Nekromanti Medel attribut...

Shulger

Veteran
vad är medel attribut för "vanliga" människor?
vad är medel attribut för "vanliga" Äventyrare

Jag och min kompis säger att 15-16 i medel attribut är över en normal äventyrare medan min andra kompis säger att detta är vanligt medel attribut för vanliga äventyrare

Ps. Jag menar bara människor nu Ds.

Krille

Super Moderator
"vad är medel attribut för "vanliga" människor?
vad är medel attribut för "vanliga" Äventyrare"

Ej inräknat rasbonusar och snälla spelledare: 10,5 på båda.

Det är helt olika...

En vanlig mundana-invånare har 10-11 i medelsnitt.

En äventyrare bestämmer SL. I vår spelgrupp ligger snittet på ungefär 13-14 alltså som metoden 'höga attribut' i Eon 2. Om du ska ha en grisodlarkampanj så är väl 10-11 lagom, men kör du överepiskt kan ditt snitt mycket väl ligga på 15-16.

Mvh Victor Palm...

...Som dock påpekar att detta är ytterst individuellt, och därför kan ni skita i att skriva klagomål :gremwink:.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaaa...
Den medelmåttiga människan har som sagt cirkusmaximus, enligt mittt ycke, mellan 9-11

Om du menar startvärdena för äventyraren så tror jag nog på ett värde starta med är cirka 11-13.. Inte högre, för då en enligt min mening en ruslig skillnad att ha 15-16 i ett värde eller att ha 11-13.. Har man 15-16 så är man lite väl bra att starta med för en nybörjareäventyrare.

lyfalitrorjag

Veteran
jag har en bra gubbe 13-16 iallt utom bil där har jag två kan man ha så lågt utan några extremproplem nä skulle inte tro det. det är skoj att ha höga och låga på samma gång anser jag

ejectXreject

Veteran
Re: Bra sagt

Konstigt, jag blir sur om jag får 16 eftersom det är för högt :gremwink:
Ett högt värde är alltid bra, men två resultat över 16 (före eventuella rasmoddar) är sällsynt när vi spelar..

/ejectXreject - som spelar en cirefalisk spelare med 21(!) i PER :gremgrin:

zorgzo

Veteran
Re: Bra sagt

Så äre för mig ok, ialla fall 17-18, tyvärr tycker dom andra jag spelar med att 17-18 är på tok för lite! 19-23 är bra för dem. Lite jobbigt ibland.
tycker annars att 10,5 är lite för lågt ändå. 12-13 är normalt medelvärde när man slår fram rp. annars kanske det är meningen att 10,5 är normalt för vanliga sp men för rollpersonerna är det lite för lågt enligt mig. man är ju ändå äventyrare och möjlig hjälte :gremwink:

Känns bra att ha spelat så länge att värden på attribut inte längre är vad man bryr sig om.

Säger det igen: medelvärdet ligger 10-11.

Med den metod vi brukar använda för att slå fram grundegenskaper för hjältar (slå 4T6, välj bort den sämsta) så får man ett medel närmare 12.

Pendragon

Swashbuckler
Känns bra att ha spelat så länge att värden på attribut inte längre är vad man bryr sig om.
Nja... jag håller inte med dig helt där. Jag har spelat rollspel väldigt (närmare 15 år) och jag bryr mig faktiskt fortfarande om höga värden. Skillnaden är att jag vill inte ha höga värden för att de "skänkts" till mig med fördelaktiga framslagningsmetoder eller dyl. Jag känner en viss stolthet av att ha uppnåt höga värden pga "tärningsskicklighet" ( :gremgrin:) eller att ha spelat en rollsperson som genom erfarenhet uppnåt höga värden.

Däremot är det inte det mest viktiga, men definitivt en av anledningarna till att jag gillar rollspel så pass mycket som jag gör.

Eskil

Warrior
Re: Tja...

När det kommer till att avgöra ett medelvärde för "vanliga äventyrare" känns det lite krasst. De är trots allt protagonisterna i en spännande berättelse och är därför något mer än den vanliga människan på gatan. Med detta menar jag inte att de bara skall ha höga attribut, snarare tänker jag på historierna om de grekiska gudarna. I dessa sagor är protagonisterna (i detta fallet gudarna samt dylika varelser och hjältar som dyker upp) alltid mer än den vanliga människan. Alla deras stordåd är lite större, deras tillkortakommanden värre och deras synder svartare. Jag anser att en rollperson ligger åt det hållet, alltid lite mer. Att då försöka sätta "medelvärden" på en sådan individ känns bara... konstigt...?

Men sätt gärna medelvärden om ni vill, det är trots allt bara mina åsikter och ingen ironi menad.

Azdeus

Veteran
Det varierar mellan personer, en del har tur med tärningarna.
Min allra första karaktär hade ett attribut under 14, jag har 4 vittnen som såg på när jag gjorde min karaktär.

Attributen är dock inte viktiga, det är karaktären som räknas. Annars är medlet 10,5 står i Eon tror jag.