Nekromanti Medeltidsveckan

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Japp, vill bara här tillkännage att redan på fredag befinner jag mig i det underbara Visby, svär över att duscharna inte kommit, vattnet är varmt redan vid frukost (svarta slangar på backen i stekande sol...), tycker att utedassen är något otrevliga och saknar ljus så man inte ser vad man gör sent på kvällen mm.

Denna vecka upplever jag nämligen en rad saker:
- Hur besvärligt det är att inte ha tillgång till el (ingen snabbt kokat vatten till te, ingen dator/internet, ingen varm mat, massa varm mat som borde vara kall osv)
- Hur jobbigt det är att bara gå och gå och gå... det finns en massa ställen man ska gå till och det blir ingen bil.
För att nämna några...

Vad vill jag ha sagt - Jo, jag är en idiot som åker till medeltidslägret vid Galgbacken?!
Eller lär jag mig något om medeltiden och vad Våra hjältar kan uppleva i ett läger? Jag vill definitivt svara ja på frågan. Den som inte rest till ett medeltida tältevent vet inte vad som faktiskt kan djävlas i ett tältläger - minns då att vi fuskar med mycket under tältlägret. Det är inte alla som sover på bara backen med endast sin mantel som täcke och lakan. Det är inte alla som hoppar över mjölken i teet. Men vi upptäcker att tält har sina nackdelar i medeltida tappning. Bara för att nämna ett exempel - regn på linneduk utan impregnering blir väldigt blött... regn på tätslagen vadmal är torrt... fundera på det en liten stund och kom sedan ihåg att vadmal suger vatten som en svamp, att konka iväg sin tältduk dagen efter ett störtregn är att konka ett antal liter=kg vatten. :gremsmile:

Nå nu har jag en rad små saker till att packa, fixa och dona med. Ni som bor i tältlägret i Visby kan alltid komma förbi och säga hej, vi bor i ett gulbeiget a-frame (vikingatält) som har ett soltak med eget möblemang vid sidan om. Detta solskydd kommer i år vara försett med två röd/gyllene/vita vimplar (förutsatt att ingen inlägger veto då den heraldiska formen på dessa är "diskad") där ett ugglehuvud, en treklöver och en keltisk slinga figurerar huvudpersoner. :gremsmile:

Lev väl och hav en god semester ni som har det... så syns vi i alla fall någon gång efter v 32.

Mvh
Eva

Marukusu

Hero
"ingen snabbt kokat vatten till te (...) Det är inte alla som hoppar över mjölken i teet"

Te?! Är ni kungliga och polare med Marco Polo eller?

Drick vatten, svagdricka eller öl istället. Eller opastöriserad mjölk :gremwink:

Poseur

Swashbuckler
en nypa granbarr och lite enbär blir fint te tillsammans med lite björksav xD

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Lägg sedan till svartvinbärsblad så får vi lite kul smak på dekokten också. :gremsmile:

Jag kan liksom många kaffedrickare inte klara av min dag utan te och då menar jag det moderna påfundet... allt vill jag inte klara mig utan... och allt vill jag inte utsättas för. "Utedass" och ingen dusch är inte något jag känner att jag måste överleva... Sedan kan jag lugnt erkänna att jag är lat...

Men å andra sidan så finns det mycket jag får uppleva under veckan... sång och musik, eldspel, lära mig nya saker (inom hantverk och även när det gäller att slåssas)... och ja, jag sa upplevelser... underbart helt enkelt..

Och i morgon packas det sista, kanske jag hinner kika in på datorn en sista gång, men sedan, sedan är jag borta från nätcivilisationen...

Ha det gott govänner.

Eva