knottsbetts område kan du lösa upp en allergitablett med lite fukt och gnida det direkt på området.

Har du fiskegrejer (dock ej meta med mask) så får du fiska till dagsbehov om du är på vandring utan fiskekort, oavsett var du är har jag för mig. Vilket alltid kan vara trevligt.

Phelan

Hero
Re: Mat-fråga! (OT)

Mitt annars absoluta tips är allergitabletter. De vanliga billiga man hittar på apoteket. Äter du dom under resan regerar du mindre på myggbett. Skulle du får något superbitet område typ svällt till pingisbolls storlek mygg eller knottsbetts område kan du lösa upp en allergitablett med lite fukt och gnida det direkt på området.
Som Loratadin, typ?

/ Phelan

Phelan

Hero
Re: Mat-fråga! (OT)

Tufft. Nu bor jag ju i Lund i Skåne vilket gör att det är helt myggfritt, men det händer ju att man utsätts för vildmarken om man måste resa.

/ Phelan

Johan K

Gammal & dryg
Ska nog ta & testköra ett parti med beef jerky.
Låter ju helt klart intressant att ordna.

Möller

Hubert Hortlax
Tyvärr hittar jag inga torka-mat-böcker på adlibris, men de finns. Kolla i en välsorterad bokhandel.

Annars är köttfärs väldigt enkelt att torka.
Färs köttfärsen (kanske med lite tacco-krydda?) i stekpannan så att du blir av med merparten av vattnet.
Ut med det på en plåt täckt med hushållspapper.
In i ugnen på 50 grader över natten. Lämna ungsluckan lite på glänt, tex genom att sätta en gaffel ivägen så den inte stängs.

Klart.

Personliga favoriter är annars torkad kallrökt lax och torkat bacon, men de är lite knepigare.

Föresten är mygg ett väldligt litet, nästan obefintligt problem, så länge man håller sig över trädgränsen. Kebnekaises fjällstation ligger så pass högt, så du borde klara dig om ni inte beger er neråt i nån dalgång.