Nekromanti Mat... Mat... Förbannade mat!

solvebring

Superhero
Ja, på helgerna är det ju en annan sak. Man är utvilad, man har mycket mer tid och ork etc. Då kan man göra lite roligare mat.

Men vardagarna...

Sambon och jag bävar alltid för att planera veckans mat. Det blir alltid lika snålt varierad och tråkig kost. När man kommer hem på eftermiddagen har man varken tid eller ork alla gånger. Detta är vad det brukar ätas:
Korv och pasta
Köttbullar och pasta
Köttfärssås och pasta
Korvsås och ris
Potatis, sås och köttbullar
Bacon och pasta
Ostsås med korv el. bacon el. skinka
Ungspannkaka
Hamburgare
Korv med bröd och mos
...

Ja, kort och gott. Det ser nästan likadant ut varje vecka. Det är tröttsamt.
Vad skall man göra?
Ibland tar vi oss för att kolla recept. Hur slutar det?
Jo, antingen tar det för lång, eller så är det en jävla massa ingredienser. Dom gånger det är något man kan tänka sig så är det antingen att jag inte gillar det, eller att sambon inte gillar det. Dessutom är jag laktosintolerant, så jag kan käka det som det finns som innehåller mjölkprodukter av laktosfri sort av, men t.ex. cremé fraiche och dylikt blir det bara på helgerna när jag vet att jag skall vara hemma. Sambon äter dessutom bara ett fåtal grönsaker, så när jag vill klämma i en massa färgglatt och gott som paprika, bönor av alla dess slag, sparris osv. så är hon istället inte lika på.

Så, jag tänkte höra med er. Jag kan tanka mig att många av er också studerar och därför kör på "billigt och snabbt". Men hur kan det vara billigt och snabbt men ändå bra och roligt?
Vad brukar ni käka, några tips?

Ymir

Liten kantbaron
Jag suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuger på matlagning, men jag kan två recept som är grymma:

Ymirs awesome renskavsgryta:

- Stek ett paket fryst renskav, släng över det i en kastrull.
- Smörstek champinjoner (valfri mängd) samt en hackad lök.
- Rör samman champinjonerna, löken och renskaven i kastrullen, strössla över en halv tesked salt, valfri mängd peppar, kanske lite grönpeppar, och massor av timjan. Häll på 2 dl vatten och koka med 1 tärning svampbuljong. Dryga ut med redning, ungefär 1,5 teskedar.
- När allt kokat lite, släng i 1 matsked soja och 1,5 dl krämfräsch. Hetta upp, och sedan är det färdigt att ätas med ris eller vad som helst.

Justja...du fixar inte krämfräsch. Nå, det är ett bra recept iaf, nån annan kanske har glädje av det.

Ymirs lyxiga lax med färskpasta:

Det här är förstås snordyrt snarare än billigt, men det är också svingott:

- Stek laxfilé, koka färskpasta
- Strö peppar och pressad citron över laxfilén, släng den ovanpå färskpastan.
- Överrös böset med smulad fetaost.
- Häll på olivolja efter behag.

Vill man desperat ha grönfoder till är strimlade morrötter väldigt passande. Man kan också värma strimlade morrötter, skivad rödlök och tärnade tomater i lite olivolja och pressad citron, om man verkligen vill vara nyttig.

Fast fetaost är också laktos va? Sorry, jag är ett laktosmonster.

- Ymir, kan inga fler recept :gremfrown:

Dartagnan

Veteran
Alla ingredienser du nämnde finns som laktosfria alternativ. Valio har i alla fall creme fraiche och även fetaost har jag för mig. Annars så har även Arla börjat med laktosfria produkter.

Jag rekommenderar annars Gulaschsoppa. Tar typ 30 minuter allt som allt och de ingredienser som behövs är följande:
- Köttfärs
- Röd paprika
- Gul lök
- Tomatpuré
- Köttfond
- Köttbuljong
- Potatis i mindre bitar

Serveras lämpligen med baguette och laktosfri creme fraiche.

/Dartaganan

Arfert

Facit
Akta er så ni inte får skörbjugg.. he he

Prova fisk nångång. Och fågel.

Och på helgen, prova att göra nån rätt som funkar att frysa (typ en gryta, till exempel), och laga extra av den, så har ni ganska snabbt byggt upp ett lager "tina och käka"-rätter.

...dessutom bör sambon bit ihop och lära sig äta grönsaker. :gremgrin:

Craygh

Swordsman
Kyckling med wokgrönsaker är annars ett tips. snabbt och gott, och lite varierat gentemot det ni vanligen äter verkar det som. Godast med ris, givetvis.

Foggmock

Myrmidon
Verkar som att fler har tipsat det men det som spajsade upp min egna matlagning lite är just kyckling, eftersom det inte smakar något (typ) så kan man ha det till väldigt mycket. Dessutom är det inte fasligt dyrt att köpa några kilo bröstfiléer och ha i frysen. Tina och sen strimla, stuffa, fritera, stek som de är osv, går till allt.

Ytterligare tips: Köp några av de olika påsar med halvfabrikat som finns, chicken kebab, nuggets osv. Komplettera med en sweet chilisås (man får en flaska som räcker aslänge för nån tjuga) och pasta/ris/whatever så har du ett par kombinationer till att mixa köttbulleträsket med.

Ett konkret exempel då: Färsfyllda paprikor är gott och enkelt, man kan göra det på vilken färs som helst och det funkar som vardagsmat. Man kan äta en sallad till, eller pasta/ris/whatever. Bonuspoäng om man slänger på någon kryddmix på färsen, taco varandes favoriten men det finns fler påsmixer som egentligen är tänkt till annat (kaftedes osv) som funkar skitbra. På så sätt kan du smyga med grönsaker utan att sambon kan gnälla, paprikan är ju transportmedel för köttfärs. :gremsmile:

Eksem

Champion
Äter man inte grönsaker eller mjölkprodukter är det ju inte mycket kvar. Jag är överraskad över att ni hittat så många maträtter redan.

Jag skulle rekommenderat att prova andra "kök", såsom något av de kinesiska eller indiska, men tja, det blir inte så roligt om man inte äter grönsaker. Typ kyckling fräst i koriander. Inte så mycket mjölkprodukter i alla fall.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Kop en pase frysta wok-gronsaker, ett stycke kalkonkassler och en forpackning aggnudlar.

1. Stek/woka gronsakerna tillsammans med strimlat kalkonkott.
2. Koka aggnudlarna.
3. Skiva ett par tomater.
4. Duka. Stall aven fram en forpackning apelsin- eller grapefruktjos.
4. At

Bjorn

Hero
Lite svårt att svara på utan att mer exakt veta vilka inparametrar ni har. Vilken budget, vad ni har för köksutrustning och förvaringsmöjligheter, om det utöver dig och sambon är några barn i bilden osv.

Det spelar också stor roll vad ni har för "leverantörer" av livsmedel tillgängliga. Vad är de lokala affärerna bra på? Finns det torghandel? Osv osv...

Vill dock som en del tidigare passa på att puffa för idéen med storkok. Vill också påpeka att storkok heller inte om man är lite kreativ behöver innebära att man måste äta samma mat tre gånger på en vecka. Söndagens grytstek kan mycket väl bli tisdagens köttgryta och torsdagens köttsoppa (bara ett exempel).

/Bjorn

Krille

Super Moderator
Bjorn said:
Vill dock som en del tidigare passa på att puffa för idéen med storkok. Vill också påpeka att storkok heller inte om man är lite kreativ behöver innebära att man måste äta samma mat tre gånger på en vecka. Söndagens grytstek kan mycket väl bli tisdagens köttgryta och torsdagens köttsoppa (bara ett exempel).
Jag brukar storkoka och sedan frysa in som lunch till jobbet. Det sänker matkostnaden på jobbet en hel del.

Så heja storkok!

---

Medan vi ändå är inne på ämnet, långkok ska man heller inte förringa. Vissa saker tar toklång tid att laga och ska ta toklång tid att laga. En hel del av de billigare (och godare) kötträtterna kommer från de delar av djuret som inte är så mört och snällt. Högrev och lägg, till exempel, brukar innehålla rätt mycket collagen och måste koka ganska länge för att lösas upp. Till och med en så enkel sak som köttfärssås vinner på att långkokas. Visst, det tar tid, men det sköter sig själv, och när man är klar så har man ett storkok klart.

Arfert

Facit
Köttfärssås kör jag ALLTID i långkok, och en stor sats som jag fryser i delar, det som blir över... blir även en bra bas till Chili Con Carne längre fram med diverse bönor och spiskummin.

Grytor är som sagt bra... man kan använda billigare kött att göra läääänge. Som i min favvo Boeuf Bourguignon .

Vissa rätter tar lång tid att laga men är samtidigt sjukt enkla.. som att ugnskoka fisk. bara att lägga in den hela fisken (Ok, den ska vara rensad) i ugnen på 100 grader, i 45-70 minuter beroende på hur stor den är. Servera med lämplig sås, potatis och grönsaker (fegisar kan ju äta vanliga ärtor, körda i micron 2 minuter med en liten klick smör och salt).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Laxsida pa saltbadd ar sjalvkokande. Lagg den i ugnen under lang tid; den skoter sig sjalv.

Poseur

Swashbuckler
Lite tips på saker som går ganska snabbt är ju olika pajer. Sjukt gott med paj, och man kan variera sig i oändlighet. Även för laktosintoleranta och antigrönsaksfolk.
Wok av olika slag är också en höjdare, snabbt och relativt billigt egentligen.(inga halvfabrikat!) Wok brukar locka även dom som normalt sett inte gillar grönsaker.

Och som krille duktigt skriver, långkok. Visst det tar tid men har inte mycket förberedelser vilket gör att man kan göra annat under tiden. Vet man vad man sysslar med kan man tillochmed gå iväg till jobbet eller skolan osv när man tilagar det( på egen risk och såklart bara i ugn).

Arlaköckets receptbank för unga kockar är väldigt bra, recepten funkar! Dvs dom är profisonellt tillagade och beräknade.

Och jag gissar på att ni kör halvfabrikatsköttbullar med mera.
Sluta med det, köp köttfärs och gör egna köttbullar eller köttbiffar. Prova er fram med kryddningen. vissa gillar just plain s&p men finns mycket att lära sig om vad man själv gillar.
Gör hemgjort potatismos, mycket godare(nyttigare) och tar ca 30 min.
Lasagne är också en trevlig favorit bland många. Går att göra mycket med den också i form av kryddning och innehåll...

Men Wok är mitt tips.

Lätt snabb wok a la Poseur för 2
Skiva en halv paprika.
Skiva ett par champinjoner efter behag.
Riv ner en morot på "den grova" sidan på rivjärnet.
Riv ner en "halv tumme" färsk ingefära på finaste delen av rivjärnet.
Riv ner en/två vitlöksklyftor på finaste delen på rivjärnet
Hacka en halv chile(stark svag avgör ni själva, om svag ta bort kärnhuset ocj kärnor) väldigt fint i små bitar.
Strimla fläskkött (tex fläskkarre elelr kotlett) ca 200g.
200g risnudlar(eller vilka nudlar du vill)
1 lime
1 skvett soja
Casewnötter efter behag...

När alla ingredienser är hackade/strimlade/rivna så sätter du på nudlarna på en kastrull.
Sätt också på en stekpanna. När den är varm slå i lite olja. när oljan är varm häll i Chili, ingefära,vitlök,svampen och pressa i saften ifrån halva limen. rör om. när det fått lite färg(lite) tillsätter du fläsket. När fläsket börjar få färg tillsätt paprika och moroten. vid det här laget har nog nudlarna kokat up men inget mer, häll av vattnet och tillsätt nudlarna till stekpannan. rör om, släng i casweynötterna och slå på en skvett soja och kläm i andra halvan av limen. stek på en halvminut eller så så det blandar sig. klart!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hear hear!

Jag köper ofta billigt (dvs segt) kött, skär ner i mindre bitar, skalar rotsaker som potatis och morötter till förbannelse och skär ner i småbitar de med. Kryddar och ställer på eller i ugnen i några timmar.

Gott och mycket mat blir det.

Grog

Swordsman
Poseur said:
Lite tips på saker som går ganska snabbt är ju olika pajer. Sjukt gott med paj, och man kan variera sig i oändlighet.
Sant! En god variant jag typ uppfann forra veckan ar:
- Bred ut färdig pajdeg i form.
- Mixa strimlad lax, mosad feta, olja, gradde, salt och ev kryddor och häll smeten över degen.
- In i ugnen i typ en kvart.
- A la table!

chrull

Stockholm Kartell
I ett helt annat forum (två faktiskt) så har jag översatt lite favoritrecept (favoriter av helt olika anledningar) som alla är ganska lätta och är skrivna mest för att lära brittiska studenter om att matlagning är mer än att värma fryst pizza eller ringa hemkörningen. Dessutom ingår lite gratis ölkultur.

Tonfiskgrejs

For about 3-4 people you will need:
2 cans of Tuna (200g cans, 150g Tuna, the rest is water. Note water, not the icky oil cans.)
Rice for 4 people (I mostly use jasmine rice since it's the only we buy, other kinds work aswell)
1-2 bags of curry sauce (the just boil water, add sauce powder and butter kind)
1-2 tomatoes

Boil the rice as you like it/according to the instructions on the package.
Heat up the oven to about 175 degree C
Get rid of the water in the tuna cans and put the tuna in a ovensafe form/mould whatever you can call the glass thing on the picture...
When the rice is done you simply put the rice ontop of the tuna.
By now you should also have made the curry sauce and sliced a tomato or two. Enough to put kinda cover the top of the rice.
Pour the sauce ontop of it all and place it all in the oven for 5-10 minutes. Just enough for it to get an even temperature.

Serve with some vegetables on the side. Add more curry powder if the sauce is weak.

http://ls-guild.eu/chrull/tuna.jpg
http://ls-guild.eu/chrull/rice.jpg

Quiche Lorraine!

3 deciliters (that's 0.3 liters for confused people) of flour
125 gram of butter
2 table spoons of water

~300g of smoked ham (apparantly the translation of what i'm using is "lightly smoked pork loin")
3 egg
3 deciliters of milk
3-4 deciliters of grated cheese (mild or aged, your choice)
ground black pepper
paprika (powder/spice)

Atleast 1 good cooking beer. I recommend something like a Schwarzbier, like a Krušovice Cerne.

1. Pour beer into glass.
2. Get a bowl and put flour in there. Take the cold butter and slice it up into smaller pieces and add all of it into the bowl.
3. Stick one hand in there and start working that butter and flour into a dough. Use one hand only cause you are gonna want the other one clean for the beer glass.
4. When it starting to look like a dough you add the water and quickly work it into something that actually is a dough. Put the dought into the pie... tin? Uhm, the thing you are gonna cook the pie in. Use your hand to press the dough to fill the bottom of the thingie and cover the edges. Use a fork to perforate the dough. Let it rest in your fridge for about 15-30 minutes.
5. Get the ham/pork and a grater(? no idea what's it called. I'm gonna call it grater, you can check the pictures) and turn that piece of ham into tiny tiny pieces. The smaller the better. Then do the same thing with a piece cheese.
6. Mix the milk, eggs and some ground black pepper and about a teaspoon of paprika in a bowl.
7. Heat up the oven to 200 degrees Celsius. Leave the dough in there for about 10 minutes.
8. Get the dough out and put the ham and cheese in there. Mix it up abit so you don't end up with one layer of cheese and one layer of ham. Add the milk and egg mix ontop of that. Put the whole thing in the oven, 200 degrees C for about 25-35 minutes.
9. Serve with a nice salad and have a nice Blonde Belgian to it, like a La Chouffe or Tripel Karmeliet.

http://ls-guild.eu/chrull/q1.jpg
http://ls-guild.eu/chrull/q2.jpg
http://ls-guild.eu/chrull/q3.jpg
http://ls-guild.eu/chrull/q4.jpg
http://ls-guild.eu/chrull/q5.jpg
http://ls-guild.eu/chrull/q6.jpg
http://ls-guild.eu/chrull/q7.jpg

Tomato Soup!

1 Can crushed tomatoes. Crushed, so it still has bits of tomato in it, not pureed ones.
1 Yellow onion
2 Table spoons of flour
½ Liter of vegetable stock
Paprika (the spice powder-thing)
Salt
Ground White peppercorns
Fresh basil, chopped
Garlic
Some oil/butter to fry the onion in.

Chop the onion and fry it with some oil/margarine/butter until its soft.
Add flour, garlic and paprika and stir.
Add the stock, crushed tomatoes and let it cook until the tomato pieces have gone soft.
Add salt, white peppercorn and basil.

The ammount of basil/pepper/paprika/garlic/salt is purely up to you, I prefer it with 2-3 garlic cloves and alot of paprika. Oh, and it works perfectly with some hot sauce like Blair's Sudde/After Death if you like it spicy.

solvebring

Superhero
En påminnelse till alla som liksom Eksem verkar ha missförstått:

Grönt, jo då. Men ett fåtal sade jag.
Sambon äter t.ex. gurka, majs, isbergssallad, kål, blomkål, morötter osv.
Dock äter hon inte mina favoriter som paprika och tomat, och inte heller bönor, sparris av något slag,... Well, de ovan jag räknade upp är väl praktiskt taget de grönsaker och gillar. Jag själv äter dock allting utom brokolli.

Vad det gällde mjölken...
Jo, man kan ju trots allt laktosintolerans äta mjölkprodukter (och det gör jag för jag älskar mjölk). Men på vardagarna blir det bara de mjölkprodukter som finns att köpa laktosfria. Det vill säga, jag kan äta saker med grädde och mjölk i eftersom det finns laktosfria alternativ av detta, dock blir det svårare med gräddfil och sådant. På helgen orkar jag dock inte bry mig så hårt och häller i mig allting, från vanlig mjölk (som är mycket godare än den laktosfria). Men... Jo, det gällde ju vardagarna nu.

chrull

Stockholm Kartell
solvebring said:
Vad det gällde mjölken...
Jo, man kan ju trots allt laktosintolerans äta mjölkprodukter (och det gör jag för jag älskar mjölk). Men på vardagarna blir det bara de mjölkprodukter som finns att köpa laktosfria. Det vill säga, jag kan äta saker med grädde och mjölk i eftersom det finns laktosfria alternativ av detta, dock blir det svårare med gräddfil och sådant. På helgen orkar jag dock inte bry mig så hårt och häller i mig allting, från vanlig mjölk (som är mycket godare än den laktosfria). Men... Jo, det gällde ju vardagarna nu.
Valio's laktosfria mjölk är rätt ok faktiskt, i matlagningen märker jag ingen skillnad alls.
Creme Fraiche och gräddfil finns ju laktosfri (från valio) också, vilket jag nästan exklusivt använder mig av.
Det största problemet hemma hos oss är ost. Vanlig hederlig hårdost är det svårt att hitta bra laktosfri, om det ens går.
Fetaost är ju nästan laktosfri från början, men den är det ju inte så lätt att smälta på en varm macka direkt...

Poseur

Swashbuckler
Angående ost, leta efter hårda vällagrade ostar. Dom innehåller nästintill inget laktos då detta försvinner i lagringen. Det brukar inte vara några problem för laktosintolleranta att äta dessa.