Jag är lite bekant med båda spelen men inte mycket.
Ett förslag gällande Matinés magi är att använda endast magiskolor som känns trovärdiga. Alltså begränsa sig till häxkonster, symbolism, nekromati, illusionism, animism, demonologi då dessa också är sådana som kan användas till att motsvara hur magin fungerar i GD och också motsvarar de föreställningar hur magi ansågs fungera i vår världs historia: alltså betonat på ritualer, åkallanden, välsignelse, kunskapsökande, spådom, förbannelser, pakter osv snarare än spektakulära grejer.
Exempelvis så borde en symbolist säkert kunna motsvara en kabbalist(nummermagi), en runmagiker eller kanske mer en matematiker som helt enkelt insett "sanningen bakom Guds ritningar över Skapelsen" eller lite som H.P Lovecrafts Dreams In The Witsch House där magi framlyfts just som invecklade grafiska ekvationer). Själva termen demonologi var också även en faktiskt vetenskap inom kyrkan historiskt sett. Häxkonst och animism är nog heller inte så svårt att inarbeta. En animist kan ju helt enkelt vara ett sorts medium eller någon från en shamanistisk tradition och klassisk häxkonst är det inte så svårt att gestalta. Illusionism kanske kan göras lite som både ren magi och ren fingerfärdighet, nekromanti (en antik term) är nog heller inspiration för. I alal fall är det värt att eftersträva sorts trovärdighet sedd med bakgrund mot temat i GD och spelmiljön om man använder Matinés system och med lite fantasi och lite historiska efterforskningar så borde de kunna grjas lätt: alltså att saker och ting ändå känns som om de skulle kunna vara hämtade från vår världs historia.
Men där är det inte sagt att allt måste vara totalt uppstyltat och inrutat. Alla olika magiskolor kanske inte kan uppnå exakt samma saker men ändå så behöver det knappast vara några strikta barriärer för vad som kan och inte kan göras för att också betona friformandet i Matinés magiregler. Allt hänger på vad som känns trovärdigt för dig. En demonolog, en häxa eller en symbolist kanske mycket väl kan kasta en förbannelse men kanske inte en illusionist. En animist eller en nekromantiker kanske kan kommunicera med avlidnas andar med en demonolog kanske är mer avgränsad till just demoniska väsen. En häxa och en illusionist kanske båda kan frammana en synvilla med olika medel men det kanske ingen annan kan osv osv osv
Besvärjelser från GD borde också kunna finnas kvar även om man skulle göra som ovan. Sådana grejer man hittar i gamla dammiga undangömda kodexar. Om man vill skulle man kunna slänga in dom under en av ovannämnda skolor eller med skolornas hjälp avgöra av man kan använda besvärjelsen eller inte. En illusionist kanske inte skulle vara utrustad med kunskapen att begripa sig på hur man skapar en Golem medan symbolisten(som i det här fallet kan vi säga är en kabballist) inte alls har några trubbel med att tolka och använda skriften.