Nekromanti Matte hjälp.

KamiFisk

Hero
Jag är riktigt dålig på vissa räkneformer.

Kan någon förklara det här för mig.
6,5x – 9 = 10,5

Genesis

Ni dés ni maître
Du har samma sak på bägge sidor av likhetstecknet, så så länge du gör samma operation på bägge sidor kan du göra vad du vill med dem. I ditt exempel kan tdu till exempel börja med att lägga till 9 på bägge sidor.

6,5x-9+9 = 10,5+9

Det blir:

6,5x = 19,5

Sedan kan du dela med 6,5 på bägge sidor:

6,5x/6,5 = 19,5/6,5

Det blir:

x = 19,5/6,5 = 3

RasmusL

Champion
McFisk said:
Jag är riktigt dålig på vissa räkneformer.

Kan någon förklara det här för mig.
6,5x – 9 = 10,5
Jag är ingen lärare så någon av de som har läst pedagogik på forumet skulle säkert göra ett bättre jobb, men här är mitt försök till en vettig förklaring:

Det du har är en ekvation. Ekvationen beskriver vilket värde "x" har. Om du tänker tillbaka till lågstadiets matteböcker så fanns där tal i stil med:

[ ] + 1 = 2

där den tomma rutan skulle fyllas i. I ditt fall är rutan ditt "x".

Så: 6,5 av någonting minus 9 = 10,5

"x" är relativt svårt att bara "gissa" sig till utifrån ekvationen så vi ska göra den lite enklare. Begrunda första att du köper nedanstående resonemang:

2=2
2+1=2+1
Detta kan du köpa right? Jag har lagt till ett på båda sidor, lagt till "lika mycket i båda vågskålar", det samma gäller med minus:

2=2
2-1=2-1

För att göra ekvationen ovan enklare ska vi försöka lägga till eller dra bort något så att vi får ett lättare tal att jobba med. Til latt börja med har vi.

6,5x – 9 = 10,5

helst vill vi uppnå en situation där "x" står ensamt på ena sidan av likhetstecknet och en siffra står ensam på andra sidan, i stil med "x = 22" (det är bara ett exempel, inte svaret). För att göra detta börjar vi alltid med att försöka bli av med de tal som står ensamma och inte är multiplicerade med "x" men finns på samma sida om likhetstecknet som "x". Lite grötigt förklarat kanske, men i det här fallet är det nian vi vill komma åt i:

6,5x – 9 = 10,5

om du kan köpa att:

2=2
2+1=2+1

och göra samma sak med din ekation fast lägga till en nia på båda sidor får vi:

6,5x – 9 = 10,5
6,5x – 9 + 9 = 10,5 + 9

Räknar vi ihop talen utan "x" får vi (-9+9=0, 10,5+9=19,5):

6,5x + 0 = 19,5

Nu är problemet nästan löst. Vi har 6,5 av någonting som tillsammans har ett värde på 19,5. Vi vill nu lista ut vilket värde varje "x" har. Om du har fyra tjugolappar är de värda 80 kr:

4tjugolapp = 80

För att lista ut vad en enskild tjugolapp är värd tar vi deras sammanlagda värde och delar med antalet tjugolappar, alltså:

tjugolapp = 80/4

vilket blir 20.

Gör vi samma sak med:

6,5x + 0 = 19,5

ska vi alltså ta det sammanlagda värdet som 6,5 stycken "x" är värda och dela det med antalet "x". Vi delar alltså 19,5 med 6,5 och får:

x = 19,5/6,5

lite huvudräknnig ger resultatet:

x = 3

Är du med i mitt resonemang hela vägen?