Nej, det är en mycket äldre företeelse än så.
Jag började ju spela D&D (den version som ibland benämns OD&D) 1974 och de reglerna såg mera ut som en lös samling husregler till något helt annat spel (vilket de ju i princip också var). Ingenting som kan jämföras med moderna rollspels fluffiga "detta är ett rollspel" och "så här spelar du".
Efter att ha spelat ett drygt år, började vi känna att det fanns utrymme för att göra reglerna klarare, men framförallt mer detaljerade och "realistiska". Strax därefter ryckte jag in i lumpen (googla på värnplikt om ni inte vet vad det är) uppe i Boden och hade inte mycket annat för mig på kvällar och helger än att skriva nya regler.
Resultatet blev en pärm full av hyperkomplicerade regler som inte liknande vanlig D&D annat än att saker hette samma saker. Rollfigurer, stridssystem, magi, allt var nytt och oändligt mycket mer komplext och tidskrävande.
Hösten efter att jag hade muckat grundade vi spelföreningen Ygdrasil i Göteborg och jag körde mitt system där och på ungdomsföreningen Göta Lejon. Så småningom kom den varianten att benämnas MD&D (till skillnad från AD&D).
Efter att ha använt de reglerna i närmare tio år, tröttnade jag dock på dem och lät Mikael Palo ta över. Själv föredrog jag att köra vår svenska översättning av D&D basregler som vi just hade gett ut på Titan Games.
TL;DR = Nej, fast Oldtimer är skyldig även till detta.