Nekromanti Med risk för att göra bort mig

BraidsMamma

Veteran
Jag vet att alla inte gillar Harry Potter man själv tycker jag att böckerna är helt läsvarda. Jag har tänkt på att modifiera Harry Potter världen till en rollspelskampanj och undrar om någon annan har erfarenheter av något liknande.

Eksem

Champion
Någonstans långt bak i mitt huvud har jag något slags minne av att det var ett Harry Potter-spel på gång, men att Rowling inte ville att andra skulle lägga ord i hennes figurers munnar på ett sätt hon inte kunde kontrollera, så det blev nedlagt?

Jag har inte funderat på det själv, men det känns ju inte som det vore omöjligt att bygga en rätt kul kampanj kring miljöerna.

Vettigt vore kanske att fundera lite extra på reglerna. Visst vore det intressant att om man nu spelade en kampanj där rollpersonerna verkligen lär sig en massa i skolan skriva regler för för att bli bättre som faktiskt var roliga och erbjöd något annant än en ren metaupplevelse?

Och visst borde man ha ett flexibelt magisystem?

Mer än så kommer jag inte på nu, men jag känner att man skulle kunna ta chansen att fokusera på lite nya saker i regelsystemet när man ändå har chansen. Kanske nåt för galningarna på Rollspelsmakarforumet att klura litet på?

BraidsMamma

Veteran
Det känns inte som att reglerna är det viktigaste i första hand utan världen. Jag anser tlx att man bör inleda med att ta bort några av de viktiaga karaktärerna ifrån böckerna (Harry, Ron, Hermione, Draco och Voldemort) och sen ersätta Voldemort med någon ondska som inte spelarna känner till så väl.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
HP

Det känns inte som att reglerna är det viktigaste i första hand utan världen.
Jag tror att reglerna är mycket viktiga om man ska få någon HP-stämning i spelet. magisystemet framför allt måste fungera på samma sätt som i böckerna (under förutsättning att spelarna har läst böckerna vill säga, annars kan det funka hur det vill).

Jag anser tlx att man bör inleda med att ta bort några av de viktiaga karaktärerna ifrån böckerna (Harry, Ron, Hermione, Draco och Voldemort) och sen ersätta Voldemort med någon ondska som inte spelarna känner till så väl.
Är inte det bästa sättet att undvika kända personer att låta sina äventyr utspela sig på en annan skola än Hogwarts. Det lär ju finnas många sådana. Om rollpersonerna pluggar på en skola ute i de finska urskogarna eller liknande behöver man inte ens bekymra sig om var Harry Potter befinner sig någonstans.

/tobias

Eksem

Champion
"Det känns inte som att reglerna är det viktigaste i första hand utan världen. "

Fast reglerna är ju helt klart en del av världen (eller ja, är man GURPS-förespråkare eller friformare av den mer rabiata sorten är det förstås inte så, men annars...). Och resten av världen har du ju redan egentligen. Jag skulle inte vilja missa chansen att leka med lite nya aspekter av ett regelsystem, men å andra sidan tycker jag att regelsystem är jätteroliga att läsa så länge de är korta och smarta.

Men det åsido, hur spelar man i en spelvärld baserad på en litterär förlaga? I Tolkiens Midgård är det busenkelt eftersom världen är så himla stor och det finns gott om tidsperioder inte grundligt täckta av Tolkien. I Moorcocks Young Kingdoms är det lite värre, du har liksom fem-tio år på dig, sen går världen under, och Elrics framfart sätter ju verkligt djupa spår i världen.

Här påminner nog Harry Potter-serien lite mer om Elric-böckerna i det avseendet, eller? Det finns ju två approacher till det, ignorera eller acceptera. Ta bort de viktigaste huvudpersonerna, helt enkelt, eller placera historien längre bakåt eller framåt i tiden.

Att acceptera dem kan du göra på två sätt. Antingen låter du böckernas huvudpersoners äventyr påverka rollpersonerna så de dras in i historierna de redan är bektanta med, vilket helt klart kan vara kul (alla har väl spelat Star Wars på det sättet minst en gång? Finns även ett Strombringer-scenario i två delar som funkar så).

Eller också tar du tjuren vid hornen och låter dina spelare spela figurer ur böckerna!

Saxifrage

Hero
Millennium

Om Gurgeh är blygsam eller bara glömsk vet jag inte, men jag har för mig att rollspelet Millennium till viss del är inspirerat av Harry Potters värld. Måhända en inspirationskälla?

Johan K

Gammal & dryg
Kul idé !!

Det där liter ju som en ganska kul idé ju !!
Har ÄNTLIGEN tittat lite i Harrypotter-böckerna & det verkar ju vara ganska kul böcker. Synd bara att de inte kommer i en snabbare takt.
Ang. att göra rollsepl av det, tror att det har varit uppe förut. Men är inte säker på det.
Hursomhellst, kör på !! & hoppas att det går bra med spelet !!

BraidsMamma

Veteran
Jag håller med Krille

Jag läste vad Krille skrivit vid länken och jag håller med fullt.
Lite i charmen med att rollspela HP skulle ju vara att man på något sätt får "återuppleva" hur det var att gå på mellan/högstadiet med allt vad det innebar (inte minst i form av kontakter med det andra könet).
Att det sen skulle kännas oerhört lamt att rollspela en vanlig svensk tolvåring eftersom rollspel helst ska inehålla något ovanligt i RP:s liv gör HP till ett naturligt val.
Jag hade tänkt mig att avsluta varje läsår med någon form av upplösning som ofta kan inehålla någon form av strid med ondskan även om det inte behöver bli lika superepiskt som HP hela tiden. Jag har tänkt använda extremt lite regler då det inte behövs något tärningsrullande för att "småflirta lite med den syngga tjejen i Ravenclaw". Även systemet för trollformler kommer att bli lätt då det i HP värden är lätt att kasta trollformler så form man har lärt sig dom.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Millennium

Om Gurgeh är blygsam eller bara glömsk vet jag inte, men jag har för mig att rollspelet Millennium till viss del är inspirerat av Harry Potters värld. Måhända en inspirationskälla?
Jag är lite diskret eftersom jag snart är klar med version 2 som jag kommer att rekommendera mycket mer. Framför allt kommer magisystemet där passa bättre för att spela Harry Potter.

Annars har du rätt, Millennium är delvis inspirerat av Harry Potter och har en värld som borde fungera utmärkt för att spela en kampanj i HP-stil (förutom det lite annorlunda magisystemet då) eller i alla fall inspireras av.

/tobias

Slarn

Excentriker
HP jämfört med andra rollspel

Med "HP-världen" antar jag att du menar ett rollspel där man spelar elever på Hogwarts. Skön tanke, har tänkt lite på något liknande själv, faktiskt.

Ett rollspel baserat på HP-böckerna skulle ju dock bli annorlunda jämfört med andra rollspel. Till exempel Eons system baseras ju på att de flesta Rp:er är vuxna, utbildade personer som kan ha en mängd olika yrken. Sålunda finns en tabell för hur attributen sänks då man spelar en yngre rollperson, samt färdigheter som passar en mängd yrken, från spejare till hovslagare.

I HP-rollspelet blir ju i stället så gott som alla rollpersoner minderåriga. Detta är något man får ta i beaktande när man skapar rollspelet, reglerna för rollpersonens olika åldrar bör nog vara ganska utförliga (eller är det bara jag som har ett mysko behov av regler :gremlaugh:).

Något "yrkesval" blir det väl inte direkt tal om - grundskolan ger inte så mycket utrymme till varierade färdigheter förutom de valbara kurserna, t ex. skötsel av magiska djur. Variationen på rollpersonerna måste i stället ligga i varierade bakgrunder, personligheter och talanger. Någon kanske är ganska kass på förtrollningskonst medan han/hon har ett superbetyg i trolldryckskonst (och går i Slytherin?).

Det jag vill få fram är att magisystemet och allt om att lära sig och bruka magin bör vara ytterst utförligt jämfört med andra rollspel, medan andra inslag, t ex. strid, inte behöver vara speciellt utvecklade alls IMHO. Strid utan magianvändning är nog ganska unikt i HP´s värld. Är du förbannad på den där killen i Hufflepuff som hällde sniglar i ditt elixir innan lär du inte ge honom en rak höger, utan låta hans kåpa få vingar och dumpa honom i sjön. Eller dylikt.

Jag skulle nog inte heller råda dig till att köra med de vanliga attributen (STY, FYS osv.) eftersom fokus nästan lär ligga enbart på intellektet. Inte många förseglade dörrar bör väl kunna rubbas med armstyrka i HP´s värld? Har man t ex. bara med ett INT-attribut kommer fokuset nog att ligga på detta, och den som har bäst INT är överlägsen, helt enkelt, eftersom både magifärdigheter och inlärning brukar vara knutna hit.

Om man vill ha en stämning liknande den i böckerna lär fokuset i rollspelet ligga på magi och problemlösning. Rp:na, ett gäng skolungdomar, lär knappast kunna besegra en vuxen trollkarl/häxa från den mörka sidan. I stället får de precis som Harry & co. ägna sig åt att försöka luska fram vad som egentligen pågår, för att sedan lista ut hur man tar hand om problemet. Detta når sin kulmen då de kommer fram till Übertrollkarlens Enda Svaghet(TM), rafflande nära ögonblicket då hans djävulska plan går i verket...
...eller gör de helt enkelt aldrig det...

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] ...precis som i 4:e och 5:e boken... </font></td></tr></table>

Okej, detta var vad jag kunde spåna fram efter en stunds tänkande. Lycka till med spelet!

Staffan

Myrmidon
Re: Jag håller med Krille

Även systemet för trollformler kommer att bli lätt då det i HP värden är lätt att kasta trollformler så form man har lärt sig dom.
Nja, det varierar ju lite. Patronus-formeln till exempel är ju rätt svår att få fram även om man kan den, och de flesta andra formler kan man i alla fall vara olika bra på - även om både Draco och Harry kan avväpningsformeln (Accio?) så är de olika bra på den.

BraidsMamma

Veteran
Regler för trollformler.

Jag är helt enkelt inte den spelledaren som lägger stor vikt vid regler och som det ser ut nu så kommer jag att spela med en extremt nerbantad version av Ob-systemet (men med delvis nya attribut och färdigheter).

Jag kommer nog att göra någon form av magisystem som gör att det är relativt lätt att kasta trollformler men att det krävs en hel del plugg (tärningsrullande) för att lära sig (och förbättra styrkan/säkerheten) på trollformeln.

By the way.
Vet någon något svenskt HP form på nätet eller någon man kan maila för listor på trollformler (och vilket år man lär sig dom osv). Jag har även tänkt att ändra så att man Börjar på Hogwarts när man e 13 och inte när man e 10 då det skulle vara för svårt att rollspela så unga karaktärer på et intressant sätt.
Jag kommer nog att ersätta V med en annan "huvudskurk" då han är för nära förknippad med "metaplotten" i böckerna for att kunna användas helt fritt.

Har ni några andra tankar??

Tack för all hjälp hittills.

keno

Veteran
Re: Harry Potter

hmm. kan inte varit jag som skrev det där. absolut inte. då var jag 18 år gammal och använde ett språk som... ja... fy.