Nekromanti Matteproblem (hjälp!)

Rosen

Myrmidon
Kanske hade passat bättre på rollspelsmakarforumet eftersom det är rollspelsrelaterat, men eftersom det nyss har varit flera mattetrådar uppe här så...
Matte är inte min starka sida - långt ifrån - och jag försöker mig just nu på ett problem som jag är osäker på hur det egentligen ska angripas.

Om man har ett antal planeter på en stjärnhimmel som alla rör sig med olika hastighet (jag snackar nu för övrigt astrologi, inte astronomi), och vid en viss tidpunkt befinner de sig på position X på himlen, hur räknar man ut hur lång tid det tar innan de alla befinner sig på samma positioner igen?

Mina resultat när jag försökte räkna på't själv landade på allt från 350 år till sex biljoner år, så de litar jag inte riktigt på.....

--
Åke

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hjälp?

Jag antar att alla planeter har en omloppstid som mäts i någon enhet, till exempel månader. Dessa siffror bryts ner till ett antal primtal som multipliceras med varandra (6 blir alltså 2*3). Från dessa faktorer tar man det största antalet av varje siffra och multiplicerar dem med varandra. Då har man det antal tidsenheter som krävs för att alla planeter ska komma tillbaka till samma position.

Låt oss ta ett exempel. Vi har fyra planeter som har omloppstiderna 16, 15, 12 och 30:
16=2*2*2*2
15=3*5
12=2*2*3
30=2*3*5

Vi har som mest fyra 2:or, en 3:a och en 5:a.
=>2*2*2*2*3*5=240
Det tar alltså 240 tidsenheter innan planeterna är tillbaka i ursprungsläget.

(Med reservation för att jag tänker fruktansvärt fel.)

/tobias

[H2O]

Veteran
Re: Hjälp?

Jo, det borde väl stämma alldeles utmärkt. Det är väl egentligen bara minsta gemenesamma nämnare? Med reservation för att min hjärna är i sommarlovsläge :gremgrin: