Jag har länge lurkat på genustrådarna på forumet, utan att orka blanda mig i desto mer. Ganska roande att läsa de många onyanserade inläggen, det spårar så lätt ur. Det var dock ännu roligare att läsa ett inlägg om genusstrukturen i den här tråden. Jag citerar:
I mina ögon hamnar de båda varianterna i samma vågskål. Det finns liksom ingen skillnad. Förnedring är förnedring.
* Att visa någon stark - görs det lättast genom att visa någon annan svag? (Om att gilla starka kvinnor)
Det är inte så att jag på något sätt blev upprörd över omslaget. Jag tycker det är riktigt snyggt och stämningsfullt. Det jag tycker är tråkigt är att det tycks vara så inbyggt i oss att det är kvinnorna som är offer. annars hade väl proteststormen blivit lika stor i det här fallet.
Samhället - som består av dig och mig och alla andra - har konstruerat ett antal olika roller som vi förväntas passa in oss i. Det finns mansroller och kvinnoroller. Jag skulle nog vilja påstå att mansrollen på många sätt är mer snäv än kvinnorollen. Särskilt då det gäller yttre attribut, men även när det gäller känsloregistret. På andra punkter är det snävare att vara kvinna. Jag försöker dock inte frammåla någondera som offer. Jag är för jämlikhet på alla plan, men anser att det är fel väg att gå att förnedra tillbaka. På vilket sätt blir det bättre?
Jag skulle slutligen vilja tipsa om Joss Whedons Equality Now Speech, som finns att lyssna på här.
Jag gillar också Tim Minchins tankar kring det hela, som du hittar här.
Jag kan skriva under på allt vad de båda säger/sjunger i de två videorna.
Det som var så roligt var att det inte genast blev en proteststorm över inlägget. Och att jag längre ned i ett annat inlägg i samma tråd hittade några andra saker jag funderade över:Så - nästan en total omvändning av det normala, vilket blir en schysst motbild, som hjälper till att väga upp alla kvinnoförnedrande omslag.
* På vilket sätt är det bra att använda recept från ett "kvinnoförnedrande omslag" för att förnedra en annan grupp? För att det är en mer politiskt korrekt grupp att förnedra? Är det inte lika illa vilken grupp det än rör sig om?Även om jag inte direkt är den som är mest engagerad i diskussionerna kring det, så tycker jag att det sällan är fel med starkare kvinnor på bilder.
I mina ögon hamnar de båda varianterna i samma vågskål. Det finns liksom ingen skillnad. Förnedring är förnedring.
* Att visa någon stark - görs det lättast genom att visa någon annan svag? (Om att gilla starka kvinnor)
Det är inte så att jag på något sätt blev upprörd över omslaget. Jag tycker det är riktigt snyggt och stämningsfullt. Det jag tycker är tråkigt är att det tycks vara så inbyggt i oss att det är kvinnorna som är offer. annars hade väl proteststormen blivit lika stor i det här fallet.
Samhället - som består av dig och mig och alla andra - har konstruerat ett antal olika roller som vi förväntas passa in oss i. Det finns mansroller och kvinnoroller. Jag skulle nog vilja påstå att mansrollen på många sätt är mer snäv än kvinnorollen. Särskilt då det gäller yttre attribut, men även när det gäller känsloregistret. På andra punkter är det snävare att vara kvinna. Jag försöker dock inte frammåla någondera som offer. Jag är för jämlikhet på alla plan, men anser att det är fel väg att gå att förnedra tillbaka. På vilket sätt blir det bättre?
Jag skulle slutligen vilja tipsa om Joss Whedons Equality Now Speech, som finns att lyssna på här.
Jag gillar också Tim Minchins tankar kring det hela, som du hittar här.
Jag kan skriva under på allt vad de båda säger/sjunger i de två videorna.