DeBracy
Eventuellt helt fantastisk
- Joined
- 21 May 2003
- Messages
- 5,902
Eftersom jag inte kan tänka och inte har nån som helst analytisk förmåga att tala om när det gäller klurigheter så tänkte jag slänga ut en grej här som ni kan skjuta sönder om ni vill.
Såhär är det; i grunden har vi en t20-mekanik av det slaget som finns i Pendragon (slå under ditt färdighetesvärde men så högt som möjligt). Lägg till att man i normalfall alltid får slå två tärningar och välja vilken man vill. Men... om man bara slår en tärning så får man istället en plupp eller poäng eller vad det nu är som betyder att man har en tärning till godo. Man har alltså valet att i ett senare läge slå hela tre tärningar och välja vilken man vill som sitt resultat. (det här bör kännas hyggligt bekant för jag har själv fått det från Supergänget)
Krullidutten i det hela: den tredje tärningen bör vara en olikfärgad och om man väljer denna så färgar det av sig i hur saker och ting ter sig i fiktionen. Ens mörka sidor visar sig på något sätt; argumentationen övergår i verbala angrepp, den besegrade fienden plågas i onödan.
Jag tänker mig att man skulle ha ett par fixerade färdighetsvärden så att det bara finns tre steg på skalan (lärling, gesäll, mästare eller hur man nu vill uttrycka det). Lämpligtvis inte så fasligt höga för sannolikheterna rusar fort iväg med två tärningar (under 11 på två t20 är nästan 80% t ex). Alternativt ser man till att hela tiden slå en tärning för motståndet också fastän det är något passivt (á la Robin Laws HeroQuest).
Spontanta tankar? Låter det kul? Onödigt bök? Finns det nån slags bugg med sånt här? Är brunt ute i år?
---Tillägg---
Äsch, va faaan... vore det inte ännu roligare att säga att den tärning som är ens dåliga sidor alltid är med vid slag med både två och tre tärningar. Den som då kommer till när man slår tre är en tärning som är kopplad till de goda sidorna; barmhärtighet, måttlighet och sånt grejs. Då får man det hela att det faktiskt är lättare att vara en skitstövel än att vara en rakryggad och hygglig typ. Svårt att bedömma hur det skulle påverka i faktiskt spel dock.
Såhär är det; i grunden har vi en t20-mekanik av det slaget som finns i Pendragon (slå under ditt färdighetesvärde men så högt som möjligt). Lägg till att man i normalfall alltid får slå två tärningar och välja vilken man vill. Men... om man bara slår en tärning så får man istället en plupp eller poäng eller vad det nu är som betyder att man har en tärning till godo. Man har alltså valet att i ett senare läge slå hela tre tärningar och välja vilken man vill som sitt resultat. (det här bör kännas hyggligt bekant för jag har själv fått det från Supergänget)
Krullidutten i det hela: den tredje tärningen bör vara en olikfärgad och om man väljer denna så färgar det av sig i hur saker och ting ter sig i fiktionen. Ens mörka sidor visar sig på något sätt; argumentationen övergår i verbala angrepp, den besegrade fienden plågas i onödan.
Jag tänker mig att man skulle ha ett par fixerade färdighetsvärden så att det bara finns tre steg på skalan (lärling, gesäll, mästare eller hur man nu vill uttrycka det). Lämpligtvis inte så fasligt höga för sannolikheterna rusar fort iväg med två tärningar (under 11 på två t20 är nästan 80% t ex). Alternativt ser man till att hela tiden slå en tärning för motståndet också fastän det är något passivt (á la Robin Laws HeroQuest).
Spontanta tankar? Låter det kul? Onödigt bök? Finns det nån slags bugg med sånt här? Är brunt ute i år?
---Tillägg---
Äsch, va faaan... vore det inte ännu roligare att säga att den tärning som är ens dåliga sidor alltid är med vid slag med både två och tre tärningar. Den som då kommer till när man slår tre är en tärning som är kopplad till de goda sidorna; barmhärtighet, måttlighet och sånt grejs. Då får man det hela att det faktiskt är lättare att vara en skitstövel än att vara en rakryggad och hygglig typ. Svårt att bedömma hur det skulle påverka i faktiskt spel dock.