Nekromanti megabomb

Bullowar

Veteran
Det var länge sen jag spelade eon, och ännu längre sen jag läste mystik&magi, så jag har säkert fel någonstans. Men var i så fall?

Effekten förminska (heter den väl?) kan användas till att förminska t.ex. en ko så att den temporärt blir lika liten som en mus, men den väger fortfarande lika mycket som en vanlig ko. Rätt?

Antag att man tar den förminskade kon och lägger i en liten låda med järnbeslag och liknande förstärkningar. Sen skjuter man iväg lådan med en trebuchet. Trycket som uppstår vid nerslaget borde då, på grund av den höga vikten och lilla ytan, pressa ner lådan en bit i marken (om det inte är alltför hård mark vill säga). När besvärjelsen sen tar slut, kommer kon att bli normalstor, och trycker inne i lådan blir oerhört (egentligen oändligt, då jag antar att det inte tar någon tid för kon att återfå sin ursprungliga storlek) stort och hela skiten exploderar. Eftersom lådan ligger nere i jorden kommer också denna explodera uppåt, och vipps har man skapat en maffig bomb som man kan utrota fältslagsarméer med.

Så, var ligger felet? =)

zuntona

Swordsman
Inget fel. Smart ide ska testa om min spelledare godkänner den, tveksam.

Man Mountainman

Storsvagåret
Felet ligger i att det är en bugg. Vid utformandet av besvärjelsen övervägde nog aldrig NeoGames den möjligheten med besvärjelsen, för om de hade gjort det, hade de antingen ändrat besvärjelsen, eller anpassat spelvärlden efter de nya förhållandena (eftersom det är fullständigt osannolikt att någon av Mundanas många magiker *inte* hade kommit på den möjligheten).

Det är alltså en bugg. Det är en oönskad effekt av reglerna. Som spelledare hade jag förbjudit den. Som spelare hade jag struntat i den.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

"Det är alltså en bugg. Det är en oönskad effekt av reglerna. Som spelledare hade jag förbjudit den. Som spelare hade jag struntat i den."

Det är ju så roligt att som spelare sitta o tumma på reglerna, hitta kryphål o försöka komma undan med sånt här. Särskilt magiker är det roligt med.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Det är ingen bug...

Allt kommer funka ända tills kon ska slå ned i marken.

Vikten ändras nämligen med besvärjelsen, i förhållande till storleken. Vilket innebär att om du förvandlar dig själv (90 kilo) till ett får av halva storleken så blir resultatet ungefär 45 kilo.

Lessen att spräcka glädjebubblan, men det funkar inte. (dessutom kommer din SL kasta < valfritt hårt objekt > på dig om du börjar göra något sånt in-game /images/icons/wink.gif)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Men som en mina då ?

Som en mina då ?

Om man gör en artefakt med aktiverings villkor och medelst mäktig ritual förminskar in en stor (Lös: fetstor) stenbumling i en kista, och grävar ner ?

borde inte det teoretiskt funka då /images/icons/grin.gif

/Naug

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Det är ingen bug...

Besvärjelsen vi talar om är alltså "förminska", som ändrar ett föremåls storlek *utan* att ändra dess massa.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Till Dnalor:

"Besvärjelsen vi talar om är alltså "förminska", som ändrar ett föremåls storlek *utan* att ändra dess massa."

Coolt. Den har jag missat. Den finns inte med i Mystik & Magi va?

Till GrottrolletNaug:

Inte om jag hade varit SL /images/icons/wink.gif.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Coolt. Den har jag missat. Den finns inte med i Mystik & Magi va?

Jag skulle tippa på att effekten dom tjötar om är 'Förvandling'; Ataxatropisk; sidan 114 i M&M.

Den säger att man kan förvandla en varelse (dock ej objekt) till en valfri själlös varelse. (T.ex. en ko till en groda, eller en elefant till ett kvalster.)
Vad som är mer intressant är att för varje extra filament så kan man halvera eller dubblera vikten *ler snett*

Detta innebär att med 3 filament kan få en elefant till storleken av en groda med åttadubbel vikt. Skojigt!

Men du måste låta oss regelrunkare och kobolder fantisera lite Plutonium, för fantasier har som bekant aldrig skadat någon. /images/icons/wink.gif

/Naug

Carl Johan Ström

Swordsman
Så här är det...

Effekten förvandling omvandlar en varelses kropp till ett djur -- fast om man använder ett filament (standard) så har djuret samma vikt (och följdakligen volym) som den ursprungliga kroppen. Du kan alltså förvandla dig till ett jättekvalster (med samma vikt som du hade innan). Detta är dock knappast speciellt användbart som vapen.

(Det är inte helt solklart formulerat på sidan 112 i M&M, men det står uttryckligen: "Om man använder ett filament för effekten så blir vikten på den nya kroppen lika hög som den gamla kroppen." [Underförstått att den ungefärliga ekvivalensen vikt(kg) = volym(liter) för kroppar alltid gäller]).

Sedan kan man använda mer filament för att halvera eller dubblera vikten (valfritt antal gånger). Ovan nämnda ekvivalens antas dock ALLTID GÄLLA. Även om man gör detta med massor med filament så är det inte alls säkert att det blir en explosion, eftersom:

För att skapa en explosion måste man nämligen expandera en utgångsvolym MYCKET SNABBT till en annan (högre) volym. Vid explosioner ligger detta i storleksordningen millisekunder. Antar man att expansionen sker under en sekund (eller kanske till och med en runda) så blir det inte mycket till explosion.

I bästa fall kommer tidigare nämda kossa att bubbla/spruta ur hålet som den kom in igenom. Observera att jag (osannolikt) förutsätter att kossan lyckas penetrera marken trots att kossans densiteten ligger runt ett.

Ledsen att slå hål i "buggen".

MVH
CJS

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Telefraggad" ko! :)

Det är ju skiteffektivt som vapen, ju! Förvandla [color:black]<</font color=black>vad som helst[color:black]></font color=black> till en pytteliten [color:black]<</font color=black>vad som helst[color:black]></font color=black>, stoppa honom i ett metallskrin och lös upp besvärjelsen.

*skvätt* *slafs*

Köttfärssåsen är uppfunnen! /images/icons/smile.gif

Det här var roligaste inlägget på länge

Sist det var så här kul var när nån berättade om sina fis bomber/images/icons/grin.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Eller innanför...

* Blusen
* Bröstplåten
* Sovsäcken
* Kalsonger (I den mån dom brukas)
* många många fler

/images/icons/wink.gif

/Naug

Krille

Super Moderator
Kunde inte låta bli [OT]

"* Blusen
* Bröstplåten
* Sovsäcken
* Kalsonger (I den mån dom brukas)
* många många fler"

"Har du en ko i kalsongerna, eller är du bara glad att se mig?"

Belgarth

Swordsman

(dessutom kommer din SL kasta < valfritt hårt objekt > på dig om du börjar göra något sånt in-game

det måste jag prova /images/icons/wink.gif