Nekromanti Matriarkat i Mundana, politisk diskussion

RasmusL

Champion
Re: Bästa länderna I Mundana

Recca said:
Elmrig said:
#1 Tidig historia (samlare/jägare)
En grupp människor utvandrar till ett isolerat område utan mycekt kontakt med andra "stammar". En genetisk sjukdom inom gruppen gör att männen föds med sämre fysiska förutsättningar och är markant svagare/har sämre uthållighet än kvinnorna. Jägarrollen i gruppen glider över till kvinnorna och männen tar över barnuppfostrandet (evolution på ämnet ger dem möjlighet att bröstammma barnen i mödrarnas ställe). Kvinlig dominans och en nödvändighet i att sköta fysiskt ansträngande sysslor under ungdomsåren (kan behöva ett resonemang kring sexualdrift här, men det förklaras även det lätt genom anlag och naturligt urval) gör att kvinnorna skjuter upp barnafödandet vilket i längden leder till att fruktbarhetsperioden senareläggs (de som föder barn sent ger sin familj bättre förutsättnignar -> evolution) samt ett intensivare barnafödande under en kortare period.
Jag vet inte... Det känns liksom lite förolämpande att männen måste vara handikappade för att det ska få bli ett matriarkat... Ger en bitter smak i munnen.
Absolut, det är kanske onödigt att beskriva det så. Det var ett försök att utifrån de fysiska förutsättnignarna hos män och kvinnor i vår värld nå fram till ett samhälle där könsrollerna är ombytta utan att samhället i sin utformning för sin del måste vara så väldigt annorlunda från historiska exempel.
I en fantasyvärld känner inte jag att man måste motivera mäns och kvinnors jämlikhet både mentalt och fysiskt. Om man tillåts utgå från att de är lika bör man kunna hitta på slumpmässiga omständigheter som på ett tidigt stadie lett till att det ena könet tagit överhanden (kanske en sjukdom, kanske en övervikt av talangfulla och karismatiska ledare inom det ena könet). Dit jag vill komma i detta skede är attkvinnorna tar över de traditionellt manliga rollerna, vägarna dit är troligen oräkneliga.

Arfert

Facit

...det är väl bara att fastslå att i fantasyvärlden är kvinnor och män lika fysiskt starka. Fast hur det är i Eon/Mundana vet jag inte.

RasmusL

Champion

Recca said:
Går det inte att föreställa sig ett samhälle som är beroende av handel, som någon nämnt och där männen på grund av sina fysiska fördelar och kvinnorna på grund av sitt värde för samhällets fortbestånd och att de därför inte kan avvaras i lika hög grad blir bättre utbildade och får prominenta och så småningom ledande roller inom handeln?

Det stora problemet är den starka traditionen kring manlig dominans som uppstått genom historien och som liksom fått sin kulmen i diverse religioner. Kristendomens gud är ju Fadern... Kan det vara mer oppinionsbildande?
Absolut och det är precis min poäng! Det borde inte vara svårare att hitta på ett matriarkat än ett patriarkat. Samhällsstrukturer bör IMO motiveras vare sig de är etablerade av män eller kvinnor och även om det inte finns några historiska exempel att kopiera rakt av (gällande matriarkat) bör förnuft och resonemang med stöd av hur historien utvecklats i vår värld med patriarkat som normen vara fullt tillräckligt för att hitta på ett samhälle som känns motiverat och trovärdigt.

Caligo

Swashbuckler
Ok. För att återgå till Mundana. När jag skapar fantasyvärldar och samhällen så tycker jag det är spännande och intresant att laborera med olika ideer. Hur skulle det bli om man...
Det kan vara en idé som tex: Göra ett rike som är som Hitlers tyskland, ett kommunistiskt gnomrike styrt av orcher, ett kapitalistiskt kina styrt av aliens eller varför inte ett hive-mind rike som egentligen styrs av maskar som tagit över andra varelsers kroppar.

Om jag skulle göra ett matriarkat (alltså ett rike som styrs av kvinnor) skulle jag nog utgå från ett rike där en fruktbarhetsgudinna dyrkas. Jag har för mig att sådana samhällen skall ha varit vanliga i vissa delar av världen. Jag skulle definitivt försöka göra en hel del efterforskning om dessa samhällen och tänka mig en tänkt utveckling ihop med fantasy. Att skapa någon slags erotisk fantasy skulle te sig patetiskt - fruktbarhet har väl mer att göra med djur och natur att göra än (manliga (och kvinnliga?)) tonårsdrömmar - odling, boskap, och att bilda starka familjer.

Så ett slags klansamhälle kanske som styrs av den äldsta/klokaste kvinnliga prästen. Druidism styrs av kvinnor helt enkelt. Jag skulle nog inte göra män till någon slags slavar eller så... de skulle säkert inneha några poster i samhället - speciellt i vissa yrken. Däremot skulle själva styrandet skötas av druiderna. Ägandet av mark etc skulle kanske skötas av druiderna medan klanerna (styrda av druider återigen) "sköter om" sina delar av landet.

//Slut på spånandet...

Edit: stavfel

Recca

Femme Fatale

Elmrig said:
Dit jag vill komma i detta skede är attkvinnorna tar över de traditionellt manliga rollerna, vägarna dit är troligen oräkneliga.
Ett problem är ju att de traditionellt manliga rollerna värderas högre än de traditionellt kvinnliga rollerna. Varför är det så?

En fantasyvärld där a) männen tar hand om barnen eller b) kvinnorna behandlas som gudinnor för att de uppfostrar barnen blir ju helt olika världar.

Anarchclown

Swashbuckler

Det var mitt exempel från Momolantråden för länge sedan.
1: Samhället går från jägare till jordbruk. Jordbruk är slitigt, alltså blir det männens jobb. Kvinnor och barn tar hand om boskap eftersom det inte finns några stora hot i området.
2: Männen är "ensamma och starka" medan kvinnorna måste byta boskap med varandra. De tar således kontroll över handeln. Handeln leder till välstånd, kvinnorna kontrollerar välståndet och männen anses inte betrodda med denna "kvinnosyssla" vilket när samhället växer gör dem till underställda kvinnorna.
3. Vipps ett samhälle där vi varken ändrat på biologin eller förlitat oss på magi för att kvinnorna skulle få en maktposition.

Jag vill ta som exempel Inanna/Ishtar-kulten i Uruk. Jag vet inte några källor till detta utan tar det helt ur minnet. Men om jag inte minns fel så fanns det prästinnor som fungerade som prostituerade i Inanna-templet. Detta fick ett sådant välstånd att de byggde ett valv för att skydda sina pengar. Snart började alla ha sina pengar hos dem vilket gjorde dem otroligt mäktiga. En av de första etablerade bankerna om jag inte minns fel. Som dessutom kontrollerades av kvinnliga präster. :gremsmile:

Brasklapp: Det kan vara en gammal teori som inte längre stöds av fakta jag hört, det hindrar dock inte att en fantasykultur skulle kunna fungera på ett liknande sätt.

Brasklapp 2: Nej jag vill inte att alla fantasymatriarkat baserar sig på heliga skökor. Det var bara ett exempel från vår historia.

Arfert

Facit

...fantasyvärldar har fördelen att övernaturliga varelser finns. Så ett samhälle som styrs av kvinnor kan exempelvis finnas för att deras gud/gudar/whatever bestämt att det är så de vill ha det. Bara att lyda för människorna, med andra ord.

Recca

Femme Fatale

Japp. Jag mindes inte vem det var som tog upp det men jag visste att nån skrivit det innan mig. :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale

Arfert said:
...fantasyvärldar har fördelen att övernaturliga varelser finns. Så ett samhälle som styrs av kvinnor kan exempelvis finnas för att deras gud/gudar/whatever bestämt att det är så de vill ha det. Bara att lyda för människorna, med andra ord.
Fast det känns som en feg lösning på en stor och intressant fråga. Jag skulle blanda in religionen i ett senare skede. Skapa en utlösande faktor som sedan understöds av religionen. T.ex. som Anarchclown uttrycker det, religion/filosofi/ideologi i samklang med en helt naturlig och logisk utveckling. Typ ett upphöjande av fruktbarhet, kvinnor som tar flera män för att öka fertilitetschans och i nästa led skyddas av männen som alla har del i avkomman ur en bildlig synvinkel.

RasmusL

Champion

Det kanske inte ens är nödvändigt att motivera matriarkatens existensberättigande mer än patriarkaten? Jag kan tänka mig att de ursprungliga onda/sexiga matriarkat som beskrivits i fantasy och kanske fått bli lite mall för hur matriarkat porträtteras generellt är skapade av författare från kulturer med en annorlunda kvinnosyn från den svenska (http://geert-hofstede.com/countries.html) vilket lett till att de blivit vandrande stereotyper stöpta i avundsjuka, sex och ondska. Kanske hade vi gjort ett lika dåligt jobb från svensk sida men jag känner spontant att jag inte måste motivera för mina spelare varför ett matriarkat existerar mer än jag motiverar ett patriarkat. Internationellt kan det säkert vara så att ett samhälle styrt av kvinnor ses som mer "orealistiskt" och radikalt men när vi skriver på svenska för svenskar kanske vi kan kosta på oss lyxen att inte bli allt för defensiva i ställningstagandet för kvinnors rätt att utöva makt?

En mycket rörig post som inte bara blev riktad till dig Arfert. Dit jag tror att jag vill komma är iaf att det IMO inte är nödvändigt att motivera kvinnornas styre (att använda deus ex-moment för att tvinga fram ett sådant samhälle går väl men kvinnorna brö kunna klara det själva?) mer än männens.

Arfert

Facit

Problemet är att sådana samhällen har varit oerhört ovanliga, historiskt sätt. Även i sanhällen som dyrkat gudinnor så har den faktiska makten legat hos männen. För att de KAN ta makten. Makt har alltid berott på vem som kan utöva mest våld, även om man försökt linda in det.

Caligo

Swashbuckler
Jag tycker dock att det är helt rätt att skapa olika matriarkat som funkar på olika sätt. Det är ju lite det som är det som jag gillar med fantasy. Man kan göra ett samhälle där kvinnliga druider styr, där män har förslavats under en militäristisk kvinnlig övermakt, där kvinnliga onda drows styr, där ett fåtal odödliga kvinnor dyrkas som gudar av ett rike befolkat av män, alvrike som styrs av kvinnliga pacifistiska halvgudar, eller ett rike där männen helt enkelt är jättekorkade drönare och bara duger till kroppsarbete (kanske inspirerat av bin).

Det viktiga är väl att det blir någorlunda "realistiskt" och att det finns någon tanke bakom hur riket/styret växt fram. Att sedan fantasy har en tendens att utmåla perfekta (och mer än perfekta) kroppar - både kvinnor och män - är ju någonting annat imo.

RasmusL

Champion
Kan inte annat än hålla med. Jag tycker dock det är synd om/när man tar med sig fördomar och stereotyper om vad som är typiskt kvinligt, kvinnors oförmåga att vara fysiskt dominanta, kvinnosysslor etc och känner att man måste förklara bort dem på olika sätt. I en fantasyvärld är det inget som säger att kvinnor måste vara sämre lämpade än män på någon arena. Alla svårigheter kan lätt förklaras bort ett samhälle styrt av kvinnor måste/bör IMO inte vila på "mjukare" anlednignar (handel/administration/religion vs krig) än ett patriarkat.

Caligo

Swashbuckler

Recca said:
Fast det känns som en feg lösning på en stor och intressant fråga.
Tycker du det är fel med ett sådant samhälle?
Jag tycker de flesta fantasysamhällen kan vara intressanta utifrån olika perspektiv - jag tycker definitivt inte man skall låsa sig till vissa sorters samhällen bara för att man har en viss ståndpunkt. Jag vill gärna se det lite av ett experiment - vad händer när jag slänger in dessa och dessa saker i samhället? Blanda orcer och alver tillsammans, släng in ultra-konservativa orcher tillsammans med anarkistiska hober och flygande kvinnliga drakar.

Charmen är att göra något trovärdigt av fantasy - inte bekräfta ens politiska eller filosofiska gamla tankebanor!

Recca

Femme Fatale

Caligo said:
Recca said:
Fast det känns som en feg lösning på en stor och intressant fråga.
Tycker du det är fel med ett sådant samhälle?
Jag tycker de flesta fantasysamhällen kan vara intressanta utifrån olika perspektiv - jag tycker definitivt inte man skall låsa sig till vissa sorters samhällen bara för att man har en viss ståndpunkt. Jag vill gärna se det lite av ett experiment - vad händer när jag slänger in dessa och dessa saker i samhället? Blanda orcer och alver tillsammans, släng in ultra-konservativa orcher tillsammans med anarkistiska hober och flygande kvinnliga drakar.

Charmen är att göra något trovärdigt av fantasy - inte bekräfta ens politiska eller filosofiska gamla tankebanor!
Det vore fegt att säga att matriarkatet är berättigat endast på grund av att Gud Fader; eller valfri synonym fantasy-version har sagt att kvinnor ska styra. Frågan är i vår värld mycket mer komplex än så och jag skulle aldrig personligen acceptera en fantasy-värld som nöjer sig med att säga "det är så för att det är så".

Jag förväntar mig däremot att det finns en religion eller ideologi som understödjer den rådande makthavaren på något sätt, dvs en gud som har utnämnt kvinnan i matriarkatet, men återigen; hönan och ägget. Först gör vi det logiskt, sedan använder vi religionen för att befästa normerna. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale

Men vi kan ju lugnt konstatera att jag inte skulle gilla den spelvärld som du gillar, Caligo. Alver och orcher i samma samhälle? Möjligtvis i "efter-katastrofen-fantasy".

Caligo

Swashbuckler

Caligo

Swashbuckler

Recca said:
Men vi kan ju lugnt konstatera att jag inte skulle gilla den spelvärld som du gillar, Caligo. Alver och orcher i samma samhälle? Möjligtvis i "efter-katastrofen-fantasy".
Gilla och gilla, men jag skulle tycka att det definitivt skulle vara intressant med ett sånt samhälle/rike/stad i en värld. Tänk en liten population mäktiga goda alver som besegrat en stor mängd (10 000+) blodtörstiga orcher! Vad skulle hända? Eller att orcher och alver skulle vara tvungna att samarbeta för att överleva?