Nekromanti Mediemagasinet

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I morgon (torsdag 30/1) ska Mediemagasinet på TV2 visa ett reportage som beskrivs på följande sätt:

Att gå över lik för ett scoop. Ett reportage om styckmordet i Halmstad i mellandagarna och pressens behandling av detta. I programmet intervjuas kamrater till den mördade och familjens talesman.

Jag vet inte om de kommer säga något om rollspel, men det är alltid roligt att skälla på kvällstidningarna. Det började redan idag på DN-debatt där en programledare från Mediemagasinet beklagar att journalisterna inte vill ställa upp på intervjuer om sina metoder.
Debattartikeln finns här:
DN-debatt

/tobias

Oldtimer

Slava Ukraini!
Gissa om Sveriges alla rollspelare kommer att sitta bänkade framför TV2 imorgon kväll 20.00 - det kommer jag att vara i alla fall.

Kanske ladda videon...

/Mikael

Honken

Hero
Gissa om Sveriges alla rollspelare kommer att sitta bänkade framför TV2 imorgon kväll 20.00 - det kommer jag att vara i alla fall.

Jag brukar se MediaMagasinet ganska ofta. Det är ett lysande sätt att lära sig mer om medierna, på ett kritiskt sätt. De granskar alla medier. Även egna nyhetsprogram.

/Honken

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hurra!!

Ska vi slå vad om att jag kommer att ha glömt bort det fullständigt om några minuter och därmed kommer att missa det? :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Det ska ses !!

Hmm, det låter ju intressant ju. Det ska jag inte missa !

Allannah

Veteran
Läste i tidningen att de ska intervjua en del journalister oxå. Det ska bli interssant att höra vad de har att säga till sitt försvar.

Troberg

Sinister eater
Det ska bli interssant att höra vad de har att säga till sitt försvar.
Egentligen inte, jag kan gissa ungefär vad de kommer att säga. De kommer att lägga upp sitt försvar i stil med: "Vi rapporterar vad som händer ... bla bla bla ... allmänheten vill veta ... bla bla bla ... pressfrihet ... bla bla bla ...nyhetsvärde" osv, och folk kommer att gå på det.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det ska bli interssant att höra vad de har att säga till sitt försvar.

Jag tyckte det framgick av debattartikeln i DN att samtliga de sjutton inblandade journalisterna vägrade att ställa upp på några intervjuer.

Annars kanske något i stil med "Vee vere only obeying orders" skulle passa bra... :gremtongue:

/Mikael - föraktar sedan länge kvälltidningsjournalister djupt

Allannah

Veteran
Tyvärr så har du rätt. Det är bara synd att ingen av dem vågar/vill ta ställning mot den brist på journalistetik som genomsyrar pressen. Nån av dem borde ju rimligtvis inse att deras arbetssätt är ohållbart i längden.

..eller nu kanske jag tror för mycket på mänskligheten igen... :gremcrazy:

Troberg

Sinister eater
Jag tyckte det framgick av debattartikeln i DN att samtliga de sjutton inblandade journalisterna vägrade att ställa upp på några intervjuer.
Vilket är det korrekta sättet att hantera media. Ge dem inget att skriva om så skriver de inte. Säg något och det blir förvrängt.

Nightowl

Champion
Säg något och det blir förvrängt.
På ett annat bibliotek än mitt, som skall få vara anonymt, intervjuavdes man om den nya fina barnavdelningen av en journalist per telefon. (Hint: Lokaltidningarnas journalister fungerar ungefär som kvällstidningsjournalister, fast de kunde inte ens få jobb på en kvällstidning)

Journalisten hörde fel - och fick det till att en prydnad av 'tovad ull' var av 'toarullar'. Nå, det är mänskligt...

...men hade bara den intervjuvade fått se intervjun hade det ordnat sig, vilket han bett om. Men det 'glömde' journalisten.

Det var ju inte världens viktigaste intervju, men vi får hoppas de inte 'glömmer' att skicka dem till politiker, företagsledare, etc.

Erik, mediaföraktare

Oldtimer

Slava Ukraini!
Vilket är det korrekta sättet att hantera media.

Ja, de borde ju veta som är i yrket själva. Hoppas bara att alla andra i Sverige drar lärdom av hur den egna yrkeskåren hanterar medias bevakning.

/Mikael