Nekromanti Medeltida/fantasy- stad slagen av pesten

Jag önskar lite brainstormning kring hur ni skulle spelleda en stad som är drabbad av pesten.

Någon kanske tycker det verkar märkligt, med tanke på min förra tråd, att jag tar upp en sådan här fråga, men strunt i det.

Jag har tänkt att i ett fantasyrollspel ha med en stad som (tror sig) blivit drabbad av pest eller någon annan äcklig sjukdom. Alla har fått någon slags utslag, men det är också enda symptomet. Jag tänker mig att det ändå är nog för att utlösa paniken.
Nu vill jag ha förslag på hur man kan lägga upp spelledandet av staden. Både form och innehåll av spelledandet.
Det jag kommit på så här långt är likvagnar som åker runt, uppgivenhet bland befolkningen, den existentiella frågan om varför, och att många super till för att dämpa ångesten. Och att staden är i karantän, förstås.

Har någon haft med en pestdrabbad stad i spel? Erfarenheter?

P.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Läser jag dig rätt i att du vill sätta miljön till när staden (med "medeltida mått") redan är dömd snarare än när paniken och hysterin bryter ut? För om alla redan har utslag så är det väl klart att det bli uppgivenhet och att alla räknar med att dö (förutsatt att nog många gjort det innan). Vill man bygga upp panik och hysteri så får man ju börja tidigare så man får nöjet att se utslagen sprida sig och se vad de leder till och så.

Skall det vara uppgivet så hoppas jag förstås att rollpersonerna får vara med om (som deltagare eller inte) i hur nån som klarat sig undan smittan mitt i alltihop blir nerspöad av bittra frustrerade typer med utslag.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Typiska saker som omnämns av medeltida krönikörer är anhöriga som inte vågar begrava sina döda (de rika betalar likbärare -- de fattiga låter dem ligga), plundring av hus där alla dött (vakter och liknande är lika decimerade som alla andra), religiös fanatism och förföljelse, kyrkogårdar där de döda begravs i lager (en italiensk krönikör liknar det med hur man varvar pasta och ost i en lasagne), och den allestädes närvarande stanken av förruttnelse, sjukdom och död. Där har du lite avstamp.

Pom

Swashbuckler
- Folk barrikaderar sig och skjuter på alla som kommer nära deras kvarter.

- Folk tvingar handgripligen in förbipasserande till sitt vilda festande och kräver sedan dyr betalning.

- Karismatisk kultledare skaffar massor av anhängare till sina flagellanttåg/orgier.

- Alkemist säljer dyrt en salva som döljer utslagen kosmetisk men har en fruktansvärd bieffekt (bli varulv, ruttna ihop, galenskap).

- Folk bär bisarra klädesplagg som tros ge immunitet mot smittspridningen.

Regmolar

Swashbuckler
Alla har fått någon slags utslag, men det är också enda symptomet.
Det jag kommit på så här långt är likvagnar som åker runt,
Jag får inte riktigt det här att gå ihop; om utslag är enda symptomet, varför köra runt med likvagnar? :gremwink:

Nåväl, i vilket fall, för att gå efter det autentiska exemplet Pesten ska jag försöka säga något som inte redan tagits upp. Dock beror mycket på sjukdomen, framför allt spridning och dödlighet, och det senare skulle vara bra att veta mer av när det gäller din sjukdom.

*Är alla drabbade kommer människor inte vara rädda för att få sjukdomen, så som var fallet med pesten, vilket kommer att minska hysterin i att försöka undvika den. Personligen tycker jag att du missar många av de bästa delarna med pesten här... (ruttnande lik på gatorna eftersom ingen vågar plocka dem, människor som inte vågar besöka sjuka närstående, enorma dödstal bland präster, läkare och andra som kommer i kontakt med sjuka vilket resulterar i att de inte vågar utföra sina plikter, etc.)

*Minoriteter kommer att utpekas som skyldiga för spridandet sjukdomen, torteras till att erkänna sina dåd och lynchas av arga folkhopar, oavsett vad myndigheterna försöker göra åt det.

*Är sjukdomen bekräftat dödlig (och särskilt om det är med hög sannolikhet) kommer folk att göra vad som står i deras makt för att rädda sig från den - detta innebär läkare, allsköns kurer och medikamenter av varierande pålitlighet för de rika, och inte mycket mer än bön, botgöring och billigare kurer för de mindre rika. Kyrkan/-orna kommer att kunna rekrytera gott om folk till mässor och processioner, som kommer att hållas i stora mängder för att försöka blidka gud/-arna att stoppa farsoten.

*Andra har givit upp och ägnar sig istället åt att leva loppan och glömma alla sorger den lilla tid de har kvar (kräver dock att man har råd med det).

Hm, det är allt jag kommer på nu - rekommenderar dock att du läser lite som är skrivet om pesten för att få inspiration och exempel.

Regmolar said:
Alla har fått någon slags utslag, men det är också enda symptomet.
Det jag kommit på så här långt är likvagnar som åker runt,
Jag får inte riktigt det här att gå ihop; om utslag är enda symptomet, varför köra runt med likvagnar? :gremwink:
Det blir en lite galghumoristisk scen, som också illustrerar att ingen egentligen dör. Jag föreställer mig att man rutinmässigt börjar åka runt med likvagnar för att man förväntar sig att folk snart ska börja dö som flugor. Men de gör inte det.
Saken är den att staden egentligen inte drabbats av pest. Det de har drabbats av är medicinskt ofarliga utslag - som dock har andra för kampanjen relevanta och mycket allvarliga effekter.
Vad jag är ute efter är alltså först och främst de psykologiska effekterna hos folket, och vilken stämning som råder i staden. Vilket jag ju fått tips på också. Tack för det.

P.