Olle Linge
Snigel
Vi har av olika anledningar kommit fram till att det är nödvändigt att bygga om regelsystemet för Antioch. Det är egentligen inte så viktigt hur systemet ser ut just nu, eftersom det kanske är bäst att göra om det från början. Jag har själv inte mycket till övers för superhjältar, varför jag har mycket dålig koll på regler för sånt och hoppas att ni kan hjälpa till.
Antioch är egentligen friform, så dessa regler är verkligen riktlinjer. Det vill säga: de anvnds mer för att definiera karaktären än för att se vad denne faktiskt klarar av.
Vad vill vi ha då? För det första en smidig grund. Andra imperiet fungerar bra, till exempel. -3 till +3 i fyra breda attribut och sedan ett gäng färdigheter på det. Inte komplicerat och lätt att förstå. So far, so good. Tänk inte nödvändigtvis Andra imperiet nu, utan det går nog bra med nästan vad som helst.
Det jag inte lyckats luksa ut är hur specialförmågorna ska fungera. Detta gäller ju givetvis bara en del av spelarna; de som kan vara i Matrix. Vi har två krav. 1) Systemet ska uppmuntra till variation (man ska kunna vara olika bra på olika saker i Matrix. 2) Systemet ska på något sätt vara baserat på en "insiktsfaktor". Denna behöver inte vada ett faktiskt värde, men det bör fungera så att det finns ett tröskelvärde som gör att när man passerar det, får man automatiskt en viss nivå i alla Matrixfärdigheter.
Problemet är hur man får dessa förmågor att passa in med de vanliga. Vi behöver tre nivåer per egenskap. Om vi tar "Snabbhet" till exempel. Nivå ett motsvarar vad som är praktiskt möjligt. Man vinner lätt en VM-final på hundra meter. Nivå två är snäppet över vad som är möjligt, men det är inte så att det är helt otroligt. Nivå tre är totalt omöjliga saker som att undvika kulor och annat roligt.
Hur får man in detta? Om attributet Motorik normal sträcker sig mellan -3 och +3 och man på det kan ha färdigheter som ger upp till ytterligare +6, hur lägger man då in någon som kan undvika kulor? Det ligger på en helt annan nivå. Det här måste ha lösts hundratals gånger i många spel, men tyvärr så äger jag inget av dem. Vad tror ni, hur löser jag detta bäst?
Antioch är egentligen friform, så dessa regler är verkligen riktlinjer. Det vill säga: de anvnds mer för att definiera karaktären än för att se vad denne faktiskt klarar av.
Vad vill vi ha då? För det första en smidig grund. Andra imperiet fungerar bra, till exempel. -3 till +3 i fyra breda attribut och sedan ett gäng färdigheter på det. Inte komplicerat och lätt att förstå. So far, so good. Tänk inte nödvändigtvis Andra imperiet nu, utan det går nog bra med nästan vad som helst.
Det jag inte lyckats luksa ut är hur specialförmågorna ska fungera. Detta gäller ju givetvis bara en del av spelarna; de som kan vara i Matrix. Vi har två krav. 1) Systemet ska uppmuntra till variation (man ska kunna vara olika bra på olika saker i Matrix. 2) Systemet ska på något sätt vara baserat på en "insiktsfaktor". Denna behöver inte vada ett faktiskt värde, men det bör fungera så att det finns ett tröskelvärde som gör att när man passerar det, får man automatiskt en viss nivå i alla Matrixfärdigheter.
Problemet är hur man får dessa förmågor att passa in med de vanliga. Vi behöver tre nivåer per egenskap. Om vi tar "Snabbhet" till exempel. Nivå ett motsvarar vad som är praktiskt möjligt. Man vinner lätt en VM-final på hundra meter. Nivå två är snäppet över vad som är möjligt, men det är inte så att det är helt otroligt. Nivå tre är totalt omöjliga saker som att undvika kulor och annat roligt.
Hur får man in detta? Om attributet Motorik normal sträcker sig mellan -3 och +3 och man på det kan ha färdigheter som ger upp till ytterligare +6, hur lägger man då in någon som kan undvika kulor? Det ligger på en helt annan nivå. Det här måste ha lösts hundratals gånger i många spel, men tyvärr så äger jag inget av dem. Vad tror ni, hur löser jag detta bäst?