Dimfrost
Special Circumstances
Jag fick en idé, inspirerad av Nextwave (Marvelserie av Warren Ellis som är ofantligt skum; den rockar, läs den!) och diverse gamla grejer jag aldrig har gjort något av (till exempel Arvidos psioniska barn och hela den biten). Grunden är den här: Undgomar med latenta psioniska krafter blir uttagna till ett hemligt träningsprogram av någon godtycklig hemlig underrättelseorganisation. De tränas som mechapiloter, men slagfältet där de utkämpar sina strider är i en annan värld, kanske en drömvärld med gul eller grön himmel och sådant, kanske utan någon mark alls, etc. Allt äger rum på något slags helicarrier-ripoff (stor flygande bas av ett eller annat slag). Efter hand märker man att huvudpersonerna blir förändrade av mechakopplingarna och får mer fysiska superkrafter också. Och så slår de sig fria från kontrollen av någon anledning och blir vilsna och jagade i en ovänlig värld.
Det är inte tillräckligt strukturerat för att kunna vara en roman, det har inte tillräckligt mycket av en poäng för att kunna vara en novell och inte tillräckligt av en massa saker för att kunna vara ett rollspel. Bäst vore nog en serie, om man bortser från det faktum att jag saknar en tecknare (min egen tecknartalang är alldeles för begränsad) och inte kan skriva serier alls. Så... säg att vi kör på ett rollspel ändå. Det blir typ en kampanj med ett regelsystem. Första fasen är såpaspelande när man är ångestfyllda tonåringar med relationer och utbildning och sådant. Sedan är det upptäckt och flykt, för att avslutas som traditionellt superhjältande, där allt är helt over-the-top, alla hittar på bisarra saker och sådant kul. Eh. Skulle det funka?
Eller något. Jag ville bara få ur mig idén, egentligen. Jag kan nog trycka in det i mitt större urban fantasy-koncept om jag anstränger mig lite också.
/Dimfrost
Det är inte tillräckligt strukturerat för att kunna vara en roman, det har inte tillräckligt mycket av en poäng för att kunna vara en novell och inte tillräckligt av en massa saker för att kunna vara ett rollspel. Bäst vore nog en serie, om man bortser från det faktum att jag saknar en tecknare (min egen tecknartalang är alldeles för begränsad) och inte kan skriva serier alls. Så... säg att vi kör på ett rollspel ändå. Det blir typ en kampanj med ett regelsystem. Första fasen är såpaspelande när man är ångestfyllda tonåringar med relationer och utbildning och sådant. Sedan är det upptäckt och flykt, för att avslutas som traditionellt superhjältande, där allt är helt over-the-top, alla hittar på bisarra saker och sådant kul. Eh. Skulle det funka?
Eller något. Jag ville bara få ur mig idén, egentligen. Jag kan nog trycka in det i mitt större urban fantasy-koncept om jag anstränger mig lite också.
/Dimfrost