Re: Bästa länderna I Mundana
I en fantasyvärld känner inte jag att man måste motivera mäns och kvinnors jämlikhet både mentalt och fysiskt. Om man tillåts utgå från att de är lika bör man kunna hitta på slumpmässiga omständigheter som på ett tidigt stadie lett till att det ena könet tagit överhanden (kanske en sjukdom, kanske en övervikt av talangfulla och karismatiska ledare inom det ena könet). Dit jag vill komma i detta skede är attkvinnorna tar över de traditionellt manliga rollerna, vägarna dit är troligen oräkneliga.
Absolut, det är kanske onödigt att beskriva det så. Det var ett försök att utifrån de fysiska förutsättnignarna hos män och kvinnor i vår värld nå fram till ett samhälle där könsrollerna är ombytta utan att samhället i sin utformning för sin del måste vara så väldigt annorlunda från historiska exempel.Recca said:Jag vet inte... Det känns liksom lite förolämpande att männen måste vara handikappade för att det ska få bli ett matriarkat... Ger en bitter smak i munnen.Elmrig said:#1 Tidig historia (samlare/jägare)
En grupp människor utvandrar till ett isolerat område utan mycekt kontakt med andra "stammar". En genetisk sjukdom inom gruppen gör att männen föds med sämre fysiska förutsättningar och är markant svagare/har sämre uthållighet än kvinnorna. Jägarrollen i gruppen glider över till kvinnorna och männen tar över barnuppfostrandet (evolution på ämnet ger dem möjlighet att bröstammma barnen i mödrarnas ställe). Kvinlig dominans och en nödvändighet i att sköta fysiskt ansträngande sysslor under ungdomsåren (kan behöva ett resonemang kring sexualdrift här, men det förklaras även det lätt genom anlag och naturligt urval) gör att kvinnorna skjuter upp barnafödandet vilket i längden leder till att fruktbarhetsperioden senareläggs (de som föder barn sent ger sin familj bättre förutsättnignar -> evolution) samt ett intensivare barnafödande under en kortare period.
I en fantasyvärld känner inte jag att man måste motivera mäns och kvinnors jämlikhet både mentalt och fysiskt. Om man tillåts utgå från att de är lika bör man kunna hitta på slumpmässiga omständigheter som på ett tidigt stadie lett till att det ena könet tagit överhanden (kanske en sjukdom, kanske en övervikt av talangfulla och karismatiska ledare inom det ena könet). Dit jag vill komma i detta skede är attkvinnorna tar över de traditionellt manliga rollerna, vägarna dit är troligen oräkneliga.