Every fool can think of words that rhyme
"Ah - men är det inte det här som verkligen skapas i spelsessionen? Om man blandar ihop koderna och kategorierna i spelsessionen flyger ju "investigatorskräck" och "offerskräck" ut genom fönstret."
Egentligen skapas nog "offerskräck" och "investigatorskräck" i äventyret och ingen annan stans. Det hör ju till spelets utmaning.
Miljön skapas i rollspelet.
Utmaningen skapas i äventyret.
Känslorna skapas i sessionen.
"Jämför idén om att spela en hellfire club i CoC! Visserligen en variant av den traditionella "investigatorskräcken" som du kallar den, men ändå ett rejält steg mot "darkwave". Och var ska vi dra gränsen? Som du ser så skapar subgenrer bara ännu mer problematik."
När man verkligen behöver vara noggrann tycker jag man kan prata om skilda genrer för rollspelet, äventyret och sessionen. Ett Chronopiaäventyr där man gestaltar blodsfurstar i ett triangeldrama blir således en "dramasession" i ett "darkvawe-äventyr" i ett "high fantasy-rollspel".
Subgenrer orsakar dock alltid problematik. Var går gränsen mellan SF och cyberpunk? När övergår fantasy till dark fantasy? När blir trance goa?
När det handlar om subkulturer tycker jag de diskussionerna är intressanta och givande. Om de handlar om övergripande ting såsom "skräckrollspel" eller "rock" så tycker jag att det blir trist.
"Dessutom håller jag inte med om att Kult skulle vara ett "offerskräckspel" - det är i själva verket alldeles för dynamiskt och brett för att platsa i en så snäv subgenre."
Well, varje rollperson har en sak gemensamt =en mörk hemlighet, och denna mörka hemlighet är grunden till deras nackdelar, och det är därför de kan se igenom illusionen. Det är därför de dras in i Kultuniversats konflikter.
Man kan skriva offerskräck i Chock också, men det har inte samma mekanismer för det som Kult. Däremot har Chock mekanismer för investigatorskräck (=SAVE) vilket Kult saknar.
"1. "med vänner" - dvs människor som är insatta och begriper."
Jag tycker skräckrollspelen saknar ett bra språk för de insatta. Musikgenrer har det, filmgenrer har det, men rollspelare hyser av någon anledning en aversion kring kategoriserande vilket saknas i andra kulturformer. Jag ämnar ändra detta.
"När det gäller musik och stilar finns det ett sånt myller av alternativ att en genreuppdelning i detalj är nödvändig. Det fungerar inte på samma sätt när det gäller rollspel där inordningen i übergenrer är betydligt enklare."
Ah, men det här är en del av roten till problemet. visst, det finns inte lika många rollspel som det finns musicerande grupper, men när det kommer till själva rollspelssessionerna så hyser de en imponerande mångfald. Problemet är alltså att vi säger "spela rollspel" när vi egentligen "spelar rollspelssessioner". -Rollspel, det är ju böckerna som spelledaren bläddrar i.
Så, "rollspel", det finns det inte många av, men "rollspelsessioner", sådana finns det desto fler av. Det finns en mängd olika rollspelsäventyr också. Man kan definitivt börja kategorisera dessa i underkategorier. Detta färgar i sin tur av sig på själva rollspelen. Ett rollspel som är konstruerat för "investigatorskräcksäventyr" blir således ett "investigatorskräckrollspel".
"Om vi accepterar det, betyder inte det att vi lämnar diskussionen och utbytet därhän? Jag ser inte det här som en debatt att vinna, utan som en dialog för att vinna förståelse och nå "insikter" som kan hjälpa mig i mitt spelande och spelledande."
När det gäller termen "skräckrollspel"? Varför då? Din syn på saken är ju solklar. Nutid med skrämmande övernaturliga inslag, det är ju klart som en kulspruta. För dig försvinner Alien, North by northwest och Psycho, medan de för mig är självklara hörnstenar i det som bygger upp skräckgenren. Min syn på skräckrollspel handlar om känslan skräck och skulle må bra av att analyseras yttelrigare, men din syn tycker jag är fullkomligt glasklar.
"En diskussion om begreppet "inlevelse" vore mycket intressant - och antagligen givande. Dessutom fundamental för mer avancerade insikter i rollspelandets mekanismer."
Håll den generellt på rollspelsforumet, föreslår jag. Och Ja, det låter som ett intressant ämne. Jag är redan nyfiken.
/Rising