Nekromanti Megadungeonidé

Caligo

Swashbuckler
Har funderat ett tag på att skriva en megadungeon. Jag älskar konceptet megadungeons och stora feta dungeons är ju populärt just nu.

Tänkt mig att en uråldrig varelse/kraft dragit folk och fä till grottorna i många tusen år och på så sätt "förklara" grottornas enorma storlek.
Jag har tänkt mig ett par tusen rum eller så på 15 våningar...

Jag har kokat ihop en lull lull text som sammanfattar mina idéer ganska bra (och som passar in i min kommande fantasysetting)

The Bottomless Pit (arbetsnamn)
Rumour has that a powerful being lives deep down in the earth. For many thousands of years creatures have been drawn to the caves to worship the calling spirit and trying to find the meaning behind their dreams. Some say even the stars came down to talk to the spirit of the pit.
Deep beneath the surface the creatures were often battling eachother in the dark as they dug deeper into the earth. Small civilizations were born and perished in the black depths.
Now, for many years, the location to the entrance to the caves is lost but tales tell of a newly awakened terror that is once again stirring in the dark, waiting for explorers.

Låter det som ett roligt koncept? Har en massa idéer om innehåll men jag skall nog fila lite till på grundstoryn.

G

Guest

Guest
Caligo said:
Ska du ha så många rum i dungen tycker jag att du ska ta och kika på upplägget i Stonehell Dungeon där varje rum beskrivs med max en mening.
Detta åstadkoms genom att istället beskriva varje grottvåning fylligt och i generella drag. Tanken är då att man med denna information i huvudet ska kunna improvisera fram ett rum utifrån den enda mening som det beskrivs med.

G

Guest

Guest
Och ja, för i helvede, är det en bra idé! Megadungeons kan man inte få för många av ^^

Caligo

Swashbuckler
Stövelkatten said:
Caligo said:
Ska du ha så många rum i dungen tycker jag att du ska ta och kika på upplägget i Stonehell Dungeon där varje rum beskrivs med max en mening.
Detta åstadkoms genom att istället beskriva varje grottvåning fylligt och i generella drag. Tanken är då att man med denna information i huvudet ska kunna improvisera fram ett rum utifrån den enda mening som det beskrivs med.
Ja, nåt får jag hitta på och detta är väl ett bra sätt. Kanske även ha någon slags system att beskriva rummen - typ Storlek/golvmaterial/väggmaterial/dörrtyper/ etc

Tyr

Hero
Caligo said:
Har funderat ett tag på att skriva en megadungeon. Jag älskar konceptet megadungeons och stora feta dungeons är ju populärt just nu.
Ja det känns rätt i tiden på något sätt. Till och med jag är frestad att prova skapa en mindre mega dungeon.

Ditt grundkoncept låter ju alldes utmärkt. Har du funderat på krokar för att locka ner rollpersonerna i djupen? Det mesta av vad du skrev låter som rykten som kanske är bättre att snappa upp där nere under jorden. Det där med en "gudom" nere i djupen t.ex. är något man kan lära sig rätt långt ner med lite antydningar på tidigare våningar.

Caligo

Swashbuckler
Tyr said:
Caligo said:
Ja det känns rätt i tiden på något sätt. Till och med jag är frestad att prova skapa en mindre mega dungeon.

Ditt grundkoncept låter ju alldes utmärkt. Har du funderat på krokar för att locka ner rollpersonerna i djupen? Det mesta av vad du skrev låter som rykten som kanske är bättre att snappa upp där nere under jorden. Det där med en "gudom" nere i djupen t.ex. är något man kan lära sig rätt långt ner med lite antydningar på tidigare våningar.
Jag har en lite mer intrikat bakgrundhistoria som har rejäla krokar att locka dit både det ena och det andra - inklusive rollpersoner.

Upplägget kommer nog att vara lite som en kampanjsetting - en stor bakomliggande kampanj och sedan olika delar i denna dungeon som kan utforskas genom sammanlänkade eller separata äventyr.

Tanken är ju att olika spelledare skall kunna skapa sina egna äventyr/scenarion i grottan och då är det ju upp till dessa att få dit rollpersonerna. Precis som vilken annan del av världen - dvs äventyrskrokar men mycket är upp till spelledaren.

Måste säga att jag tycker ditt koncept (lull-texten) var helt strålande! Jag köper det med hull och hår.

sirfrog

Warrior
Jag tycker om idén, flufftexten och det lilla om mekaniken låter finfint.

Påminner mig om Ultima Underworld, faktiskt. Spelet utspelar sig i en enda enorm dungeon, som i sig innehåller egna minicivilisationer.

Kika på det om du vill ha lite inspiration. Har du tid/lust/ork/pengar finns det på GoG för typ 6$, men annars kan du kika på videos och Wikipedia.

Spoony gör en bra recension av spelet här.

Caligo

Swashbuckler
SirFrog said:
Jag tycker om idén, flufftexten och det lilla om mekaniken låter finfint.

Påminner mig om Ultima Underworld, faktiskt. Spelet utspelar sig i en enda enorm dungeon, som i sig innehåller egna minicivilisationer.

Kika på det om du vill ha lite inspiration. Har du tid/lust/ork/pengar finns det på GoG för typ 6$, men annars kan du kika på videos och Wikipedia.

Spoony gör en bra recension av spelet här.
Ultima Underworld spelade jag massor när det kom. Underbart spel.