Björn Wärmedal
Björning Wheel
Jag tar nya tag med mitt Eon-hack Era. Tänkte att jag faktiskt skulle grunda det hårdare på Eon än vad jag hittills gjort. Tyvärr stöter jag relativt fort på patrull när det gäller färdigheter.
Från början satte jag mig med Eons lista på färdigheter och skrev ner de jag ville ha kvar, slog ihop några och tog bort de jag aldrig upplevt som intressanta (jordbruk, boskapshållning och matlagning - bye bye!).
Det är jättesvårt att inte generalisera för mycket. Vill jag tillåta att en rollperson som tränat sig med klubba är jätteduktig på att slåss med stav på köpet? Ska låsdyrkning verkligen vara en helt egen färdighet, med tanke på det begränsade användningsområdet?
Just nu har jag fortfarande så mycket som 40+ färdigheter kvar. Det blir alldeles för långt att försöka förklara alla i den lilla textmängd jag siktar på, så nu försöker jag en annan vinkel.
Jag söker alltså de 25 färdigheter som kan sammanfatta en fantasyupplevelse. Det ska täcka in situationer från dungeon crawling till adelsintriger, krigare, tjuvar, lärda män (och kvinnor), fältskärer och krigsherrar. Ni kan utelämna magi, för det kommer jag nog avhandla separat. Ni som spelar Eon får gärna berätta vilka färdigheter ni tycker är viktiga och varför.
Shoot!
Från början satte jag mig med Eons lista på färdigheter och skrev ner de jag ville ha kvar, slog ihop några och tog bort de jag aldrig upplevt som intressanta (jordbruk, boskapshållning och matlagning - bye bye!).
Det är jättesvårt att inte generalisera för mycket. Vill jag tillåta att en rollperson som tränat sig med klubba är jätteduktig på att slåss med stav på köpet? Ska låsdyrkning verkligen vara en helt egen färdighet, med tanke på det begränsade användningsområdet?
Just nu har jag fortfarande så mycket som 40+ färdigheter kvar. Det blir alldeles för långt att försöka förklara alla i den lilla textmängd jag siktar på, så nu försöker jag en annan vinkel.
Jag söker alltså de 25 färdigheter som kan sammanfatta en fantasyupplevelse. Det ska täcka in situationer från dungeon crawling till adelsintriger, krigare, tjuvar, lärda män (och kvinnor), fältskärer och krigsherrar. Ni kan utelämna magi, för det kommer jag nog avhandla separat. Ni som spelar Eon får gärna berätta vilka färdigheter ni tycker är viktiga och varför.
Shoot!