Fantastiskt!
Se till att få det här klart så snabbt som möjligt, för jag skriver detta med någonting febrigt i blicken. Jag tror aldrig någon Blixt-kreation har lyckats inspirera mig likt denna. Jag får genast en massa uppslag på intriger och upptäckter i den helleniska civilisationens utkant. Se följande smakprov:
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="blue">/images/hr.gif</td></tr></table>
CUTSCENE:
"Vilka nyheter är så angelägna att du stör mig under min rituella skäggansning, Shaga? Jag är enbart gäst i denna stad (och en väldigt diskret sådan), men min hygien är mig likväl viktig."
"Jag lyder enbart ers högvärdighets befallning, mäktige satrap; österlänningar har synts till på marknaden. De betalar med oboler, talar grekiska, och efterfrågar en lots att ta dem västerut - förbi Melqarts stoder."
"Ah! I sanning efterlängtade nyheter, min usle frände! Dessa besökare är månne dem som fått mig att företaga denna resa. Seså! Slicka mina fotsulor medan jag kontemplerar över detta."
"Denna ödmjuke tjänare tackar för den heder du därmed delger mig. Dina fotsulor smakar i sanning av den makt gudarna investerat i din person - en bägare alla vill läppja, men vars innehåll både smakar surt och lite unket. Vad befaller du mig?"
"Sannerligen. Min makt är även min börda, i det har du rätt. Med min generositet med mina kroppssafter vill jag påminna mina tjänare därom. Jag befaller dig, som så trofast krälar vid mina fötter, att själv ta på dig rollen som detta fartygs lots. I väster finns många faror. Rev! Pirater! Det vore olyckligt om något skedde denna helleniska farkost - speciellt passagen mellan Ikaron och Subgorian tycks vara hårt drabbat, ifall du förstår på vad jag syftar."
"Oundvikligen, du slugast bland reptiler - passagen är mig väldigt bekant."
"Utmärkt! Även jag ska färdas österut; till Hispanien och via säkra rutter. Jag förväntar mig att du eller någon annan ur kapten Akalicars anhang uppsöker mig där (men Gudarna nåde den som stör mig under skäggansningen nästa gång), med ord om er framgång. Nu, försvinn ur min åsyn, du, en hyndas avkomma! (Barberare! Återgå till din livsuppgift.)"