HP jämfört med andra rollspel
Med "HP-världen" antar jag att du menar ett rollspel där man spelar elever på Hogwarts. Skön tanke, har tänkt lite på något liknande själv, faktiskt.
Ett rollspel baserat på HP-böckerna skulle ju dock bli annorlunda jämfört med andra rollspel. Till exempel Eons system baseras ju på att de flesta Rp:er är vuxna, utbildade personer som kan ha en mängd olika yrken. Sålunda finns en tabell för hur attributen sänks då man spelar en yngre rollperson, samt färdigheter som passar en mängd yrken, från spejare till hovslagare.
I HP-rollspelet blir ju i stället så gott som
alla rollpersoner minderåriga. Detta är något man får ta i beaktande när man skapar rollspelet, reglerna för rollpersonens olika åldrar bör nog vara ganska utförliga (eller är det bara jag som har ett mysko behov av regler
).
Något "yrkesval" blir det väl inte direkt tal om - grundskolan ger inte så mycket utrymme till varierade färdigheter förutom de valbara kurserna, t ex. skötsel av magiska djur. Variationen på rollpersonerna måste i stället ligga i varierade bakgrunder, personligheter och talanger. Någon kanske är ganska kass på förtrollningskonst medan han/hon har ett superbetyg i trolldryckskonst (och går i Slytherin?).
Det jag vill få fram är att magisystemet och allt om att lära sig och bruka magin bör vara ytterst utförligt jämfört med andra rollspel, medan andra inslag, t ex. strid, inte behöver vara speciellt utvecklade alls IMHO. Strid utan magianvändning är nog ganska unikt i HP´s värld. Är du förbannad på den där killen i Hufflepuff som hällde sniglar i ditt elixir innan lär du inte ge honom en rak höger, utan låta hans kåpa få vingar och dumpa honom i sjön. Eller dylikt.
Jag skulle nog inte heller råda dig till att köra med de vanliga attributen (STY, FYS osv.) eftersom fokus nästan lär ligga enbart på intellektet. Inte många förseglade dörrar bör väl kunna rubbas med armstyrka i HP´s värld? Har man t ex. bara med ett INT-attribut kommer fokuset nog att ligga på detta, och den som har bäst INT är överlägsen, helt enkelt, eftersom både magifärdigheter och inlärning brukar vara knutna hit.
Om man vill ha en stämning liknande den i böckerna lär fokuset i rollspelet ligga på magi och problemlösning. Rp:na, ett gäng skolungdomar, lär knappast kunna besegra en vuxen trollkarl/häxa från den mörka sidan. I stället får de precis som Harry & co. ägna sig åt att försöka luska fram vad som egentligen pågår, för att sedan lista ut hur man tar hand om problemet. Detta når sin kulmen då de kommer fram till Übertrollkarlens Enda Svaghet(TM), rafflande nära ögonblicket då hans djävulska plan går i verket...
...eller gör de helt enkelt aldrig det...
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] ...precis som i 4:e och 5:e boken... </font></td></tr></table>
Okej, detta var vad jag kunde spåna fram efter en stunds tänkande. Lycka till med spelet!