Nekromanti Media som inspirerar till rollspelande

Storuggla

Champion
Jag vet itne vad jag vill ha sagt med den här trådstarten, men jag sträckläste nyligen DMZ, som är en serie om ett andra amerikanskt inbördeskrig där de förenta staterna och de fria staterna hamnat i ett ställningskrig och Manhattan är neutral mark som de slåss om. Delar Falluja, delar New Orleans efter Katrina och delar Flykten Från New York. Det är en bra serie och vad är min enda tanke?

«Fan, det här vore en kickass Twilight 2013-kampanj!»

... är jag den enda som får sina inköp spoilerade av att man läser in det som ett rollspelssupplement?

Storuggla, de äter tofu

.:Warwolt:.

Veteran
Jo, jag har en tendens att analysera dramaturgin i huvudsakligen filmer som Rollspel. "Är den karaktären en spelarledarperson eller en rollperson? Vad är det som motiverar den att göra så, och hur har man gjort det så att spelaren förstår och spelar utifrån det" osv. Man lär sig faktiskt en hel del, vill jag tro, genom att se sammanhang och sådant. Beror ju på vilken sorts rollspel man kör men, ändå.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Storuggla said:
... är jag den enda som får sina inköp spoilerade av att man läser in det som ett rollspelssupplement?
Spolierade? Du menar att man kan köpa grejer utan baktanken att vilja använda det i rollspel på ett eller annat sätt? =)

.:Warwolt:.

Veteran
krank said:
Storuggla said:
Spolierade? Du menar att man kan köpa grejer utan baktanken att vilja använda det i rollspel på ett eller annat sätt? =)
Uppfattade det som att det förstör lite att läsa/se det när man bara sitter och tänker ur ett rollspels-kampanj-i-den-här-settingen perspektiv.

Storuggla

Champion
"Du menar att man kan köpa grejer utan baktanken att vilja använda det i rollspel på ett eller annat sätt? =)"

Tja... jag vet inte, det verkar som man inte kan det.

Storuggla, köpte en varmkorv häromdagen dock

MetalPhil

Veteran
Nåt jag har sagt fler än en gång efter att ha lämnat bio är "det var en jättedålig DM." Framför allt D&D filmen.. men andra också. :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Det händer väll att man får lite inspiration ifrån köp man gjort, inspiration av dock får jag nog de tokigheter, som ibland händer, på jobbet mitt..

Har man tillräckligt livlig fantasi och tillräckig allmänbildning kan man hitta inspiration var tusan som helst. Läser man lite om en historisk företeelse på Wikipedia ("Åh, polyandri fanns i medeltida Tibet! Tänk om i -min- fantasyvärld så man...), man ser en snyggt designad reklamskylt på en husfasad (Kolla färgerna kring mobilen, ser typ ut som en besvärjelse. Aha, är det så de ser ut...?), blickar ner i motorhuven på en Saab (kolla maskinerna, ser värsta Cyberpunkigt ut).

Med allmänbildning tänker jag mest på förmågan att ta icke-relaterade fenomen och pussla ihop dem på något vis.
"The secret to creativity is knowing how to hide your sources," har jag hört som citat. Minns inte vem, men säkerligen var det någon klok gubbe.

Wilmer

Hero
Musik! Det kanske är svårt att sno grejer rakt av (om det inte är fantasy-metal, blev sjukt sugen på att göra ett scenario baserat på Ironmanlåten där en tidsresande megarobot plötsligt dyker upp och börjar döda alla och RP skickas fram i tiden för att stoppa dess konstruktion men kommer att sympatisera med dess lidande då den blev sviken av sina skapare (så de ställs inför valet att låta den åka tillbaks och mörda för justice eller inte) men jag brukar oftare än inte försöka härma stämningen i en viss låt och sedan bygga ett scenario runt det. Jag brukar aldrig spela musik när jag spelleder (eftersom jag inte äger någon bärbar musikmanick) men stämningen brukar bli rätt ändå (sedan kommer problemet om man har ett system som inte matchar stämningen).

solvebring

Superhero
Mja. Spoilerade... Det tycker jag inte. Tycker ofta det är jävligt najs att få visioner om coola spel. Mitt problem är snarare att jag inte äger så många rollspel, eller att jag känner till rätt rollspel, så att jag inte bara kan göra en najs kampanj till något av dem. Mina visioner blir istället visioner om att bygga hela spel i inspirationens anda, vilket är helt uteslutet liksom.