Nekromanti Medium fantasy

Helmgast
Det finns ett par definitioner av high fantasy. Jag trodde först att det betydde magibutiker, fjärebollar och överinflation i monstertäthet. Viking beskriver det som en genré där huvudpersonerna är färgstarka, i kontrast till sword & sorcery, där det betonas mer på action än drama. Rosen å tredje sidan säger att high fantasy är när folktron och religionerna är sanna - i kontrast till low fantasy, som mest är alternativa världar utan särskilt mycket existerande övernaturliga inslag (Khelataar är ärkeexemplet).

Men, finns det då något, i Rosens definition, som skulle kunnna klassas som medium fantasy, där en del av folktron och religionerna var sanna, medan andra var uppdiktningar? Finns det något exempel? (Gärna så klockrent som möjligt.)

alovesupreme

Veteran
EDD Trakorien (ANT)

Där beskrivs det både riktiga gudar och uppdiktade sådana.

Kommer tyvärr inte ihåg några namn sedan det var ett tag sedan jag bläddrade i boken sist men det borde finnas någon som kan fylla i.

Pendragon

Swashbuckler
Diet fantasy

Rosen å tredje sidan säger att high fantasy är när folktron och religionerna är sanna - i kontrast till low fantasy, som mest är alternativa världar utan särskilt mycket existerande övernaturliga inslag (Khelataar är ärkeexemplet).
Så fruktansvärt low-fantasy är faktiskt inte Khelataar. Det finns faktiskt eldbollkastande magiker, demoner, onda gudinnor, magiska vapen, drakar och annat klassikt fantasyjox. Däremot lämpar det sig ytterst väl för skit-under-naglarna-grisodling, eftersom det också finns gott om både skit och grisar.
Men nog fan kan Khelataar vara high-fantasy om man vill det. Det beror helt på vad spelledaren har bestämt sig för att köra för kampanj. Detsamma gäller de flesta fantasyspel, med D&D som lysande undantag. Där går det knappt att spela low-fantasy efter ett tag eftersom karaktärerna blir så snuskigt ärkemaffomäktiga. Att plöja åkern förlorar liksom charmen när man kan meja 500 orcher i en handvändning med sitt Sword of Very Wicked Slicing and Dicing. Rollpersonerna blir själva övernaturliga inslag i slutändan.
D&D må ha sina fördelar, men den innefattar inte grisodlingsvänlighet eller low-fantasy. Fast det finns väl nån modul som täcker det också nuförtiden "Book of Agricultural Excellence"?

Vad jag ville komma till? Jo, för det mesta är det inte nödvändigtvis spelen som är high- eller low-fantasy, utan kampanjerna.

/Joel - som vill slippa se tråden förvandlas till ställningskrig om D&D. Allt jag sade var att det inte var low-fantasy-vänligt

Rosen

Myrmidon
Rosen å tredje sidan säger att high fantasy är när folktron och religionerna är sanna - i kontrast till low fantasy, som mest är alternativa världar utan särskilt mycket existerande övernaturliga inslag (Khelataar är ärkeexemplet).

Det var en rätt intressant definition, men när har jag sagt det..?
Med brasklapp för att "utan särskilt mycket" är rätt fritt för tolkning, tycker jag iaf inte att den stämmer riktigt på Khelataar. Diverse oknytt och andeväsen existerar bevisligen - det går att kommunicera med dem - magi finns och utförs, om än låglevel sådan, och spelet säger inget annat än att det finns någonting som åtminstone delvis liknar de gudar som khelataarerna offrar till (andra folk har andra gudar, men deras religioner brukar ha en del gemensamma drag med khelataarernas). Därmed skulle den väl stämma in på det "medium fantasy" du nämner.

Därmed skulle jag hävda att i low fantasy ser man inte speciellt mycket av sådant, utöver människors egna tilltag - gudar medverkar främst som trästatyer och sånger vid offerfester, snarare än figurer som dyker upp i rökpuffar. För att citera spelet ifråga:
"Khelataars gudar är mycket tillbakadragna individer och de ingriper ytterst sällan personligen i världens skeenden. (...) Om det mot förmodan skulle uppstå en situation där en gud skulle se sig föranlåten att ingripa kommer guden att agera via naturlagarna, inte genom att bryta mot dem. Därför verkar det om ett tänkbart mirakel alltid är möjligt, men osannolikt. Exempel: Om en gud behöver skingra en flotta låter guden en våldsam storm blåsa upp; det regnar inte eld från himlen för att bränna upp flottan."

High = eld från himlen
Medium = våldsam storm blåser upp, rätt plötsligt och väldans lägligt
Low = våldsam storm blåser upp gradvis, efter ett par dagars "kan nog bli storm"-väder
Typ.

När jag funderar på't skulle jag nog även hävda att en värld med blandad sanning och dikt är mer low än en ateist-fantasy där man statuerat att gudarna är uppdiktade; i en sådan vet man ju iaf "hur det egentligen är". I bra low fantasy vill jag inte veta det, inte ens som SL eller konstruktör.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Diet fantasy

Så fruktansvärt low-fantasy är faktiskt inte Khelataar. Det finns faktiskt eldbollkastande magiker, demoner, onda gudinnor, magiska vapen, drakar och annat klassikt fantasyjox.

På sätt och vis.
Eldbollkastande magiker - sant, liksom blixtskjutande, fast det kräver färdighetsnivåer som de flesta RP aldrig når upp till (ingen jag känner har iaf spelat en magiker som kunnat göra det). Och nu när vi äger rätten till spelet ska det städas bort. (-:
Demoner - besätter människor; fysiska framträdanden har skett men är så sällsynt att det är historiska (eller legendariska) händelser. Tros bara finnas en handfull individer av dem.
Onda gudinnor - varför pluralis? Caarevels attribut är hat, lögner, förräderi och (meningslös) förstörelse, och hon möjliggör att dylikt finns i världen. Däremot har hon inga Sauronska arméer o dyl.
Magiska vapen - njä, men det finns en legend om ett...
Drakar - stora som en t-rex, glidflygare, pratar inte och sprutar inte eld.

Däremot lämpar det sig ytterst väl för skit-under-naglarna-grisodling, eftersom det också finns gott om både skit och grisar.

Ja, men det är heroisk grisodling. (-:

Men nog fan kan Khelataar vara high-fantasy om man vill det. Det beror helt på vad spelledaren har bestämt sig för att köra för kampanj.

Njå, då hade nog fler gjort det när de köpte spelet, istället för att lägga det på hyllan och återgå till EDD. När andra varelser än människor saknas helt, vanliga RP-magiker på sin höjd kan hitta rätt kompassriktning, listan på monster är 3-4 varelser lång (däremot finns det mängder av djur) och det inte finns några dungeons, så har spelet inte riktigt förutsättningar för det om man inte först bygger om det rätt kraftigt. Det är gjort för helt andra saker.

--
Åke

Pom

Swashbuckler
Dessa larmrapporter...

Vad? Någon säger någonting negativt om D&D? Måste bums ryggmärgsreagera! :gremtongue:

Men nog fan kan Khelataar vara high-fantasy om man vill det. Det beror helt på vad spelledaren har bestämt sig för att köra för kampanj. Detsamma gäller de flesta fantasyspel, med D&D som lysande undantag. Där går det knappt att spela low-fantasy efter ett tag eftersom karaktärerna blir så snuskigt ärkemaffomäktiga.
Att hävda att D&D är det enda fantasyspelet som är designat för att premiera vissa slags kampanjer är som du nog vet nonsens. Det är t o m så (vilket du förstås också vet) att en del spel är hårt knutna till en enda värld.

Vill jag leda planhoppande drakarméer i Klehataar får jag jobba i motvind, om jag uttrycker mig milt. Vill jag grisodla finns det bättre system än D&D, helt klart. Men visst går det, om man implementerar lite Unearthed Arcana-regler, byter ut PHB-klasserna mot NPC-klasser, eller någonting annat. Men i lite motvind, som sagt.

Men jag tycker verkligen att om man vill ha en struts finns det bättre sätt än att ge en duva styltor och steroider.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: EDD Trakorien (ANT)

De olika gudarna med namn tagna från akkadisk mytologi, som Shamsh, Enki och Inashtar finns. Om jag inte missminner mig så nämns det i Kristalltjuren att Shamash haft direktkontakt med sina dyrkare på Stegos (genom att bränna in budskap i en mur). Däremot är Trakoriska rikets skyddsgudinna Kastyke en helt påhittad förevändning för rikets (brist på) moralkod.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Exalted? Nobilis?

Men nog fan kan Khelataar vara high-fantasy om man vill det. Det beror helt på vad spelledaren har bestämt sig för att köra för kampanj. Detsamma gäller de flesta fantasyspel, med D&D som lysande undantag. Där går det knappt att spela low-fantasy efter ett tag eftersom karaktärerna blir så snuskigt ärkemaffomäktiga.
Det lysande undantaget får sällskap av Exalted, där man från början spelar en levande legend, och Nobilis (om man klassar det som fantasy) där man spelar en kosmisk kraft.

Knappast grisodlarvänliga spel.

:gremlaugh:

M.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
...Agone

Det lysande undantaget får sällskap av Exalted, där man från början spelar en levande legend, och Nobilis (om man klassar det som fantasy) där man spelar en kosmisk kraft.
spelet Agone hör också dit. Där spelar man personer som redan vid spelets start har uppnått höga positioner i samhället. googla

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det börjar bli trångt

Ars Magica, där man spelar magiker som redan står skyhögt över pöblen från sekund ett.

Och Warhammer Fantasy Roleplay! Det finns ingen chans att spelarna i min kampanj nånsin kommer att spela på grisodlarnivå. Så högt upp på den sociala stegen kan jag inte släppa upp dem... :gremlaugh:

Och så har vi Synnibarr, förstås. (http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_4762.html)

M.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Exalted? Nobilis?

Knappast grisodlarvänliga spel.
Det har du helt rätt i skulle jag tro (har inte råkoll på något av de spelen egentligen).
Jag upptäckte också en brist i mitt eget resonmang vad det gäller D&D. Med låglevlade karaktärer går det faktiskt utmärkt att spela low-fantasy D&D. Kruxet är att kampanjen alltid blir high förr eller senare, om inte SL slopar xo:na helt... och då är det ju inte D&D längre.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Re: Dessa larmrapporter...

Att hävda att D&D är det enda fantasyspelet som är designat för att premiera vissa slags kampanjer är som du nog vet nonsens.
Det var inte tanken att jag skulle göra det. Det var bara en klumpig formulering från min sida. D&D var det första jag kom att tänka på, men jag insåg senare att det inte var helt sant. Lyckligtvis hoppade glatt folk in och stöttade min tes med bättre exempel. :gremlaugh:

Vill jag leda planhoppande drakarméer i Klehataar får jag jobba i motvind, om jag uttrycker mig milt.
Visserligen, eftersom drakarna är dumma djur som inte ens sprutar eld i Kheltaar. Å andra sidan så hade det inte varit några problem att fixa en demoninvasion. Så nog finns det utmärkta möjligheter att dra till med high element, även om det kanske inte är de klassiska sådana.

Vill jag grisodla finns det bättre system än D&D, helt klart. Men visst går det, om man implementerar lite Unearthed Arcana-regler, byter ut PHB-klasserna mot NPC-klasser, eller någonting annat. Men i lite motvind, som sagt.
Hemmaspikade extraregler eller officiella alternativa regler? Det är först när man får spika egna regler för att få det att funka jag tycker att motvinden börjar kännas av.

Men jag tycker verkligen att om man vill ha en struts finns det bättre sätt än att ge en duva styltor och steroider.
Vilken plötslig lust jag fick att spela Mutant...

/Joel - som blev sugen på att dra igång en ärkehigh Khelataar-kampanj

Pendragon

Swashbuckler

Eldbollkastande magiker - sant, liksom blixtskjutande, fast det kräver färdighetsnivåer som de flesta RP aldrig når upp till (ingen jag känner har iaf spelat en magiker som kunnat göra det).
Nja, att jacka upp huvudpersonernas kompetensnivå känns som nästan självklart om man ska spela high. Annars är det högsta fv jag sett i någon kampanj hiskeliga 20 i svärd. Ragowit Oonmiir var en tuff nöt att knäcka. Det fick många tanganer lära sig på det blodiga och smärtsamma sättet.

Magiska vapen - njä, men det finns en legend om ett...
Banevapen torde väl räknas som magiska? Likaså är väl fokus magiska föremål?

Demoner - besätter människor; fysiska framträdanden har skett men är så sällsynt att det är historiska (eller legendariska) händelser. Tros bara finnas en handfull individer av dem.
Legendariska händelser är väl vad high fantasy handlar om... väl? Dessutom, om ingen vet hur många som finns, ser jag inget hinder att ha en hord redo för invasion.

Onda gudinnor - varför pluralis?
För att jag är dum i huvet och borde veta bättre? :gremwink:

Caarevels attribut är hat, lögner, förräderi och (meningslös) förstörelse, och hon möjliggör att dylikt finns i världen. Däremot har hon inga Sauronska arméer o dyl.
Krooler och deras elaka storebröder (minns inte vad de hette och har inte boken till hands.. Caarfler eller nåt sånt) tjänar väl Caarvel? Om det finns en hel hord av dem...

Ja, men det är heroisk grisodling. (-:
Givetvis. Ingen annan fantasyvärld har mer heroisk gyttja, eller grisar för den delen.

Njå, då hade nog fler gjort det när de köpte spelet, istället för att lägga det på hyllan och återgå till EDD.
Jag tror faktiskt regelsystemet avskräckte fler. Synd egentligen, för jag gillar det, även om erfarenhetssystemet är ganska bökigt.

När andra varelser än människor saknas helt, vanliga RP-magiker på sin höjd kan hitta rätt kompassriktning, listan på monster är 3-4 varelser lång (däremot finns det mängder av djur) och det inte finns några dungeons, så har spelet inte riktigt förutsättningar för det om man inte först bygger om det rätt kraftigt. Det är gjort för helt andra saker.
Visst tusan prioriterar det annat, men det är fortfarande tillräckligt flexibelt för att klara mer än vad det är avsett för.

Och det var min poäng.

/Joel - hoppas på nytt Khelataarmaterial snart.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Exalted? Nobilis?

Jag upptäckte också en brist i mitt eget resonmang vad det gäller D&D. Med låglevlade karaktärer går det faktiskt utmärkt att spela low-fantasy D&D. Kruxet är att kampanjen alltid blir high förr eller senare, om inte SL slopar xo:na helt... och då är det ju inte D&D längre.
Det där är ett av problemen med D&D i mitt tycke. Jag tycker att det är roligast när man har hyfsat låglevlade karaktärer, det är inte så krångligt att hålla reda på allt då. Samtidigt är det kul med xp och att levla. Egentligen har det att göra med D&D:s stora brist - att det är så mycket olika regler att det blir omöjligt för DM att hålla koll när karaktärerna blir mäktigare. Därmed förutsätts det att varje spelare har en players handbook och dessutom har bra koll på reglerna rörande sin egen rollperson.

Fast nu är jag jävligt OT märker jag. Den här tråden handlade om definitioner av fantasy och inte D&D:s regelsystem.

Så ni behöver alltså inte svara på det här.

Sorry.

/Vulf

Nightowl

Champion

Legendariska händelser är väl vad high fantasy handlar om... väl?
Jo, men Khelataar är byggt för att det är just legendariska händelser - inte något som händer i varje kampanj, som i standardfantasy.

Du förutsätter att man ändrar en OERHÖRD massa prylar, vilket gör att ditt resonemang inte håller. Det är betydligt enklare att spela potatis-peasants i Exalted eller D&D.

Bafföretteexmpel: det är som det nu står fullständigt omöjligt att läka sår med magi i Khelataar. Man kan göra ganska mycket med sådana nivåer i Livscirkeln som per definition ingen i spelvärlden har, men det finns ingen magi som läker sår. Från ett slashnbang-perspektiv suger det ganska fett.

Bafförettannatexempel: hur hög FN jag än har i Materiella Cirkeln och besvärjelsen Eldkvast kan jag fortfarande inte minska besvärjelsetiden, vilken i genomsnitt är 3 rundor eller så - och en genomsnittlig khelataarisk krigare får iväg flera attacker per runda . Man måste ha en jävligt skyddad position för att kunna använda magiska attacker...

Angående spelets misslyckande, så fick Lancelot många brev av typen "Spelsystemet är jättebra, men världen är kass, skitkas! Det skall vara riddare och demoner!" och förfrågningar om mer monster, var de icke-mänskliga varelserna fanns, och föreslagna äventyr som var avsedda för Drakar men med serienumrena bortslipade. Däremot fick man inga eller få brev som klagade på spelsystemet. Och vafan, om Eon har lyckats bli så populärt trots spelsystemet... :gremwink:

Erik, de flesta vill ha funktionella rollspel - High Fantasy i Khelataar är inte det minsta funktionellt. Och fucking trust me - folk har provat !

Pom

Swashbuckler

Citat:
Vill jag grisodla finns det bättre system än D&D, helt klart. Men visst går det, om man implementerar lite Unearthed Arcana-regler, byter ut PHB-klasserna mot NPC-klasser, eller någonting annat. Men i lite motvind, som sagt.

Hemmaspikade extraregler eller officiella alternativa regler? Det är först när man får spika egna regler för att få det att funka jag tycker att motvinden börjar kännas av.
Det jag nämnde är fullt officiellt. Man behöver inte sudda eller skriva till någonting någonstans.
Jag håller också helt med dig. Att låta bli att använda alternativ som finns i reglerna är en sak, men att behöva skriva egna regler för att kunna köra ett system på ett visst sätt visar enligt mig att systemet inte klarar det man vill uppnå.

Visserligen, eftersom drakarna är dumma djur som inte ens sprutar eld i Kheltaar. Å andra sidan så hade det inte varit några problem att fixa en demoninvasion. Så nog finns det utmärkta möjligheter att dra till med high element, även om det kanske inte är de klassiska sådana.
Bekännelse: jag äger reglerna (även om en bekant jag förlorat kontakten med har dem i besittning sedan en del år) men har aldrig spelat det. Mitt intryck var att det primärt var avsett att spela järnåldersbönder i ett träsk. Jag är övertygad om att mitt intryck är grovt orättvist, men i alla fall. Jag vet inte mycket om kosmologin i Khelataar. Det är möjligt att det finns ingående regler för äventyrande på alla möjliga världar, mäktiga magiska föremål, ett brett spektrum av varelser från blida esteter till världsuppslukande mardrömar, besvärjelser om allt mellan himmel och jord, och stöd för rollpersoner som kan hantera allt detta och ändå gå segrande ur striderna.

Äh, jag babblar. Men dra för all del igång en Khelataar-high-fantasy-kampanj, kanske en Mutant-crossover?

Nightowl

Champion

Det är möjligt att det finns ingående regler för äventyrande på alla möjliga världar...
Nej. Det närmaste man kommer andra dimensioner i "klassiska" Khelataar är skämtäventyret "Stuttgart-Eilapam 3-0" i Rubicon.

mäktiga magiska föremål
Njä. Kristallfokus och djurfokus kan vara ganska biffiga, men är hart när omöjliga att tillverka om man inte är ruunigonen (Khelataars främsta magiker) och en smed i samma klass kan tillverka vapen som gör *gasp* FUCKING PLUS ETT I SKADA !!! :gremooo:

ett brett spektrum av varelser från blida esteter till världsuppslukande mardrömar
Njä. 99% av monstren är vanliga djur.

besvärjelser om allt mellan himmel och jord
Njä. Här vill jag ge Pendragon *ganska* rätt: om man låter rollpersonerna få vilka färdighetsnivåer man vill, kan man spela enligt reglerna och få rollpersoner som kan göra en del kul saker. Spelet skjuter dock sig själv i foten på flera punkter här: se min kommentar till Pendragon.

...och stöd för rollpersoner som kan hantera allt detta och ändå gå segrande ur striderna.
Nja. Man kan ju göra gubbar och bara skriva att de är Mästare på allt och låta dem börja med en hög Gudapoäng från Encyclopedia Digoni. Det finns inget direkt stöd för saken, i motsats till D&D där det är busenkelt att sätta RP på Epic level från första början. Notera dock att det som sagt inte finns någon magi som läker motsvarigheten till förlorade hit points särskilt snabbare, och att rollpersonerns möjlighet att tåla skada inte ökar särskilt mycket (man KAN träna Fysik, fösståss...)...

Duva - struts. Struts - duva. See the difference. :gremlaugh:

Erik, skönt att det finns folk som har koll

Pendragon

Swashbuckler

Jo, men Khelataar är byggt för att det är just legendariska händelser - inte något som händer i varje kampanj, som i standardfantasy.
Point. Man hade kunnat köra en riktigt high kampanj. Efter det hade världen troligtvis varit förändrad till oigenkännelighet eller ha gått under.

Bafföretteexmpel: det är som det nu står fullständigt omöjligt att läka sår med magi i Khelataar. Man kan göra ganska mycket med sådana nivåer i Livscirkeln som per definition ingen i spelvärlden har, men det finns ingen magi som läker sår. Från ett slashnbang-perspektiv suger det ganska fett.

Bafförettannatexempel: hur hög FN jag än har i Materiella Cirkeln och besvärjelsen Eldkvast kan jag fortfarande inte minska besvärjelsetiden, vilken i genomsnitt är 3 rundor eller så - och en genomsnittlig khelataarisk krigare får iväg flera attacker per runda . Man måste ha en jävligt skyddad position för att kunna använda magiska attacker...
Ajdå. Där fick jag för att jag var dåligt påläst på magisystemet. Till mitt försvar får jag säga att jag inte på rak arm kan komma på en enda rollperson som var magiker i våra kampanjer. Jag är säker på att det fanns nån, jag kommer bara inte på nån just nu...

Angående spelets misslyckande, så fick Lancelot många brev av typen "Spelsystemet är jättebra, men världen är kass, skitkas! Det skall vara riddare och demoner!" och förfrågningar om mer monster, var de icke-mänskliga varelserna fanns, och föreslagna äventyr som var avsedda för Drakar men med serienumrena bortslipade. Däremot fick man inga eller få brev som klagade på spelsystemet. Och vafan, om Eon har lyckats bli så populärt trots spelsystemet...
Ägd igen... Där fick jag för att jag bara spekulerade. Och du har en poäng. Mycket av det jag gillade med Khelataars system finns även i Eon. Stridssystemen har t ex vissa likheter i den mån att det finns massor av manövrer att välja mellan, och att det kräver lite mer av spelaren än bara "Jag hugger/Jag parerar" tänkandet om man vill ha en rollperson som slåss väl.

Erik, de flesta vill ha funktionella rollspel - High Fantasy i Khelataar är inte det minsta funktionellt. Och fucking trust me - folk har provat !
Jag är säker på att jag skulle kunna få det att funka, åtminstone för en episk kampanj, men jag lär aldrig komma till skott och kunna bevisa det. Dessutom är jag övertygad om alla andra som provat var lika säkra på att de skulle få det att funka.
Jag antar det finns en läxa att lära sig här nånstans... :gremwink:

/Joel - den här gången utan nån klatschig fras efter sitt namn.

Big Marco

Läskig

Och vafan, om Eon har lyckats bli så populärt trots spelsystemet...

Du menar alltså att vi gjorde rätt? ,-)

Pendragon

Swashbuckler

Efter att ha blivit påkörd av Nightowls argumentståg har jag inte så mer att säga till mitt försvar... :gremfrown:

Bekännelse: jag äger reglerna (även om en bekant jag förlorat kontakten med har dem i besittning sedan en del år) men har aldrig spelat det. Mitt intryck var att det primärt var avsett att spela järnåldersbönder i ett träsk. Jag är övertygad om att mitt intryck är grovt orättvist, men i alla fall.
Nej, det stämmer ganska bra faktiskt.

Det är möjligt att det finns ingående regler för äventyrande på alla möjliga världar,
Nja, men får lite vag information om en annan kontinent...

mäktiga magiska föremål
Mäktiga i Khelataar? Javisst. Jämfört med D&D? Inte mer än vad en magiker vispar ihop på en kvart.

ett brett spektrum av varelser från blida esteter till världsuppslukande mardrömar
Inte ett särskilt brett spektrum, men det finns lite övernaturligt oknytt, det gör det. De ser dessutom jävligt läskiga ut. :gremwink:

besvärjelser om allt mellan himmel och jord
DET finns det. Med en skickligutövare kan de ge rätt maffiga effekter. Tyvärr, som Nightowl påpekade, tar det fortfarande tid att utföra dem... :gremtongue:

och stöd för rollpersoner som kan hantera allt detta och ändå gå segrande ur striderna.
Jag ser faktiskt inget hinder för ärkemäktiga rollpersoner i Khelataar. Om man tillåts rucka på reglerna för RP-skapande då, eftersom de är till för att hosta fram unga och oerfarna rollpersoner då.

Äh, jag babblar. Men dra för all del igång en Khelataar-high-fantasy-kampanj, kanske en Mutant-crossover?
Nej det blir nog tyvärr aldrig av. Om det mot förmodan skulle bli det lovar jag dock att rapportera om det.

/Joel - påkörd av tåget.