Medeltidsveckan- reenactment, lajv och bordsrollspel

Bifur

Veteran
Så, för första gången i livet besöker jag Medeltidsveckan i Visby. Som fullständig mugglare. Trevligt på alla sätt, lite som en festival så där.

Men det får mig att tänka på om det finns något egentligt överlapp mot vad vi kan kalla reenactment och vidare mot lajv (och kanske bordsrollspel)? Mitt intryck här är att de flesta mest klär ut sig för att det är trevligt (och det är trevligt!), lite som på en maskerad. Några enstaka verkar återskapa tidstypiska miljöer, men de är få och inga verkar lajva (men det kanske jag inte skulle märka som turist i och för sig). Så finns det något överlapp här och hur stort är det? Någon med mer erfarenhet som har koll på hur fördelningen ser ut?

RasmusL

Champion
Mitt intryck är att en väldig massa lajvare åker dit, men inte för att lajva, utan för att festa och träffa folk.
Ja, det är ett stort get-together för svenska lajvare med en massa lajvar-specifika fester och grejer. Aldrig varit där, men typ alla jag känner i lajvsvängen åker varje år.

Det finns ett stort intresse för hantverk bland lajvare (som jag inte alls förstår, jag vill bara rollspela stående! Inte spendera hundratals timmar på att sy historiskt korrekta 1600-talskläder!) och många är aktiva inom reenactment, föreningar med historiskt tema etc. En del lajv ställer hårda krav på historisk korrekthet, även om det inte är normen nuförtiden, och där finns ett stort överlapp.

Bifur

Veteran
med en massa lajvar-specifika fester och grejer.
Ah, ja men det låter ju rimligt. Då kanske det reenactas mer där också, inom lykta dörrar så att säga (det är annars det jag tycker är lite frånvarande).

RasmusL

Champion
Ah, ja men det låter ju rimligt. Då kanske det reenactas mer där också, inom lykta dörrar så att säga (det är annars det jag tycker är lite frånvarande).
Ja, det finns bl a något stort och högljutt piratgäng som piratar sig en massa men på MTV är det som jag förstår det väldigt lättsamt och inga tabun att ha mobiltelefonen framme.

erikt

Hero
Vad gäller reenactment så vet jag att SCA (Society for Creative Anachronism) brukar ha ett eget tältläger inom vilket de håller lite hårdare krav på medeltid, och väl har en del egna aktiviteter där.

Jag misstänker att de lite mer "seriösa" (för något värde på seriös) grupperna håller sig lite avsides för att inte få för mycket mugglar-publik som stör och distraherar.