Nekromanti MD&D

Major Boothroyd

Veteran
Katastrof råttorna har varit på min gamla MDD pärm.

Har vi några gamla MDD spelare eller gamla Yggdrasil medlemmar på forumet som kan trolla fram ett ex av reglerna eller vet vem jag skall kontakta?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det beror ju på vilken iteration av reglerna som avses. Mikael Palo tog ju över reglerna efter mig och gjorde en del eget. Jag har möjligtvis en pärm med hur de såg ut när jag lämnade över. Någonstans...

Cyberhest

Konträr kverulant
MD&D?

Vad har jag missat för något nu? Är det Oldtimers översättning av AD&D2e som det gäller?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nej, det är en mycket äldre företeelse än så.

Jag började ju spela D&D (den version som ibland benämns OD&D) 1974 och de reglerna såg mera ut som en lös samling husregler till något helt annat spel (vilket de ju i princip också var). Ingenting som kan jämföras med moderna rollspels fluffiga "detta är ett rollspel" och "så här spelar du".

Efter att ha spelat ett drygt år, började vi känna att det fanns utrymme för att göra reglerna klarare, men framförallt mer detaljerade och "realistiska". Strax därefter ryckte jag in i lumpen (googla på värnplikt om ni inte vet vad det är) uppe i Boden och hade inte mycket annat för mig på kvällar och helger än att skriva nya regler.

Resultatet blev en pärm full av hyperkomplicerade regler som inte liknande vanlig D&D annat än att saker hette samma saker. Rollfigurer, stridssystem, magi, allt var nytt och oändligt mycket mer komplext och tidskrävande.

Hösten efter att jag hade muckat grundade vi spelföreningen Ygdrasil i Göteborg och jag körde mitt system där och på ungdomsföreningen Göta Lejon. Så småningom kom den varianten att benämnas MD&D (till skillnad från AD&D).

Efter att ha använt de reglerna i närmare tio år, tröttnade jag dock på dem och lät Mikael Palo ta över. Själv föredrog jag att köra vår svenska översättning av D&D basregler som vi just hade gett ut på Titan Games.

TL;DR = Nej, fast Oldtimer är skyldig även till detta.

Cyberhest

Konträr kverulant
Låter sjukt intressant! Skulle mer än gärna sätta tänderna i det om möjlighet fanns!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Gamla synder glöms aldrig bort, tydligen. :gremcool:
Jag skall leta i de djupaste källarvalven och se om den finns där någonstans.