Nekromanti Mat?

Belsebubben

Veteran
Nu har jag som SL tröttnat på att mina spelare vareviga dag serveras stuvning pga min brist på fantasi. Inte för att jag tror att den kulinariska vetskapen är så hög bland rollspelare. Mina erfarenheter säger mig att de flesta lever på pizza, kebab eller nudlar. Jag skulle dock vilja veta om någon har några exempel på vardagsmat som rollpersonerna kan tänkas äta på ett ordinärt värdshus. Allt förutom stuvning då...

Hanoi

Veteran
ne det borde ju finnas något annat än stuvning att äta på ett värdshus, men du sa ju ordinärt, så mycket roligare än så blir det nog inte. :gremwink:

Mouja

Hero
Geografica

I Geografica Mundana står det vilka maträtter som är vanliga i respektive land.
I Riddaren hittar du hur du snabbt och snyggt slumpar fram en adlig maträtt.

Mer så kan du ju alltid pröva med gröt, kalkon, kyckling eller anka

Krille

Super Moderator
Jag har ett litet mumsigt medeltida recept som du kan prova under nästa grillfest: gör en saltdeg av salt, mjöl och vatten. Degen ska vara kavlingsbar och släppa från bordet, men i övrigt liknar den en vanlig trolldeg väldigt mycket. Ta ur en färsk lax och rensa den, och fyll den sedan med en blandning av bröd, kummin, russin, örter och diverse kryddor (undvik peppar om du vill försöka hålla dig på vanligt medeltidsfolks nivå). Kavla ut degen och baka in laxen i den, helt och hållet. Det ska inte sticka ut någon lax någonstans ur degen. Lägg den sedan på glöden på grillen, krafsa över lite glödande kol över laxen och låt den ligga där och koka i någon timme. När laxen ska serveras är det själva laxen och fyllningen man vill åt. Degen är bara till för att isolera fisken från glöden och hålla kvar all fukt i laxen så att den får ett ångande saftigt kött. Skär därför upp degen vid buken och bryt loss den. Fjällen och skinnet följer praktiskt nog med, så det är bara att servera det ångande rosa laxköttet direkt. Voilà: en medeltida glödstekt lax som passar ypperligt i Mundana.

Rätten ovan kan tyckas ovanligt lyxig idag, men faktum är att lax var oerhört vanlig föda. Det fanns en engelsk lag från 1400-talet, där en hantverksmästare förbjuds att servera lax till sina lärlingar mer än tre gånger per vecka! Den här metoden att glödsteka mat är ganska vanlig och enkel – i vissa överlevnadshandböcker föreslås det att man ska baka in mat i lera och tillreda på samma sätt, men faktum är att en saltdeg låter lite mer aptitlig än lera…

Phelan

Hero
Jag är djupt förolämpad. Såsom rollspelare och fattig student blir kosten visserligen ibland hård - Boeuf Bourgignone (ursäkta stavfelen), vildsvinsstek med rotsakspytt och blåbärssås, laxburgare med limeaioli och couscous osv och till vardags enklare saker som ryggbiff med gräddsvampsås och klyftpotatis, nötstek med madeirasås och smörstekt grön sparris och en och annan mustig gryta... Pizza förekommer ibland och nudlar har jag svurit en ed på att inte röra under hela studietiden.

Mvh / Phelan

maldino

Veteran
Björnstek är aldrig fel, eller varför inte förgylld svan som en av mina spelare beställde in till bordet i Chadarians Hopp (för den ringa summan av 90 silver!). Oxe och gris rätter brukar också beställas in. Men de klart vanligaste maträtterna är väl enkla rätter baserade på vegetarisk föda då de flesta om jag jämför med medeltida Sverige inte hade råd att varken beställa in kött eller annan kost.

Duddmannen

Hero
Mat med mera...

Låt mig presentera mina två absoluta favoriter.

Gryta
Här blandas alla möjliga sorters kött, fisk och fågel med traktens rotsaker och grönsaker. Var beredd på en unik smakupplevelse. Kryddorna kan variera lika mycket som övrigt innehåll, från knappt några kryddor alls till rejält heta och kryddstarka anrättningar.
OBS! Undvik att äta grytor hos kannibaler.

Soppa
Kan antingen ses som en billigare variant av gryta (om det är mycket vatten och lite annat) eller en "uppsnofsad" variant av gryta (om det är grädde och bara de fina bitarna av köttet i).

Dessa två, enkla varianter på samma tema är bra därför att man kan variera innehållet i det oändliga. Oavsett var i världen man hamnar, kan man alltid slänga ihop en gryta med vad ätbart man hittar. Späd med vatten till en soppa om det skulle dyka upp fler än beräknat. Servera gärna med bröd och öl eller vin. Här kan man ju göra allt ifrån den enklaste kålsoppan till en fantastisk hjort i vin med peppar och saffran.

/Duddmannen

PS
Fråga mig gärna om receptet på Lizard In Pot från Dragonlance.
DS

Johan K

Gammal & dryg
Rötter & nötter ?

Kan tänka mig att det finns en hel del i skogens flora & fauna som erbjuder en hel del trevliga kulinariska tipps. Eller varför inte om man bor nära havet elelr en sjö. Då har man ju en hel del olika fisksorter & sånt..

Duddmannen

Hero
Lizard in pot (Gully Dwarf style)

Gully Dwarf Stew

Meat from 2 medium-size lizards (or 2 pounds of stew meat if lizard is out of season)
2 tablespoons of flour 2 times (1 and 1 and 1 and 1, or 4 tablespoons, or ¼ cup)
2 potatoes and 1 for pot, mangled (1 and 1 and 1, or 3 potatoes diced)
2 carrots 2 times, stabbed (1 and 1 and 1 and 1, or 4 carrots sliced)
1 stalk celery, stabbed (sliced)
2 onions, murdered (chopped)
2 bouillon cubes, chrushed (chicken bouillon good with lizard meat, beef bouillon for beef meat)
2 cups of water, burbled (boiling)
1 teaspoon $#@*! sauce (Worcestershire sauce)
2 tablespoons parsley, murdered (chopped)
2 cloves of garlic, mashed (minced)
1 bongleberry leaf (a bay leaf may be substituted)
1 teaspoon red gunk (paprika)
1 teaspoon salt
1 sneeze black pepper (½ teaspoon)

Womp lizard over head couple times. Throw lizard in pot. Add rest of gunk. Light big fire under pot. Take nap.

Or,
Mix flour, salt, and pepper in cooking pot. Trim fat from meat and cut into 1-inch cubes. Coat meat with flour in pot. Add chrushed bouillon and water; stir. Add remaining ingredients; stir.
Cover and simmer at lowest heat for 4 to 6 hours, stirring occasionally, until meat and vegetables are tender.
Green or blue food coloring may be added to create a truly authentic gully dwarf look.