Matte-hjälp

Ram

Skev
Så jag letar inspiration för ett tärningssystem och har kollar på diverse krigsspel och annat. Ett system som jag tycker har en viss charm är att rulla ett antal T6 och räkna lyckade (1-3 miss, 4-6 lyckat) men att en sexa ger två lyckade och sedan mäta det mot ett statiskt motstånd.

Men jag får inte ihop min matte alls. Hur räknar jag ut chansen att till exempel med tre tärningar slå 3 eller flera lyckade? Vad blir chansen med två tärningar att få 3 eller flera lyckade?

Gamiel

Myrmidon
Minns att MÅ0 hade en statistik mätare, men det var bara för chansen att få en sexa baserat på antalet tärningar som rullades

Genesis

Ni dés ni maître
Läser startinlägget. ”En halvtimme sedan? Undrar om Rickard har postat en AnyDice-länk ännu?” :gremgrin:
Så djävla bra. AnyDice är sjukt kraftfullt, men också svårt att förstå, så det är toppen att du är så bra på det.

Genesis

Ni dés ni maître
Också: Om man istället låter tärningarna ge 0 på 1-2, 1 på 3-4 och 2 på 5-6 så får man genesistärningar, som har fördelen att snittresultatet alltid är detsamma som antalet tärningar man slår, vilket gör att man kan använda samma skala för skicklighet och svårighetsgrad.