Nekromanti Matiné till Götterdämmerung

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Tänkte spela Götterdämmerung med Matinéreglerna och funderade på färdigheterna och hur de måste ändras.
Det mesta kan man ju ta rakt av eller med småändringar.
Tillexempel är det enkelt att lägga till eldhandvapen som specialisering på projektilvapen.
Magiskola åkerju ut direkt, men jag undrar om man ska ersätta det med en ockultismfärdighet?
Annars tycker jag det mesta funkar rakt av som sagt, kunskapsfärdigheten kommer verkligen till hands!
Några förslag eller tankar?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Hepp!

Har aldrig spelat Götterdämmerung själv, dock så är jag SL för Patroclus Råd, som utspelar sig under 1500-talet, som enligt folk påminner starkt om just Götterdämmerung med Matiné som regelmotor.

Själv tilåter jag magin, men dock så är det bara en spelare som har magiskola.

Se till så att gruppen samarbetar väldigt mycket iallafall, och om du vill få till diskussioner så ska du nog se till så att dom har skilda åsikter.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Tyvärr kan jag inte hjälpa till så mycket då jag inte kan något direkt om Götter. Jag håller på och skriver ihop reglerna till Mutant och det är T100 som då används men det kommer dröja innan de är klara. Där kommer jag mer gå in på hur man ska tänka när man använder systemet, än att försöka förklara mekaniken,

Är det T100 som du vill använda eller kör du T20 rakt av?

Magin är rätt viktigt att behålla någon sorts tema i, så att spelarna måste anpassa sig till det. Jag vet tyvärr inte vad för sorts tema det finns i Götters besvärjelser. Till Mutant begränsade jag antalet magiskolor (psi-mutationer fanns typ bara i formen av animism, mentalism och illusionism), så du kanske kan göra likadant? Eller hade du egna idéer på vad "ockultism" skulle innebära?

Annars är jag nyfiken att höra hur det gick. :gremsmile: Vilka svårigheter du stötte på och vad du tyckte att du tjänade på med att byta system.

/Han som vet att det var någon (Persson?) på forumet som tänkte använda Matiné till Götter
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Jag är lite bekant med båda spelen men inte mycket.

Ett förslag gällande Matinés magi är att använda endast magiskolor som känns trovärdiga. Alltså begränsa sig till häxkonster, symbolism, nekromati, illusionism, animism, demonologi då dessa också är sådana som kan användas till att motsvara hur magin fungerar i GD och också motsvarar de föreställningar hur magi ansågs fungera i vår världs historia: alltså betonat på ritualer, åkallanden, välsignelse, kunskapsökande, spådom, förbannelser, pakter osv snarare än spektakulära grejer.

Exempelvis så borde en symbolist säkert kunna motsvara en kabbalist(nummermagi), en runmagiker eller kanske mer en matematiker som helt enkelt insett "sanningen bakom Guds ritningar över Skapelsen" eller lite som H.P Lovecrafts Dreams In The Witsch House där magi framlyfts just som invecklade grafiska ekvationer). Själva termen demonologi var också även en faktiskt vetenskap inom kyrkan historiskt sett. Häxkonst och animism är nog heller inte så svårt att inarbeta. En animist kan ju helt enkelt vara ett sorts medium eller någon från en shamanistisk tradition och klassisk häxkonst är det inte så svårt att gestalta. Illusionism kanske kan göras lite som både ren magi och ren fingerfärdighet, nekromanti (en antik term) är nog heller inspiration för. I alal fall är det värt att eftersträva sorts trovärdighet sedd med bakgrund mot temat i GD och spelmiljön om man använder Matinés system och med lite fantasi och lite historiska efterforskningar så borde de kunna grjas lätt: alltså att saker och ting ändå känns som om de skulle kunna vara hämtade från vår världs historia.

Men där är det inte sagt att allt måste vara totalt uppstyltat och inrutat. Alla olika magiskolor kanske inte kan uppnå exakt samma saker men ändå så behöver det knappast vara några strikta barriärer för vad som kan och inte kan göras för att också betona friformandet i Matinés magiregler. Allt hänger på vad som känns trovärdigt för dig. En demonolog, en häxa eller en symbolist kanske mycket väl kan kasta en förbannelse men kanske inte en illusionist. En animist eller en nekromantiker kanske kan kommunicera med avlidnas andar med en demonolog kanske är mer avgränsad till just demoniska väsen. En häxa och en illusionist kanske båda kan frammana en synvilla med olika medel men det kanske ingen annan kan osv osv osv

Besvärjelser från GD borde också kunna finnas kvar även om man skulle göra som ovan. Sådana grejer man hittar i gamla dammiga undangömda kodexar. Om man vill skulle man kunna slänga in dom under en av ovannämnda skolor eller med skolornas hjälp avgöra av man kan använda besvärjelsen eller inte. En illusionist kanske inte skulle vara utrustad med kunskapen att begripa sig på hur man skapar en Golem medan symbolisten(som i det här fallet kan vi säga är en kabballist) inte alls har några trubbel med att tolka och använda skriften.
 
Top