Nekromanti [Medeltida historia] Hantverkare utanför städer?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Är det någon som har koll på hur vanligt det var med hantverkare utanför städer under europeisk medeltid? Vid frågeställning, jag vet, men svara med de områden ni känner till något om (men skriv gärna vilket ni talar om!). Kunde man förvänta sig till exempel en smed i byar utan stadsprivilegier?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Jag är lite förvirrad över vad jag verkligen baserar det här på, säkert är i alla fall att det är kopplat till mitt jobb som guide på en vägkyrka med rötterna kring 1200 (Ytterlännäs gamla kyrka). Utgångspunkten är troligen något som Lennart Karlsson (annars mest känd för att prata om träskulpturer, kanske främst Madonna-bilder) skrivit om smide på kyrkportar. I den har jag för mig fokus låg på 1000-tal fram till sent 1200-tal eller så. Utifrån det så resonerar jag ganska mycket så den obligatoriska nypan salt skall appliceras.

Jag vill i alla fall minnas att Karlsson skriver att varje större gård hade tillgång till smedja, givetvis belägen en liten bit från själva gården pga av brandrisk. Jag gissar friskt på att det såg ut så minst in på 1600-talet, eller för den delen 1800-talet om vi hamnar nog ocentralt. Om vi räknar bort städerna så täcker det ju en väldigt stor del av befolkningen.

Det lär väl främst ha varit arbeten för eget behov i och med att det inte fanns så många äventyrare som tittade förbi och behövde hjälp och eftersom grannen antingen hade egen smedja eller delade med dig. Om en by däremot skulle ha haft en yrkesmässig smed, det vågar jag faktiskt inte uttala mig om.

Vidare: vattendrivna smideshammare uppskattas visst vara i bruk som senast under 1100-talet, även om det är osäkert om det gäller Sverige. Bland Olaus Magnus illustrationer från 1550-talet så finns det en med just sådana i alla fall. Spridningen av »verkstadsframställda« varor kan nog ha varit ganska bra redan under 1300-tal eller så?

Det lilla jag hittat om skrån och gillen från kring 12-1300 (det är nog mycket Wikipedia här) verkar förenklat säga att medlemmarna (dvs. yrkeshantverkarna) bedrev handel och yrkesutövning fritt i städerna och på marknader där de hade färdiga avtal. Att komma in utifrån skulle då vara belagt med avgifter. Jag tror knappast att smedjorna på landsbygden gick varma för att man skulle få åka på marknad med sin spik utan att det var städerna som dominerade tidigt även om inte verkstadsprincipen är riktigt fullfjädrad än.

---

Om vi hoppar från just smide specifikt men håller oss kvar vid verkstäder så har jag fått höra, även här med Karlsson som ursprunglig källa, att t.ex. vissa dekorationer till Ytterlännäs-Madonnan troligen köpts på löpmeter. Madonnan själv är gjord i Hälsingland (Håkan Gullessons verkstad), kring 1500, men de här snidade plattorna (ses längst upp) skulle lika gärna kunna vara från Nordtyskland. En annan inventarie vi har på jobbet är ett altarskåp från slutet av 1400-talet och den tros vara en sydsvensk kopia på ett Lübeck-skåp. Den har då sen hamnat i Ångermanland, så verkstadsprylarna rör på sig ganska bra.

Vår dopfunt är från 1200- eller 1300-tal och den lär vara gjord på Gotland där man visst producerade en hel del sådana. Smidet till den gamla kyrkporten , precis i början på 1200-talet, lär dock ska vara gjort lokalt (till skillnad från det gjutna lejonhuvudet, där kanske vi är inne på byzantinskt 800-tal (!), eller en tysk kopia).

---

Ja... eh... jag vet inte vad det här gav. Det blev mycket resonerande och dåligt med belägg. Jag lever med den möjligen något romantiserade bilden att hantverk i alla fall var något som man sysslade med lite till mans, det fanns inga fabriker som gjöt sakerna i plast åt en, och vilka skitsaker som helst går man inte och handlar till sig.

Nåja. Jag ska sluta tröttsvamla och bara avrunda med att jag är jättenyfiken på vad som kan tänkas dyka upp här i den här diskussionen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Man kan göra det till en rent statistisk övning. Försök få reda på hur stor andel av befolkningen som är smeder (till exempel, och det är inte omöjligt att hitta sådana uppgifter eftersom det fanns folkräkning of sorts även då, plus arkeologiska lämningar). Tag befolkningen på ett ställe, pluttificera med andelen, och du får en sannolikhet för att just det stället har en smed. Så om andelen är en på 1500, och byn ifråga har 500 invånarre, så bör du ha 500x(1/1500) = 1/3 smed i just den byn, eller om man så vill, slå 1T100: 33 eller mindre så har just den byn en smed.

Den modellen är inte perfekt, försås, eftersom olika sorters regioner drar åt sig olika sorters hantverkare. Men det ger en uppfattning av antalet eller i alla fall sannolikheten.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Ja, det där är ju typ Medieval Demographics Made Easy. Det jag undrar mer kring (och jag var nog otydlig där) har att göra med juridik och restriktioner: hur påverkar restriktionerna från ett stadsfenomen som hantverkarskrån möjligheten att utöva hantverk på landsbygden?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Herr Nils said:
Vad jag förstår tar stadens privilegier slut vid stadsgränsen. De har inget juridiskt inflyttande utan för. Men denna uttalande känns anakronistiskt. Då det egentligen förhåller sig tvärt om. Staden är Juridiskt befriad från omgivningen inte tvärt om.

Du kan vara smed tio steg utan för muren men du får inte sälja dina varor i staden. Du har inget skydd, då du inte tillhör något gille. Se gillet som en fackförening/försäkring. Du skulle vara socialt utesluten, dina barn skulle inte få leka med jämlika och de skulle få gifta sig in i lägre socialskikt. Skulle något hända dig så har du inga som går ed till din fördel i rätten. Tillståndet är i praktiken som en fredlös.
Jag antar att detta innehåller ett implicit "utanför släkten/bygemenskapen"? Jag har svårt att tänka mig att en smideskunnig invånare i en by på landsbygden skulle vara utstött per definition, samma skyddsnät som finns för andra bönder bör ju ändå finnas där.

Däremot har han så klart inte inflytande i skråväsendet, ingen möjlighet att handla inom stadsgränserna, ingen formell organisation för sitt avancemang inom yrket, och så vidare.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Herr Nils said:
Självfallet om han är en del av sin by så är han bonde per definition, med samma rättigheter och skyldigheter. Jag fick för mig, på grund av din formulering att du var ute efter att skapa någon form av anakronistisk fri företagare.
Jag hade hoppats på att folk hade högre tankar om mig än så. :gremwink:

Det hela rör ett karaktärsbyggarsystem och lämpligheten att i det ge personer från lantliga bakgrunder tillgång till hantverkaryrken.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Hantverk/hemslöjd i Dalarna [rättelser]

Bobby Magikern said:
Det hela rör ett karaktärsbyggarsystem och lämpligheten att i det ge personer från lantliga bakgrunder tillgång till hantverkaryrken.
Saken är väl att det här med »yrken« kan vara att ta i. I boken jag grävt fram så finns ett uppgifter om en fransk diplomat som besökte Dalarna, mer precis Stora Tuna som vid tiden tydligen hade ca 1400 invånare. Tydligen var hantverkandet (eller hemslöjden som författaren talar om det) väl spritt och den här utländske besökaren uppfattade det som att han hittade 1400 smeder, 1400 vävare, 1400 snidare, osv. Helt enkelt att många kunde lite av varje.

I den generella översikten så talas det om att platser med låg framställning av livsmedel men med i övrigt bra naturresurser ganska sannolikt tillverkar saker istället. Genom att sälja så får de råd att ska spannmål och dylikt. I såna områden så blir väl »hemslöjdaren« mer specialiserad, kanske faktiskt en yrkesmässig hantverkare.

Boken är för övrigt »Hantverk och skråväsen under medeltid och äldre vasatid« av Folke Lindberg. Jag återkommer med mer ur den.
 
Top