Nekromanti "Mediaservrar" i mitt nätverk

Dewil

Skrivbordsgeneral
Sedan någon gång i höstas händer det titt som tätt att det poppar upp ett meddelande i Windows att det finns nya nätverksenheter tillgängliga. Dessa nätverksenheter är oftast kallade "Acer MediaServer". Först trodde jag att det rörde sig om något virus eller annan skadlig programvara, men efter att ha gått igenom datorn ordentligt kom jag fram till att dessa "nätverksenheter" var oskadliga. Jag kan inte göra något med dem, inte öppna dem, inte ta bort dem, de bara ligger i sin mapp och gör ingenting.

Här om dagen såg jag att det hade kommit till nya varianter som hette "TVersity" och "Streamium". Efter att ha letat information en stund kom jag fram till att det måste röra sig om "mediacenter" eller "mediaservrar", dvs. hybrider mellan dator, musikanläggning och videospelare. När dessa kopplas till ett nätverk annonserar de tydligen sin närvaro till andra datorer i nätverket.

Nyfiken som jag är så undrar jag om det finns programvara för att kommunicera med dessa mediaservrar. Delar de ut resurser i mitt nätverk? Kan jag komma åt dessa resurser?

Nätverket i fråga är ett rätt öppet stadsnät.

Dewil