Wow, någon håller med mig!!!
Ärligt talat förstår jag inte hur det kan komma sig att så många känner sig trampade på tårna så fort man försöker klassificera, oavsett om det är spel, film, musik, programmeringsspråk, överföringsformat (OK, min klassificering av XML som "ineffektivt och dåligt genomtänkt hastverk skapat av en bunt idioter som saknar verklighetsanknytning för att de har huvudet uppkör i röven på varandra" tidigare idag kanske var lite väl provocerande), bilar eller vad det nu råkar vara.
Det finns sällan några exakta gränser, men varför kan man inte leva med att vissa spel hamnar i två kategorier, och med lite jobb kan spelas som några andra. Enligt mitt förslag skulle Vampire klassas som darkwave. Detta är en underkategori eller utveckling av skräck. Beroende på spelledare och spelare kan man exempelvis spela det som noirethriller, splatter eller komedi (man behöver bara säga Lurch numera i min spelgrupp för att stämningen ska vara bruten...). Det kommer alltid att finnas crossovers, exempelvis är Skymningshem fantasy/sf (spoiler, ni som läste det utan att ni borde veta bör glömma det igen).
Man behöver inte alltid klassificera, men ibland underlättar det. När man diskuterar kan det ju vara lättare att kunna säga "Jag kör en SF-deckar-kampanj" eller "Jag kör darkwave-influerat Kult".
Jag kan gå med på att man i dagligt tal använder den klumpiga termen "skräckrollspel" när man pratar om spel som Kult, CoC och Vampire osv, bara man inte försöker använda det som en fungerande term med tydliga gränsdragningar. Diskussioner om vad som är "skräckrollspel" och inte leder ju ingen vart.
Jag också, det är först när man börjar komma in på detaljer och jämförelser man behöver underkategorier.
Och nej, Hitchcock är inte något annat än en skräckfilmsregissör, försök inte!
En sådan utmaning måste jag bara anta... Jag såg "Fåglarna" för ett tag sedan, och den var kanske skräck en gång i tiden, nu är den komedi. Fast å andra sidan har Hitchcock blivit ganska omkörd på det hela taget, bland annat av sina arvtagare som de Palma. Detta sagt så ska man ge honom credit för att han trots allt skapade många av de tekniker och trick som är självklara idag. Utan honom skulle filmen idag sett annorlunda ut.
Så, vilka andra skräckkategorier kan vi behöva?
Intressant, det var exakt de kategorier jag tänkt mig, med undantag för att jag hade tänkt kalla din 'actionskräck' för 'splatter', men din benämning var bättre. 'Splatter' kan möjligen vara en intelligentare (dvs den innehåller mer hjärnsubstans) underavdelning till 'actionskräck'.
Vi tänker lika. Det kan nog också kategoriseras som skräck.
svårkategoriserade filmer såsom "alien"
Alien är för mig en ren slasher. Att det är en rymdvarelse i stället för en psykopat som dyker upp vid fel tillfällen och köttar folk och tål hur mycket stryk som helst ändrar inte på den saken. Dock är det en SF-slasher.
Jag vill dock nämna att alla rollspel kan spelas på väldigt många olika sätt, och ett rollspel kan glida över i en annan genre med lätthet. Kult kan användas till darkvawe om spelarna gestaltar nattens barn, och Splatter kan användas som grund för utpräglad Investigatorskräck om man så skulle vilja.
Jag tror det är det här folk har svårt med. De känner på något sätt att deras spelstil blir anklagad för att vara felaktig.
Personligen har jag inga problem att känna igen och klassificera spel i de kategorier som diskuterats här. Jag kan också tänka mig att spela spel på andra sätt än tillverkaren tänkt, och därmed under en annan klassificering. Det är bara kreativt och bra. Det är inget fel i det, många spel kan spelas annorlunda. Man kan spela Paranoia som skräck med ganska små ändringar.
Vi behöver inte ha en hundraprocentig distinktion mellan kategorierna eller låsa ett spel till en kategori. Kategorierna är inte till för att begränsa något, de är till för att ge oss bättre verktyg att beskriva med.