Nekromanti Medeltidsfantasy på 25 färdigheter

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,611
Location
Umeå
Jag tar nya tag med mitt Eon-hack Era. Tänkte att jag faktiskt skulle grunda det hårdare på Eon än vad jag hittills gjort. Tyvärr stöter jag relativt fort på patrull när det gäller färdigheter.

Från början satte jag mig med Eons lista på färdigheter och skrev ner de jag ville ha kvar, slog ihop några och tog bort de jag aldrig upplevt som intressanta (jordbruk, boskapshållning och matlagning - bye bye!).

Det är jättesvårt att inte generalisera för mycket. Vill jag tillåta att en rollperson som tränat sig med klubba är jätteduktig på att slåss med stav på köpet? Ska låsdyrkning verkligen vara en helt egen färdighet, med tanke på det begränsade användningsområdet?

Just nu har jag fortfarande så mycket som 40+ färdigheter kvar. Det blir alldeles för långt att försöka förklara alla i den lilla textmängd jag siktar på, så nu försöker jag en annan vinkel.

Jag söker alltså de 25 färdigheter som kan sammanfatta en fantasyupplevelse. Det ska täcka in situationer från dungeon crawling till adelsintriger, krigare, tjuvar, lärda män (och kvinnor), fältskärer och krigsherrar. Ni kan utelämna magi, för det kommer jag nog avhandla separat. Ni som spelar Eon får gärna berätta vilka färdigheter ni tycker är viktiga och varför.

Shoot!
 

Ronin

Veteran
Joined
10 Mar 2011
Messages
17
Location
Söderort Stockholm
Jag vet inte om jag kan komma med 25 men jag dumpar de färdigheter jag själv anser relevanta i sammanhanget.

Diskretion (smyga,dölja,låsdyrkning osv)
Strid (banka med stora yxan, ninjamoves och dyl)
Vård (amputationer, medicinering, operationer etc)
Hantverk (smide, trä, tunnbindning osv)
Interaktion (förhandla, retorik mm)
Bildning (läsa, skriva, veta hur saker hänger ihop)
Naturvetenskap (biologi, fysik, alkemi mm)
Krigsföring (taktik, logistik, fältslagigness osv)
Ockultism (mystiska symboler, gamla manuskript etc)
Kulturkännedom (andra raser/länder, seder och bruk mm)
uppmärksamhet (se, höra uppfatta saker reagera)

Detta är det jag kom på såhär på rak arm, hoppas att någonting är till hjälp!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Går det att bryta ner i grupper av färdigheter? Som 5 grupper av färdigheter med 5 färdigheter?

Det är lättare att hitta 5 sociala färdigheter, 5 kunskapsfärdigheter, 5 praktiska färdigheter, 5 fysiska färdigheter, 5 stridsfärdigheter än att hitta 25 färdigheter.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
Intellektuella färdigheter:
Administration
Krigföring
Legender (historia, myter)
Ockultism (andelära, spåkonst, trolldom)
Skolastik (doktrin, logik, matematik)
Vetenskap (astrologi, mekanik, optik)
Världsvana

Kroppsliga färdigheter:
Förflyttning (hoppa, klättra, springa)
Kraftprov (uthärda, lyfta, bryta arm)
Lönndom (gömma, skugga, smyga)
Ryttarkonst

Praktiska färdigheter:
Flinkhet (döljande, ficktjuveri, låsdyrkning)
Handlag (byggande, reparation)
Jakt (fällor, spårning)
Sjöfart
Vård
Överlevnad

Sociala färdigheter:
Auktoritet (hota, ledarskap)
Förhandling (diplomati, köpslå)
Intrig (bluff, genomskådande, politik)
Skaldekonst (poesi, sång, teater)

Sinnesfärdigheter:
Vaksamhet (lukta, lyssna, speja)

Stridsfärdigheter:
Kastvapen
Närkamp
Skytte
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,429
Location
Göteborg
Jag har ingen koll på EON och den senaste fantasyn jag spelat och verkligen tyckt om var Västmark som ju jobbar lite annorlunda med färdigheter men jag tycker ändå att det här känns som en ganska lätt fråga att besvara, så vi börjar väl så får vi se vart vi hamnar.
Först bara "Vill jag tillåta att en rollperson som tränat sig med klubba är jätteduktig på att slåss med stav på köpet?"

Här finns det ett självklart svar tycker jag och det är ja! Saken är den att det är intressant med val och det enda som händer i system där svärd och yxa är olika färdigheter är att den som specialiserat sig på svärd går runt med ett svärd och den som är bra på yxa går runt med en yxa. Om man sen hittar en morgonstjärna så kollar båda på sitt formulär och säger "nä den kan inte jag använda" och så får den ligga (eller så säljer man den). Om istället närstrid är en färdighet (vilket i ärlighetens namn är nästan lika realistiskt) så kan man plötsligt ställas inför intressanta taktiska val (om systemet stödjer det, hm klubban ger ju mer skada men staven har bättre räckvid), eller intressanta fluff-val (min orch har sin favoritklubba och skulle aldrig kunna tänka sig att slåss med en mesig stav).

Då så nu har vi rätt ut det, åter till vad vi skulle täcka med våra 25 färdigheter:

Det ska täcka in situationer från dungeon crawling till adelsintriger, krigare, tjuvar, lärda män (och kvinnor), fältskärer och krigsherrar.
Dungeoncrawling är ju sånt man gör och inte sånt man är så vi väntar lite med den och tar den viktigaste först nämligen Krigare
Då behöver vi
Närstrid, Avstånddstrid, Undvika
Till adelsintriger så behöver vi
Förföra, Hota, Köpslå
Till tjuvar så behöver vi
Smyga, Ficktjuveri, Hantera lås&fällor
Lärda män är ju egentligen inget vi behöver, det är ändå en tråkig roll om det inte är en magiker men för att vara snälla så kan vi väl ta med:
Bildning.
Fältskärer behöver förstås
Hela, där låga värden betyder att man kan lägga förband och höga att man får tillbaka 1T12HP på magisk väg.
Krigsherrar tycker jag inte heller riktigt passar in i en fantasykampanj men eftersom du nu vill det så kan dom få både
Taktik och Ledarskap.
Sen har du ju helt missat stigfinnaren om det är fantasy så kommer man oftast vara i vildmarken så vi behöver också
Vildmarkskunskap

ok, så vad har vi då fått ihop?

Fysiska:
Närstrid, Avståndsstrid, Undvika, Smyga, Ficktjuveri, Hantera lås&fällor.
Andra:
Förföra, Hota, Köpslå, Hela, Taktik, Ledarskap, Vildmarkskunskap

Vi har fortfarande 12 färdigheter på oss så då kan vi allt kosta på oss att ta med de två som alltid slås flest gånger (förutom strid då förstås) som är Uppmärksamhet och Finna dolda ting (som kanske kan heta nåt annat men nostalgin är en inte oviktig faktor). Det är desssutom trevligt med djur så Hantera djur måste med på ett eller annat sätt. Sen får vi inte glömma Simma och Klättra som båda har sina givna roller i fantasyspel. Vi har nu bara 7 färdigheter kvar och kanske därför måste börja välja lite mer försiktigt. Då vi redan har täckt in det fysiska rätt bra så tycker jag vi ändå har plats för Bluffa och som kontras av Empati. Hantverk kan gott plockas ihop till en färdighet och kanske vill vi även ha med Ockultism beroende lite på vad spelet har för inriktning. Rida är tillräckligt relevant för att vara en egen färdighet då man oftast reser större delen av tiden som äventyrare men som även kan användas till att slåss från hästryggen.

Har jag nu räknat rätt så är vi uppe i 22 egenskaper och jag lämnar nog helt enkelt 3 stycken som hemuppgift så kan du få komplettera med just de 3 färdigheter som jag glömt och som verkligen behöver vara med, men annars tycker jag det här känns som färdigheter som skulle kunna räcka till en fulländad fantasyupplevelse förutsatt att de kompletteras av grundegenskaper eller dylikt då, plus magi då.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,611
Location
Umeå
w176 said:
Går det att bryta ner i grupper av färdigheter? Som 5 grupper av färdigheter med 5 färdigheter?
Go wild! Gör det om du vill :gremsmile: Du får dela upp efter grundegenskaper, kunskapsgrupper, stjärntecken eller färgassociationer om du skulle känna för det!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,611
Location
Umeå
Jag gillar uppdelning bland intellektuella färdigheter! Har lite svårt att koppla vad "världsvana" är, dock. Är det lite typ kulturkännedom, heraldik och annat?

Annars mycket heltäckande. I like.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,611
Location
Umeå
Jag skulle kunna peta in tre magiska färdigheter för att göra det helt komplett :gremsmile:

Mycket bra jobb!

Om man ska väga alternativen vi fått här mot varann, vad kan man utröna då?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,611
Location
Umeå
Ronin said:
Detta är det jag kom på såhär på rak arm, hoppas att någonting är till hjälp!
Absolut! Allting hjälper :gremsmile: Det är framförallt intressant att se hur folk slår ihop vissa färdigheter för att göra dem bredare.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
poniz said:
Jag gillar uppdelning bland intellektuella färdigheter! Har lite svårt att koppla vad "världsvana" är, dock. Är det lite typ kulturkännedom, heraldik och annat?

Annars mycket heltäckande. I like.
Världsvana tänkte jag som kulturkännedom, geografi och allmän förmåga att föra sig i världen. En världsvan karaktär är helt enkelt någon som aldrig är bortkollrad, utan har koll på såväl urskogsvildar och småtjuvar som högvördade prästkonungar och handelsfurstar.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Jag citerar mig själv:

Jag tycker att Gemini har en bra lösning som funkar för tradspel och tradäventyr: Färdighetsgrupper med ett enda värde för alla färdigheter som omfattas. Dessutom kan man köpa specialiseringar i underfärdigheterna.

Färdighetsgrupperna är ganska så bra och heltäckande:

Hantverk
Rörelse
Kommunikation
Avståndsstrid
Närstrid
Vildmark
Lärdom
Tjuv
Uppfattning
Magi

En underfärdighet i Tjuv kan då vara Dyrka Lås t.ex.

Det är ju i princip dessa grupper man behöver i ett vanligt spel där man går på äventyr, möjligen kan man slopa Hantverk och slå ihop stridsfärdigheterna till en?
 
Top