Nekromanti Med eller utan sköld ?

Dracon

Veteran
Varför skall man ha t.ex bredsvärd och sköld när man kan ha ett 2h-Svärd. Man ger betydligt mer i skada vid varje anfall samt att man kan blockera med svärdet. " Naturligtvis får man tänka på BV och STY kravet ".
Jag ser det som en stor risk att alla krigare med Styrka nog kommer att springa omkring med de värsta vapnen..
/images/icons/hairy.gif

Aeüolén

Veteran
Personligen bryr jag mig inte så mycket om vapnets effektivitet utan väljer i stället vapen efter hur jag tänkt mig att min karaktär ska vara i allmänhet.

Herr Ågren

Veteran
Hm, nu snackar vi specifikt DoD6 (vars regler jag inte läst) eller? För i DoD4 har kombinationen sköld + enhandsvapen en oerhört viktig fördel: man får både anfalla och försöka parera motståndarens eventuella attack i samma SR. Saknar man sköld/använder ett tvåhandsvapen kan man bara utföra en handling per SR, och tvingas då välja mellan att gå till anfall eller försvara sig med sitt vapen.

mishk

Veteran
Med sköld!

Själv tycker jag att skölden och ett mindre vapen är till stor fördel i trängre utrymmen såsom grottor och korridorer jämfört med ett ohanterligt tvåhandssvärd som lika gärna träffar tak och väggar som motståndaren.

Vindhand

Myrmidon
Re: Med sköld!

Själv tycker jag att skölden och ett mindre vapen är till stor fördel i trängre utrymmen såsom grottor och korridorer jämfört med ett ohanterligt tvåhandssvärd som lika gärna träffar tak och väggar som motståndaren.

I trånga utrymmen kan man använda ett 2H-svärd till att stöta med. Utmärkt för att hålla folk på avstånd... I.o.f.s. är en sköld guld värd i det läget; med litet teknik kan man nog trycka 2H-svärdet åt sidan och fånga det mellan skölden och väggen samtidigt som man tar ett steg in och... hehe :)

Det finns ingen egentlig poäng med detta inlägg, jag bara spekulerar :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
it's all coming back to me

Personligen bryr jag mig inte så mycket om vapnets effektivitet utan väljer i stället vapen efter hur jag tänkt mig att min karaktär ska vara i allmänhet.

Precis så gör jag åxå nu för tiden. Man väljer ett vapen som stämmer in på den personligheten man valt åt sin karaktär.

Förr i tiden däremot... i början på min "karriär" så kommer jag ihåg att jag hade stormiga diskussioner med SL om att jag ville ha en kroksabel (skada 1T8+2) och inte bredsvärd ("bara" 1T8+1) till min riddare. SL hävdade dock att det bara vara pirater och orcher som sprang runt med kroksabel och att jag därför inte fick ha en sån... jag tyckte det var det dummaste jag hört. Min riddare visste minsann om att kroksablar gjorde mer skada och hade därför lärt sig slåss med sådana och inte med vanliga tråkiga svärd.../images/icons/smile.gif Those were the days......

Lord Samuel

Warrior
Personligen så tycker jag att de regler (vet inte vilka) som låter folk med sköldar få en extra parering (med skölden såklart) per stridsrunda är bra. Det vill säga, du kan både parera en attack med skölden samtidigt som du själv attackerar med svärdet. Till skillnad från tvåhandssvärdet som bara låter dig göra en av dessa.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Kraft

En sak som är bra med svärdet som kan vara svårt annars är kraften (skadan) man får till med det... Ibland så "funkar" det ju inte utan att man komer över en viss gräns. Skydd och sånt. Så är det ju bra att ha ett rejält svärd i bakfickan. Men annars så tror jag faktiskt att jag själv föredrar sköld och ett mindre vapen.

Tvåhandsvapen i en hand borde väl i detta fall vara ultimat.

Hasse

Hero
Re: it's all coming back to me ( lite ot)

"Precis så gör jag åxå nu för tiden. Man väljer ett vapen som stämmer in på den personligheten man valt åt sin karaktär."

Eller så gör man som jag har ett vapen som man är svag och alltid väljer oavsett om det är ger bra skada eller inte. Själv har jag sedan Svarte riddarens dagar varit helt såld på Morgonstjärna och de gubbar jag jag gör numera använder detta vapen. Det har medfört att jag i D&D är en ranger som har en morgonstjärna./images/icons/crazy.gif Inte det mest passande vapen till jägare men som sagt jag gillar morgonstjärnor. Kan tillägga att jag dock är "bäst" med min båge. /images/icons/grin.gif