Nekromanti Matiné Chronicles-formulär

Rickard

Urverk speldesign

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu ska vi se...

- Tips: Lägg gråskalebilden i bakgrunden som eget lager och exportera med lager till PDF, så kan den som vill skriva ut formuläret med mindre bläck bara dölja det lagret.

- Ordet "Spark" går in över mittenrutan och blir svårläsligt.

- Överlag för lite luft mellan rutors kanter och texten i.

- Jag tror rubrikerna i rutorna skulle må bättre av att ligga mer centrerat / närmare rutornas botten.

Annars gillar jag'et. =)

Rickard

Urverk speldesign
- Ordet "Spark" går in över mittenrutan och blir svårläsligt.
Hur menar du, går in över mittenrutan? Jag ser det som följande:

/Han som funderar på om bakgrunden blir för mörk på i skrivare

Attachments

Jag tycker inte formuläret känns hemma i Mutant Chronicles världen, det känns för modernt på något sätt, i mina ögon. Något mer skrivmaskinsaktigt skulle vara tuffare eller alternativt något mer gotiskt och gammeldags.

Jag gillar att du lagt in Koporationerna på formuläret så att det bara är att markera i vilken man tillhör.

Annars har jag inget direkt att anmärka på.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tusan, låter man dig hållas några år till kommer Matine att bli det nya GURPS. :)

nominesine

Veteran
Det grafiska problemet med "sparken" verkar förbryllande. På min dator ser det ut som i Hans exempel. En gissning om orsaken...

Du har använt ett typsnitt som inte kan bäddas ner i pdf:en. Om läsaren saknar typsnittet i fråga byter adobe ut det mot en standardfont. Det kan ställa till radbrytningar, kerning och annat.

När jag exporterar direkt från inDesign brukar jag få en varning, om ett typsnitt inte är inbäddningsbart. Men det beror förmodligen på mina inställningar.

Det felande typsnittet kan också sitta i ett mellanslag (och således bli helt osynligt). Men det räcker för att sabba radindelningar och radavstånd ibland.

I övrigt tycker jag att rollformuläret är snyggt och lättläst. Mer av det senare än det första. Men med beröm godkänt i båda kategorierna.

PS1: Jag tror inte att bakgrunden blir för mörk ur läsbarhetssynpunkt. Alla skrivrutor "råkar" ju ligga ovanpå ljusa partier. Det kan säkert sluka en del bläck/laserpatroner å en nermörkad skrivare. men det är ju en fråga om inställningar för den som printar.

PS2: Om du ska ändra något röstar jag för förslaget skrimaskinsstuk, som någon föreslog ovan.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Du och Han verkar inte ha de ramar runt "örnen" där uppe som jag och krank ser. Tror att det är det som är problemet.

edit: så här ser jag hela formuläret. Notera ramarna som jag inte tror alla ser.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Så här ser det ut för mig

Jag trodde först att det var en sån där "vi är invigda" utkast så jag valde att inte kommentera det men ska det verkligen se ut så här?

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Så här ser det ut för mig

ser ut som mitt jobb har pdf special edition om man kollar på bilden men det spelar väl ingen roll.? hade jag laddat ner det där och velat lira hade jag ju blivit bonkers juh. Det ska liksom funka.

Sereg_UBBT

Swashbuckler

Niklas73 said:
ser ut som mitt jobb har pdf special edition om man kollar på bilden men det spelar väl ingen roll.? hade jag laddat ner det där och velat lira hade jag ju blivit bonkers juh. Det ska liksom funka.
det kan vara så att den pdf-läsare du har är en äldre version som inte stödjer nyare pdf-filer med transparens etc?

solvebring

Superhero

Niklas73 said:
Jag trodde först att det var en sån där "vi är invigda" utkast så jag valde att inte kommentera det men ska det verkligen se ut så här?
My man, Acrobat Reader är en bra uppfinning. I alla fall den mest pålitliga. Envince om du kör Ubuntu.

Andra PDF-läsare är sällan pålitliga enligt min erfarenhet, de brukar, just som din gör, hitta på en massa egna saker. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign

Det här verkar bisarrt. Jag har sparat filen i PDF 1.4 och när Debracy testade en fil med PDF 1.5 kvarstod problemen. Jag själv har Akrobat 9, om det nu spelar roll. Det lustiga är att Matiné-formuläret (pdf) ser bra ut på Debracys dator och det formuläret har samma inställningar.

Såhär ska filen se ut.

/Han som tycker teckensnitten ser inbäddade ut så det kan inte vara det felet, men för den som bryr sig så är det en outer glow (mode: color burn) runtomkring alla vita textrutor

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Stödet för transparens är sådär i äldre versioner av PDF. Testa att spara som kompatibel med Acrobat 8 (PDF 1.7).

Sereg_UBBT

Swashbuckler

är varje vit textruta i bakgrunden uppbyggd av två rutor? (alltså textrutan och "örnhuvudet") Man kanske skulle göra en enhet i Illustrator istället och importera denna?

Does that make sense?

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Säkert så. Jag är på jobbet och den är kass i många fall. men jag tycker ändå en bildfil kan va att föredra men då kan man inte skriva i det direkt om man inte kör gimp (?) eller PS iofs. Och så användarvänligt är det ju inte heller.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

men de där två länklarna visar i alla fall rätt formulär.

Rickard

Urverk speldesign

Sereg said:
är varje vit textruta i bakgrunden uppbyggd av två rutor? (alltså textrutan och "örnhuvudet") Man kanske skulle göra en enhet i Illustrator istället och importera denna?
Ja, såhär i efterhand är det smartast att göra så. Två rutor är en rest från Matiné-formuläret där jag var lat. Att lägga ihop text-rutorna kommer ta för lång tid för mig som inte har Illustrator, då jag har gjort formerna. Fast det ser ut som om jag får göra det ändå.

Kan någon som får den här buggen kolla på följande formulär:
http://urverkspel.com/index.php?option=c...r&Itemid=51

http://urverkspel.com/index.php?option=c...r&Itemid=51

Enligt Jarl blir den här buggen för er som öppnar pdf-dokumentet i webbläsaren. Någon annan som kan bekräfta det? Jag får inte buggen i IExplorer.

/Han som hatar när han inte förstår vad problemet består i och som nu har testat att spara i PDF 1.8 men buggen bestod

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Han said:
Enligt Jarl blir den här buggen för er som öppnar pdf-dokumentet i webbläsaren. Någon annan som kan bekräfta det? Jag får inte buggen i IExplorer.
Jag öppnade den först i Foxit Reader, och där blir det fel oavsett varifrån jag öppnar den. Nu har jag installerat Adobe Reader X bara för att jämföra, och nu ser det helt rätt ut oavsett hur jag öppnar den, så det är väl lite mer komplicerat än så.